Tig!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade tänkt köpa en mindre MIGsvets, men funderar på TIG i stället.
Har aldrig använt TIG, däremot MIG, pinne och gas.
Har tillgång till MIG och gas, men inte just här.
För och nackdelar med TIG jämfört med MIG?
Hur mycket effekt behöver man?
Något särskilt att tänka på?
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Hade tänkt köpa en mindre MIGsvets, men funderar på TIG i stället.
Har aldrig använt TIG, däremot MIG, pinne och gas.
Har tillgång till MIG och gas, men inte just här.
För och nackdelar med TIG jämfört med MIG?
Hur mycket effekt behöver man?
Något särskilt att tänka på?

TIG är grymast, som att svetsa mig fast du tillför materialet själv och har mer kontroll.. enda vettiga svetsen i mina ögon som man kan använda till de flesta material och lätt sy ihop hela svetsar. dyra är de däremot..
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Köper du en växelströmsgenerator kan du svettsa aluminium med en TIG, och i övrigt så blir det mycket snyggare svettsar, men det är också svårare.
Får jag råd ska jag lätt skaffa en TIG som komplement till MIG:en.
Tror även att gasen är dyrare, men kan inte svära på det.

mvh Pajje
 

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
ducati
De flesta TIG svetsarna behöver 3-fas. De som funkar med 220 V är DYRA.
En Bra TIG svets står på min önskelista. Jag har en 220 V Migsvets som funkar ok till stål o rostfritt.

Med TiG är det lättare att svetsa aluminium.
Eftersom man tillför tillsatsmaterialet för hand är det lättare att få snygga och hållbara svetsfogar. Det blir inget efterabete . inge slagg

Att tänka på: Det behövs två olika skyddsgaser för rostfritt resp alu, för att uppnå bästa resultat. Mison 22 och... ja, vad det nu va? nån argonblandning d med.

äh:näsblod rren argon ska d va dyrt?
 
Last edited:

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
De flesta TIG svetsarna behöver 3-fas. De som funkar med 220 V är DYRA.
En Bra TIG svets står på min önskelista. Jag har en 220 V Migsvets som funkar ok till stål o rostfritt.

Med TiG är det lättare att svetsa aluminium.
Eftersom man tillför tillsatsmaterialet för hand är det lättare att få snygga och hållbara svetsfogar. Det blir inget efterabete . inge slagg

Att tänka på: Det behövs två olika skyddsgaser för rostfritt resp alu, för att uppnå bästa resultat. Mison 22 och... ja, vad det nu va? nån argonblandning d med.

nix, kör ren argon till alla material, mison duger som rotgas vid rörsvetsning. AC till alu, DC till övrigt. det krävs olika wolframpinnar till AC resp DC
(gäller TIGsvetsning)
 

unke_b

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
skåneland
Hoj
honda crf450
Att tänka på: Det behövs två olika skyddsgaser för rostfritt resp alu, för att uppnå bästa resultat. Mison 22 och... ja, vad det nu va? nån argonblandning d med.

Jag kör Argon till svart, rf och alu.
Att tänka på är att vid tig-svetsning går det åt mycket gas. Dvs det är en dyr metod. Men det blir också jävligt bra svetsar om man är duktig.
Äldre växelströmsaggregat brukar dra mkt ström, samt att man får ha ordentliga säkringar(gamla miller-svetsar brukar kräva 63a säkring)=dyrt.

Tänk också på att köpa en svets som det går att få tag på reservdelar till. Aga tillverkar ju inte svetsar längre, så till dom kan de nog vara lite knivigt.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Har precis köpt en sån här:

http://www.scandtig.se/7.html

Var tveksam till enfas men den funkar kanonbra.
Har man svetsat gas förrut, så är det lättare.
Men tänk på att TIG kan aldrig helt ersätta en MIG.
TIGen kräver att det är renare ytor och jag använder
MIGen när det är rost och o dyl. Men den är tokroligt att svetsa
med och du slipper gnistsprutet.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07

Tänk också på att köpa en svets som det går att få tag på reservdelar till. Aga tillverkar ju inte svetsar längre, så till dom kan de nog vara lite knivigt.

Inga problem... Har en aga själv
'Tips på vettig maskin är en kempi 220 v...
Använder dem mycket ute på jobb med långa skarvsladdar ibland...
Mycket stabil maskin.:tummenupp
 
Last edited:

unke_b

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
skåneland
Hoj
honda crf450
Inga problem... Har en aga själv
'Tips på vettig maskin är en kempi 220 v...
Använder dem mycket ute på jobb med långa skarvsladdar ibland...
Mycket stabil maskin.:tummenupp

Håller med om kemppin, fungerar kanon!

ang. agan, går själv i köpartankar, finns det gott om delar att tillgå?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Slangpaket o all lös utrustning på min passar från t.e.x kempi`n.
Var nere en sväng på en firma i linköping som servar o säljer svetsutrustning, och till mig sa dom att det var inga bekymmer med vare sig delar el service på den svetsen.

När jag köpte den så fick jag följa med säljaren (privat) till en liknande firma i sthlm, där hade svetsen varit på service o nästan hela innanmätet var utbytt.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Angående TIG vs MIG.....

Jag köpte en TIG, en Migatronic i tron att om jag bara blir
duktig med den så kan jag svetsa ALLT med den och vara jättetuff... :tungan

Vad jag har lärt mig är följande......

1. Tigen är underbar och jag älskar den!
2. Det går INTE att svetsa ALU med en invertertig utan AC behövs.
3. Den är DYRARE i gasförbrukning än alla säger... Sjukt mycket gas går åt!
4. Har du inte perfekt passning på dina bitar så glöm TIG:en
5. Eftersom nummer 4 finns så fick en MIG inköpas också.... :huvet
6. TIG:en och Mig:en kompletterar varandra skitbra!
7. TIG:en kräver bra dagsform med koncentrationen på topp när du
skall svetsa för att det skall bli bra!


Jag skulle slutsummera det så här.... har du inte råd att köpa en
avancerad AC/DC maskin och är beredd att lägga sjukligt stora pengar på
gas jämfört med MIG:en så är det inte lönt.... köp en bra MIG iställlet!

Jag började med TIG:en... köpte sedan en MIG också och vill nu ha en
större mer avancerad AC/DC också.......

Så gick det med min 1 svets till allt lösning....... :gnissla

Mina två cent.....

Robban
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Vad ska du ha svetsen till skrotnisse???
Det tycker jag är mest intressant o veta.

t.e.x

rörsvetsning - Tig

tunnplåt t.e.x bilplåt mig/mag dvs punktsvetsning

rostiga material eller med färg på glöm tig o mig mag kör pinne el gas
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir mest aluminium och småjobb i stål.
Annars äker jag till maskinhallen (en halvmil) och MIGar.
Har en gammal "IndustriMIG" där.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top