Tidigt varvstopp på Triumph Sprint

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Vid kraftig acceleration kopplar motorn ur vid ca 6500varv (känns som att man lägger i kopplingen) på min Triumph Sprint ST-00. Motorn varvar högre när detta inträffar, men driver inget. När man växlar upp och varvtalen minskar driver det igen.

Är det ett varvstopp som går i eller vad kan det vara för något?
Känns som att ett varvstopp borde ligga vid ett mycket högre varvtal, alternativt att varvmätaren inte hinner visa de varv som det egentligen är. Om det skulle vara ett lågt varvstopp, kan man höja detta på något sätt?

Någon som är lite mer insatt en mig som kan ge en hjälpande hand?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varvstoppet bryter tändningen så den inte kan varva mer..

Blir mer som ett "knackande" och slutar driva.


Det där låter mer som kopplingen eller nåt
 

#7 WALLENBORG

Nu #4 i superbike
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Furulund
Hoj
08 HONDA CBR1000RR
Du svarar nästan själv på frågan.
Din koppling är slut/kopplingsfjädrarna trötta.
Kan även bero på byte av fabrikat på motorolja.
Din koppling klarar bara att hålla emot vid lägre effektutag <6500rpm
Nya lameller + fjädrar gör nog susen:tummenupp
 

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Du svarar nästan själv på frågan.
Din koppling är slut/kopplingsfjädrarna trötta.
Kan även bero på byte av fabrikat på motorolja.
Din koppling klarar bara att hålla emot vid lägre effektutag <6500rpm
Nya lameller + fjädrar gör nog susen:tummenupp

Okey bra tips:). Tänkte inte på det. Tror du det är svårt att byta själv?
Hur kan olika motoroljor påverka detta. Antar att kopplingshuset är nedsänkt i någon form av oljebad. Menar du att friktionen på lamellerna skulle förändras?
 

#7 WALLENBORG

Nu #4 i superbike
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Furulund
Hoj
08 HONDA CBR1000RR
Okey bra tips:). Tänkte inte på det. Tror du det är svårt att byta själv?
Hur kan olika motoroljor påverka detta. Antar att kopplingshuset är nedsänkt i någon form av oljebad. Menar du att friktionen på lamellerna skulle förändras?

Byta lameller är relativt enkelt, tanka ner en manual från nätet och gå loss.

Har själv fått samma problem när jag använde castrol superbike/r4, bytte tillbaka till motul 300v och då försvann kopplingssliret ganska omgående.
Fabrikaten har olika tillsatser (additiv) som kan bli för "hala" för just din koppling.

Börja med att byta lameller och fjädrar, är nog dax ändå.

Lycka till!:tummenupp
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top