Tierps flygfält..

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Förra året så åkte & lektes det mkt på tierps flygfält, undrar om det fortfarande är någon som åker dit & leker av sig..? eller kör ni någon annanstans..?

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Lotta skrev:

Skriv vad jag har missat iställe.. :fatta!

Vet att falskärmsklubben har tagit över fältet... Men har själv varit där å åkt, när de inte är några plan eller skärmglidare där..

Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
NooN skrev:
Skriv vad jag har missat iställe.. :fatta!

Men!!!

Jag väntar på att någon ska komma och tala om det för dig ju.. :)

Det brukar åtminstone var en villig själ här inne som talar om hur och var saker och ting sker.....i hela världen!! typ.. :)

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Lotta skrev:
Men!!!

Jag väntar på att någon ska komma och tala om det för dig ju.. :)

Det brukar åtminstone var en villig själ här inne som tala om hur och var saker och ting sker.....i hela världen!! typ.. :)

sorry.. trodde att de va en uttjatad tråd som kom upp igen... :rodnar

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
NooN skrev:
sorry.. trodde att de va en uttjatad tråd som kom upp igen... :rodnar

Nix det är det inte. Tyvärr så tjatas det nog alldeles för lite om just den här saken.......Skrivs ingenting om det, och uppslutningen har väl kanske inte varit den största vad jag förstått i år.

Någon från URMCK som vill gå in här och PR:a lite för Lunda kanske!!?? :)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Nu är jag VERKLIGEN INTE HAJ på de där.
Men Jag har för mig att nån prata om att de boende runt omkring inte ville ha MC:s på tierp längre, eller om det var flygarna som inte ville det...
Bara en liten ledtråd, för jag är inte alls insatt i detta.
Ugluk, xx, Bluegreengrey har nog kanske koll?

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Som jag fattar så vill inte flugnissarna ha hojjar där pga vi förstör banan :va
Konstiga är att dom håller till på sin vanliga gräsbana i grytjom fortfarande vad jag vet.
Konstiga 2, gräsbana måste helt enkelt vara gropigare än en asfaltsbana där några har börnat lite ?

Sen är det väl ingen som riktigt tagit tag i saken å försökt att fixa så vi får åka där(å jag ställer inte upp).

Men det är väl bara att åka dit å leka, vad kan hända farbror blå kommer å säger att ni inte får vara där.
Sen behöver man ju inte ha värsta vråldämparna, störs det mindre så lär ingen klaga eller märka att några är där å leker av sig lite.

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Som jag fattar så vill mång ha ett ställe där man kan leka av sig å åka lite bakhjul stopare osv.
Men raktfram gasning är ju någe annat men kul det med.

Men säkert svårt att fixa så folk får riktigt leka av sig pga all moral här i detta land, vill jag skada mig ska jag väll åtminståne få göra det under säkra former, menar så man minimerar risken att skada andra :3freak

Själv åkte jag ofta upp till flygfältet bara för att köra några svängar med full gas, lite stoppare, lite bakhjul.
Men i år har det av någon underlig anledning inte varit sugen på att leka(åldern ??)

Flugnissarna har även satt upp en bom för infarten som tydligen ska vara olaglig, har inte riktigt hört slutet på den historian än.

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
TroLliS skrev:
Som jag fattar så vill mång ha ett ställe där man kan leka av sig å åka lite bakhjul stopare osv.
Men raktfram gasning är ju någe annat men kul det med.

Men säkert svårt att fixa så folk får riktigt leka av sig pga all moral här i detta land, vill jag skada mig ska jag väll åtminståne få göra det under säkra former, menar så man minimerar risken att skada andra :3freak

Själv åkte jag ofta upp till flygfältet bara för att köra några svängar med full gas, lite stoppare, lite bakhjul.
Men i år har det av någon underlig anledning inte varit sugen på att leka(åldern ??)

Flugnissarna har även satt upp en bom för infarten som tydligen ska vara olaglig, har inte riktigt hört slutet på den historian än.

Brukar själv åka ut på fältet när jag är och hälsar på päronen, eftersom de bor i närheten.. men de brukar ske oplanerat, så man lägger aldrig upp en tråd om att åka dit..

Bomen som sitter uppe sitter ungefär 1,5m upp så de e inga problem att köra under om duckar lite.. :D

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Är man stel i ryggen så kan man lika bra ta grusvägen till höger.

Har för mig att det är några korsningar även på den men håller man till vänster hela tiden ska man komma till taxibanan.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
NooN skrev:
Jag undrade mest vart allt lekande hade tagit vägen.. :va

Ok.

Då tar jag bort mitt info och hoppas att någon av ungdomarna som vet mer om detta hör av sig till dig....eller så... :)

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Har glömt en sak helt å hållet.
Flygfältet är på båda sidor om E4.
Så när ni kommer från uppsala hållet åk lite långre å höger i korsningen åk några hundra meter sen förbi infarten till crossbanan som är tiil vänster, där ska man ta höger så finns det lite taxibanor att åka på, borde funka galant för motarder.

Dom är inte gudagott skick men lite stegringar å stoppare duger den nog till.
För tillfället använder övningskörningskolorna den delen.
Samt den är omringad av skog så det lär inte störa.

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
TroLliS skrev:
Har glömt en sak helt å hållet.
Flygfältet är på båda sidor om E4.
Så när ni kommer från uppsala hållet åk lite långre å höger i korsningen åk några hundra meter sen förbi infarten till crossbanan som är tiil vänster, där ska man ta höger så finns det lite taxibanor att åka på, borde funka galant för motarder.

Dom är inte gudagott skick men lite stegringar å stoppare duger den nog till.
För tillfället använder övningskörningskolorna den delen.
Samt den är omringad av skog så det lär inte störa.

Har hört rykten om att SMK Tierp har planer på att fixa en motardbana där.. Men som sagt bara rykten, så jag vet ej om de e sant eller inte..

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Har hört rykten om att polisen har rätt att ge böter till dom som vistas på Tierps flygfält nu. Det e tydligen bara flygarna som får vara där.
Bommen dom satt upp där nu e ganska hög.Så att om man duckar så kommer man under med hojj där...
Men jag vet att det fortfarande e en del folk där och leker med hojjar...

// Lena

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Lilla_Tingeling skrev:
Har hört rykten om att polisen har rätt att ge böter till dom som vistas på Tierps flygfält nu. Det e tydligen bara flygarna som får vara där.
Bommen dom satt upp där nu e ganska hög.Så att om man duckar så kommer man under med hojj där...
Men jag vet att det fortfarande e en del folk där och leker med hojjar...

// Lena

Det är väll det det är bråk om det verkligen är så :confused:
Vad jag vet så är bommen uppsat av några flygare som är uppretade över att MC åker där.

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
TroLliS skrev:
Det är väll det det är bråk om det verkligen är så :confused:
Vad jag vet så är bommen uppsat av några flygare som är uppretade över att MC åker där.

Vet att bönderna som bor runt omkring fältet klagar mycket. Å dom har även lagt ut en massa stenar och kvistar vid en av infarterna till fältet... Den från Söderforsvägen.

Verkar som att flygarna inte e där så väldigt ofta. Dom verkar vara mer ute vid Gryttjom...
Tycker att det e synd att dom inte kan samsas med motorfolket om fältet...
Läste nåt i UNT om att eventuellt kan det bli några mer aktiviteter på "taxibanan" bredvid den stora banan så småningom... Eventuellt motoraktiviteter.

// Lena

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Sist jag var där (April) kom ju flygarna ut och var väldigt bestämda med att vi hojåkare skulle åka därifrån. De menade att flygfältet nu övergått till att bli flygfält :)va) och därigenom gäller inga fordonsförsäkringar längre. Att krocka med en Cessna skulle bli VÄLDIGT dyrt...
Sedan blev en annan flygare väldigt grinig när en hoj gjorde en liten burnis på fältet. Detta skadade den frostskyddande hinnan som tydligen fanns på flygfältet :)va x 2) och skulle kosta 5000:- i böter. Böterna var nog bara bs...

Det klagomål som farbröderna berättade för mig som jag mycket väl kunde förstå var att det är väldigt svårt för dom att landa när det kommer hojar i hög fart på fältet. Detta märktes också när det helt plötsligt kom ett litet plan farande 10 m över oss.

Synd att vi inte får åka på den fina banan längre. :(

http://www.uarr.se/galleri/displayimage.php?album=20&pos=0

Last edited:

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
JoS skrev:
Sedan blev en annan flygare väldigt grinig när en hoj gjorde en liten burnis på fältet. Detta skadade den frostskyddande hinnan som tydligen fanns på flygfältet :)va x 2) och skulle kosta 5000:-:(

Det dära är helt enkelt s..snack.
Vad händer när ett viggen landar jo en grymm burn när hjulen ska börja rotera från ca 250-300km/h(tror faktiskt dom åker lite fortare när dom landar).

Å vad fan skulle den skadan göra dom är ju inte ens är där :confused:
Kanske att dom landar å sen startar, men dom håller till på en gräsbana normalt så :fatta!

Jaja jag har iaf idiotförklarat dom flugorna som påstår att börn förstör, jag har frågat om bevis men då blir det tyst som fan så det är bara massa inbillning tror jag.

Sen om man åker där å leker så kan man väll undvika att bränna gummi.
Personligen tycker jag det är ett moppefucko grej att burna.
Kan vara kul att se ibland men sen då, alla kan gasa ju så det ryker ??

Sen för den delen så har dom tydligen inget imot att köra rullande burn.
Det var så på GhostRider dagen iaf å då var flygklubben med på noterna.

Allt handlar om pengar tror jag, tex om varje pers som åkte ut där betalade typ 50:-/per dag till flygklubben så skulle dom nog stå ut tror jag

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...