Det är ju det här som är problemet, om det kommer fler och fler hit, och alla svenskar börjar tänka som du, då slutar det med stölder och personrån istället. För du tror väl inte att de som lånat pengar för att ta sig hit kommer åka hem tomhänta igen?
Bättre då att stoppa det så fort det bara går så det inte blir fler än vad det redan är och man kanske kan stoppa vågen.
Det är sant det du säger men eftersom människor i Sverige tydligen gillar att se sitt land långsamt brytas ned, med tanke vilka som styr det sjunkande skeppet, så ger jag blanka fan i det och tänker på mig själv istället.
Jag är för öppna gränser men jag är inte för att vi ska ge ekonomisk ersättning till alla som kommer in i landet. Vill man ta sig hit så har vi enkla regler: Får du flyktingstatus av någon anledning så får du rätt till ekonomiskt bidrag för att leva drägligt. Det ser jag inget problem med. Problemet är när vi ger flyktingstatus till människor som enkelt kunde undvika det. Till exempel religion. Det anses vara en rättighet men jag ser det som ett enkelt val. Vill du undvika att bli dödad för din tros skull, ge fan i det helt enkelt. Livet i sig måste vara viktigare än någon form av tro. Därmed tycker jag inte att vi ska ge flyktingstatus så enkelt till de som flyr pga sin tro.
Samma sak gäller politisk status. Visst finns det gränser även här, som sydamerika på det glada 70/80-talet när människor blev dödade när de inte valde "rätt" sida. Men annars, ge fan i att skylta med din politiska ställning så slipper du bli dödad.
Det kanske är cyniskt och alldeles för imbecillskt av mig att se det på det viset men jag anser att vuxna människor, vart man än befinner sig i världen, har möjlighet att på något vis påverka sitt liv.
Ska vi ta in människor som riskerar att dö pga svält eller liknande? Självklart, det kallas medmänsklighet.
Jag är för dåligt insatt i de rumänska romernas öde i hemlandet men jag förstår att de tar chansen när den finns och beger sig hit för att tigga. Många säger "om de går så långt som att tigga för brödfödan så är de desperata" men jag vette fan. De är inte lite fräcka i många andra länder och går långt för pengar så att tigga kanske inte är ett så utsatt läge som det skulle vara för oss? Cynisk även här kanske...
Jag har blivit vän med några nyinkomna invandrare det senaste året då jag har hjälpt några med bostäder, möbler och arbeten och dessa människor har alla ett jävligt tragiskt livsöde som gjorde att de kände sig tvingade att ta sig hit. Alla säger att de gjorde det för sina barns skull, för deras egen del hade det antagligen kvittat om de hade stannat eller ej. En av killarna blev vittne till hur hans bror blev avrättad med ett skott i huvudet på öppen gata, av "militärpolis", en människa som egentligen ska skydda folket.
Det avgjorde saken till hans flykt till exempel.
Dessa människor har hamnat mitt i konflikter mellan två olika grupperingar och riskerade sina liv genom att stanna så jag har inga problem med att en del av mina skattepengar hjälper dem.
Men att romer i Rumänien inte skulle kunna förbättra sin livssituation i hemlandet har jag svårt att tro, men de kanske behöver en knuff i rätt riktning.