Tight nytt skinnställ!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Åk omkull med plånka och mobil i innerfickan och se dina revben ryka all världens väg!

Om stället sitter tight som satan så sitter skydden kvar när (inte om) du åker omkull. Det skall inte vara bekvämt som mysbyxor att ha på sig, det ska skydda när man tumlar runt på asfalten!

/ Jens

Och på så sätt urholka anledningen att man ens kör hoj? När Jag körde hem min senaste surgixxer tänkte jag att "fasen det blir nog kallt så Jag tar på stället, ska ju bara sitta och dunka så det gör inget om det är lite osmidigt". Jojo. Höll inte på att kunna vika ut benen när jag stannade halvvägs för fika.
Det måste gå att hitta ett ställ som sitter skönt!

Den dag det blir lag på helskinn så lägger jag hojåkat på hyllan.

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
Ktm 690 smc
jag hade samma problem med mitt i början ett riktigt bra råd är att köpa läderfett som du smöjer stället med... smör in det riktigt ordentligt låt det hänga några timmar torka av med trasa.. använd när du varit ute smörjer du det igen med fett återupprepar detta ca 3 gånger sen kommer ditt ställ vara lika mjukt och gött som en gammal skinnsoffa... mitt helt nya arleness är grymt nu springer runt som batman i det ;)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Och på så sätt urholka anledningen att man ens kör hoj? När Jag körde hem min senaste surgixxer tänkte jag att "fasen det blir nog kallt så Jag tar på stället, ska ju bara sitta och dunka så det gör inget om det är lite osmidigt". Jojo. Höll inte på att kunna vika ut benen när jag stannade halvvägs för fika.
Det måste gå att hitta ett ställ som sitter skönt!

Den dag det blir lag på helskinn så lägger jag hojåkat på hyllan.

Gör du så, kunde inte bry mig mindre.

Samtidigt ser jag inte ut som ett kebabspett när jag åkt omkull. Har halkat runt på asfalten tillräckligt många för att förstå att helt ordentligt sittande skinnställ har räddat mig mucho grande! Förslagsvis vill jag inte heller att mina skattepengar går till att plåstra om jeansåkande puckon efter olyckor.

/ Jens

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Bada det i Ekol Olja och sen har du det på dig och knatar runt då blir det mjukt och smidigt rätt fort :) Alternativt ta ut innerfodret så det bara är skinnet kvar lägg det i badkaret och häll på ett par liter ekol olja låt det ligga där och dra ett dygn eller två och sen brukar det ha mjuknat riktigt bra och då formar det sig lättare samt är superinpregnerat :) För mjukt läder formar sig mycket fortare än hårt och nytt läder :)

värst vad du kan mycket om läder? :banana

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Gör du så, kunde inte bry mig mindre.

Samtidigt ser jag inte ut som ett kebabspett när jag åkt omkull. Har halkat runt på asfalten tillräckligt många för att förstå att helt ordentligt sittande skinnställ har räddat mig mucho grande! Förslagsvis vill jag inte heller att mina skattepengar går till att plåstra om jeansåkande puckon efter olyckor.

/ Jens

Och Jag har klarat mig alldeles förvånansvärt bra efter alla mina okynnesvurpor på asfalt i jeansköra och vill inte lägga mina skattepengar på invalidersättningar till de som skadar rygg, nacke inre blödningar, mm pga "banåka" på gata (något som verkligen kostar miljoner och inte är bomullsduttande av syster Rickard). Puckon är de som tror de klarar livhanken med läderoverall och pvc-gråsugga i gummiband runt ryggen. Det har med hur man kör att göra. Hur, var och när. Det bestämmer hur och var du vurpar där utgången kanske kan påverkas några % medelst klädval. Men färden dit har till större del påverkat skadorna än skyddsstatus.

Det Jag säger finns statistik på. Även på forumet, men det är då känsligt för det kräver att man öppnar upp olykstråden/minneslunden.

Men det finns två tydliga läger(i sthlm i alla fall). Några kör i fullskydd och dör alldeles för tidigt, andra (däribland Jag) kör i jeans och klarar orättvist många vurpor. Hur kommer det sig?

Lynchmoben mot folk som värnar om sin rätt att bestämma över sin egen kropp drivs av de förstnämda och är ett enkelt sätt att slippa ta till sig det Jag bla säger nu och i stället knäskrapa vidare på allmän väg, förvånas över när polarna faller av pinnen en och en och då ge De sistnämda skulden för dyra premier, mm.

Skydd är säkrare än jeans och Jag har aldrig förespråkat att folk ska köra utan skydd,
Jag vill bara flytta fokus från något så banalt som att det skulle vara läderoverallens vara eller icke, kvaliteten på hjälmen, mm som avgör om du överlever 200 kmt genom ett vägräcke eller om det var framhjulssläppet i kurvan innan ´s vara eller icke...

Kör med skallen :klysha

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Och Jag har klarat .....

Kör med skallen :klysha

Man (jag) åker race på bana, man (jag) åker inte alls på gata.

Fastän man glider fram i sina 100 på 90-vägen och gruset kommer så jävlar vad det skrapar sönder kroppen. Skydd skyddar. Bara för att man åker "lugnt" blir man inte skyddad med jeans. Jag anser inte att det finns några anledningar till att inte skydda sig så mycket man kan med de tillgängliga medel som finns.

Att sedan vissa människor väljer att vilja avsluta sina liv lite tidigare genom att hålla 250 när man spelar in film på bogan eller vad ni kallar det är en annan diskussion, när man åker omkull skyddar ett välsittande skinnställ bättre än om man inte haft det på. :fakta. Oberoende av hastighet.

/ Jens

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Man (jag) åker race på bana, man (jag) åker inte alls på gata.

Fastän man glider fram i sina 100 på 90-vägen och gruset kommer så jävlar vad det skrapar sönder kroppen. Skydd skyddar. Bara för att man åker "lugnt" blir man inte skyddad med jeans. Jag anser inte att det finns några anledningar till att inte skydda sig så mycket man kan med de tillgängliga medel som finns.

Att sedan vissa människor väljer att vilja avsluta sina liv lite tidigare genom att hålla 250 när man spelar in film på bogan eller vad ni kallar det är en annan diskussion, när man åker omkull skyddar ett välsittande skinnställ bättre än om man inte haft det på. :fakta. Oberoende av hastighet.

/ Jens
Ja vad ska Jag säga annat än att där håller Jag med dig helt.
Anledningen till att inte skydda sig så mycket det bara går är att någonstans uppnås "break even" där orsaken till att åka hoj, frihet, mental stimulans, vad det nu kan vara får stryka på foten av en stormtrooperdräkt som är varm, obekväm och gör att man inte bara kan ställa hojen och göra vad man vill. Att sitta ihopkrupen bland spyflugor och pollen är i sig inget som lockar mer för mig än att åka bil med AC och stereo.

Det stället Jag har är enligt en rad oberoende förståsigpåare helt rätt storlek. Dock är det ett helvete att få upp fötterna på gixxerns iof sjukt höga fotpinnar. När Jag sitter, orörlig på bågen är Jag en fara för andra då jag inte kan röra på mig och se trafiken som Jag skulle vilja. Över 24 grader är det så varmt att Jag blir trött och mosig och inte borde vistas bland andra.

Man har en rad val. Vill Jag köra hoj? hur ser min riskbedömning ut, dvs vad släpper min hjärna loss för serotoninhalter? Ska jag äventyra min egen hälsa och/eller andras för att få åka lite movtåsykel?

Banåka omfattas dock av helt andra förutsättningar. Ovanligt med möte och vajerräcken. Mina funderingar kretsar så klart kring vardagligköra.

Last edited:

Fredde@vtr

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
1998, Honda VTR 1000F
Ja nu har stället fettats in och det glänser så jag skulle kunna vara med i Aftersave Afterdark eller nått liknande, ja ni vet det som fruntimmer går på och ser på oljiga uppblåsta strandraggare!!! Skit samma nu snackar vi mc ställ. Att köra in det i rätt ställning låter som en utmärkt ide. Det är väl bara att hoppas på en regndusch eller en vända genom auto-tvätten innan Bulten får sig en svängom! :tummenupp

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Fan jag har ett Arlen Ness hemma som känns alldeles för litet men......det ska nog bli bra hoppas jag, problemet är ju var ska man ha pengar och mobil ?????

Jag hade detta bekymmer också, så jag beställde mig en liten tankväska med magnetfäste från touringbutiken.
Rymmer det nödvändigaste, snus, nycklar etc.:tummenupp
Gjorde däremot misstaget att ha plånboken i det.....samtliga kort blev avmagnetiserade :(

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Hejsan
Jag har ett nytt skinnställ som sitter så himla tight. Det var på nåders att jag fick köpa så stort (enl Lelles) men själv tyckte jag det var som kallpressad falukorvsförpackning. Nån som vet hur man kan få det att passa bättre? Särskilt över axar och överdel.
Kanske ställa sig i duschen med stället och sedan ge sig ut på en långtur?

/Fredde

Tycker mitt MCställ(skinn) känns en storlek större när jag rengjort och smort in det.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Nu kommer väl folk börja hacka på mig, meeen.
Jag tycker definitivt att man ska kunna ha ett ryggskydd under skinnstället redan när du köper det. Är skinnstället alldeles för tajt kommer du inte att använda det alls.
Hur kul är det att köra in ett ställ när du måste sitta som om du hade ett spett uppkört i röven de första 500milen?

När ett skinnställ sen är töjt så det passar= en större storlek från början, vad är det som säger att det inte förtsätter töja sig, samt vad säger att ett skinnställ som sitter bra från börja skulle töja sig så det blir förstort?

Skinnstället tycker jag ska sitta tajt, men det får absolut inte störa din rörlighet på cykeln, då är det för tajt.

The end

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
fanns inte en chans o få in ryggskyddet när ja köpt nytt ställ, men nu efter att ha använt de typ tio gånger så är de inga problem längre. så visst töjer de sig rejält.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
värst vad du kan mycket om läder? :banana

Du vet jag e häst å hund tjej också och med tanke på att 99,9% av min utrustning består av just läder så lär man sig att ta hand om det och nytt läder är alltid hårt och äckligt och svårt att få det att sitta som man vill och då har man sina knep till att mjuka upp, bevara rätt färg och glans, inpregnering, rengöring mm och eftersom jag hållt på med det i 18 år har jag lärt mig vilka produkter som som fungerar till vad och som är prisvärt :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Ja nu har stället fettats in...
Är det ett nötskinnsställ? Jag köpte ett känguruställ förra året och trots alla dessa åtgärder så ville det inte forma sig särskilt mycket då känguru tydligen inte alls töjer sig som nöt.
Att köra igenom en regnskur brukar göra susen. Funkade finfint för mina nya handskar som satt till 90 % innan och nu är 100! :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...