Tidningsartikel

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Ja idag blev Klubben(Tommy) uppringd av VF angående en artikel om supersporthojar och olycksstatistiken som följer dom.

Mitt telefonnr kom upp o jag blev förfrågad om en intervju, klart man är med på bild o intervju i tidningen :tummenupp

Reportern va riktigt trevlig o ställde en del roliga frågor.

Sen skulle fotografen ta några bilder. Han va väldigt mån om att han skulle ha bilder när jag tog ner den från depåstödet, upp o ner skulle jag ha den ialf 2ggr på mitt rangliga stöd. Sen lyckades jag försöka rulla ut hojen med skivbromslåset i, hoppas jag inte pajade skivan som förra ggn... :huvet

Han ville även ha bilder på mig när jag körde, som jag igentligen inte hade tid för. Specielt inte bilder rullandes fram o tebax på nån bakgata. Så jag sa att jag inte va så sugen på att svida om till skinnställ för det. Fick förklara för han att min försäkring inte gäller om jag inte har komplett utrustning på mig o att jag är en ordentlig pöjk o inte tummar på säkerhet, till slut gav han sig o tackade för sig.

Nog yrat :näsblod

Så kolla i VF imorn o se hur dom har lyckats vrida mina noga igenomtänkta svar till ngt fasansfullt angående dödsmaskiner!

Järven

Loch Ness
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
GSX-R 1100-92(såld) Yamaha FZ1-S
Jag har satt upp artikeln på anslagstavlan på klubben.
Ja den där polisen verkar ju inte ha alla hemma. Det är inte hojen som kraschar utan föraren. Folk dör ju när dom kör bil och cyklar och åker båt eller är ute och går också. Ska vi förbjuda allt det också?

-Freddy-

Guest
Trevligt, synd att dom inte bara kan göra ett reportage om hur coolt det är med sporthojar och sen är det bra med det?

Att det är en olycksdrabbad hobby vet nog alla, även dom poliser som själva kör sporthoj på fritiden.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Gött!

:tummenupp

Det var ju en någorlunda sansad artikel iallafall! Förbudsivrare finns ju alltid, hmmm, när upptäcker de sambandet mellan bilisternas blinda vänstersvängar och olyckorna... Förbud mot vänstersväng vid framförande av 4-hjuligt fordon kanske?

Bra Erik och Tommy!

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Bra svarat!

Man kan ju inte undvika parallellen med bilar...
Vi har ju inte så många F1 bilar på gatorna...sannolikt lika få som MotoGP hojjar. I övrigt ser jag en del ferraris, porsche turbo, lamborghinis etc på gatorna....inte ska väl de förbjudas? De är väl i samma riskzon...?

Last edited:

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
yamaha wr450f motard
lite intressant statistik: http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

från 1999 till 2009 har antalet registrerade motorcyklar gått från 150-tusen till 300-tusen och antalet döda i mc olyckor har gått från ca 36 till ca 47 stycken döda.
det tycker jag låter ganska "bra" med tanke på att motorcyklarna blivit fler och dom "farliga" sporthojjarna bara får mer och mer hästar ;)

edit: sida 28 så står det vilka modeller som varit inblandade i dödsolyckorna.

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
lite intressant statistik: http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

från 1999 till 2009 har antalet registrerade motorcyklar gått från 150-tusen till 300-tusen och antalet döda i mc olyckor har gått från ca 36 till ca 47 stycken döda.
det tycker jag låter ganska "bra" med tanke på att motorcyklarna blivit fler och dom "farliga" sporthojjarna bara får mer och mer hästar ;)

Statistik är alltid lurigt. Dock är grafen "Utveckling av omkomna och svårt skadade motorcyklister kontra antal motorcyklar i trafik" stigande (om än utplanande) vilket inte är lika rolig läsning.

-Freddy-

Guest
Vad betyder egentligen supersport som artikeln skriver om? Är inte supersport 600-750cc? har inte Erik den än värre klassen superbike, 1000cc? eller går det lika bra att kalla dom grand prix-hojar eller vad man vill?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Vad betyder egentligen supersport som artikeln skriver om? Är inte supersport 600-750cc? har inte Erik den än värre klassen superbike, 1000cc? eller går det lika bra att kalla dom grand prix-hojar eller vad man vill?

Supersport är typ R6, R1, Gsxr 600-1000, etc. Altså dom riktiga sporthojer med maffigt vikt/effekt förhållande.

Blackbird, R1100S etc bör gå som sporttouring. Ska kolla lite efter semestern om alla är klassad rätt i statistikken - vett att det ibland är enstaka som kommer fel.

Nb: myndigheterna (trafikverket, transportstyrelsen, vti mf.) har faktisk under året alla varit duktiga på att pointera att risken f. Åt råka i olycka m. MC gått nerr - detta är en god nyhet.
Problemet vi har är att faktiska siffror ökar över tiden!

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC

Tror det är ren okunninghet, supersport låter väll farligare än superbike.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!