Tight skinnställ - Använda sig av ryggskydd?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjenare. Precis kommit in i MC-världen. Nu är det så att jag köpt ett ordentligt skinnställ, en ordentlig hjälm, stövlar och handskar. Däremot har jag uppmärksammat många som hela tiden förespråkar vikten av att använda sig av ryggskydd.

Problemet är nu att mitt skinnställ är riktigt "tight" över axlarna (inte extremt - men hyffsat) då jag är överlag rätt bredaxlad.

Hur ska jag lösa det? Hur pass viktigt är det med ryggskydd? Förklara gärna funktionen av ett ryggskydd?

Tacksam för seriösa svar

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Mitt skinnställ sitter också brutalt tight men jag skulle aldrig drömma om att skippa ryggskyddet. Kort sagt så är ryggskyddet egentligen det enda skydd som kan hjälpa dig från att bli förlamad eller motsv. Om man ramlar så finns det ofta mycket bråte runt omkring som man kan flyga in i, och har du inte ryggskydd så är risken extremt stor att du bryter ryggraden om du slår i denna först.

En av de största fördelarna med ryggskyddet är att det fördelar kraften som uppstår vid en smäll mot ryggen över en större yta och därmed minskar risken för fraktur.

De skydd jag aldrig skulle åka utan, om jag var tvungen att välja, skulle vara hjälm och ryggskydd.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Du har väl inte ryggskyddet på axlarna?

Precis!

Det är mest bröstvidden som ökar.
Enklast är väl att besöka en välsorterad
mchandlare och testa lite olika modeller?

Själv har jag problemet att mitt Halvarssons Buckler i L är aningen för långt under skinnstället.
Klockrent med allvädersställ dock.
Bild:
65640000S.jpg

Skall testa denna Alpinestars Boinic väst i mindre storlek, verkar lite mer slimmat:
430942.jpg

Så får man bröstskydd på köpet! :tuttar

Edit=> Baksidan av Alpinestarsvästen:
650848_black_white_b.jpg

/e

Last edited:

Kawaluring

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
Z750 -07
Jag har också nytt ställ, tight som fan i början.. Jag delar också uppfattningen som nån annan nämnde om att ryggskyddet är grymt viktigt. Jag drog på mig full mundering hemma (ställ + ryggskydd) och hade på mig det ett par kvällar i veckan, till slut töjde det sig något och nu sitter det perfekt!! (inkl. ryggplattan inunder).

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09

Ok. Om måste prioritera så väljer jag först och främst gradd av skydd, pris och bekvämlighet. Finns det mindre ryggskydd som hade kunnat passa mig trots att den övre biten av skinnstället är tight? Här har ni en dålig bild (printscreen)

http://data.fuskbugg.se/skalman02/ryggskydd.png

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min jacka satt tajt som bara den, men eftersom jag var ute o körde i kylan så hade jag tröja under så nu har det tjöt sig massor kände jag när jag tog på mig den igår.

Det töjer sig mycket mer än vad man tror faktiskt.

Ryggskydd kan man inte köra utan.
Bryta ben och armar går väll bra, men att bryta ryggen är inte ok

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
ryggskydd.png

Ser ut som om du med lätthet får in dubbla ryggskydd i det där stället! :rolleyes:

Dessutom kartongnytt så det töjer sig!

Seså, åk och handla nu! :tummenupp

/E

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
ryggskydd.png

Ser ut som om du med lätthet får in dubbla ryggskydd i det där stället! :rolleyes:

Dessutom kartongnytt så det töjer sig!

Seså, åk och handla nu! :tummenupp

/E

Kan tillägga att jag köpte stället begagnat - Så det är inte sprillans nytt. Dock i fint skick, men jag undrar hur mycket det töjer sig. Vilket i pris och skydd rekommenderar ni först då? Biltema låter intressant!

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
eller så drar du ryggskyddet utanpå? och för att inte skada din image så drar du en XL tröja ovanpå de?

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
eller så drar du ryggskyddet utanpå? och för att inte skada din image så drar du en XL tröja ovanpå de?

Skinnställ - Ryggskydd - XL tröja? :p Det lär ju bli varmt. Hmm... Ok ett mindre billigare ryggskydd som fortfarnade skyddar -- Finns det? Gärna för runt 500-800:- kanske

Gärna som jag kan beställa via internet!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skinnställ - Ryggskydd - XL tröja? :p Det lär ju bli varmt. Hmm... Ok ett mindre billigare ryggskydd som fortfarnade skyddar -- Finns det? Gärna för runt 500-800:- kanske

Gärna som jag kan beställa via internet!

Med tanke på att du redan tror att storleken har betydelse :)näsblod) så rekommenderar jag att du åker till någon affär som har lite olika varianter att prova så du inte köper grisen i säcken.

Sen håller jag med Engman, det där stället ser nästintill pösigt ut.

Sen vad gäller skydd så skulle jag sätta upp bröstplatta på listan också.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
strechtech nu ska jag säga dig en sak.
det första jag fick höra innan jag köpte hoj var om jag inte har råd med skyddena så får jag inte köpa hojjen för när det väl händer så ere bara tacka gud för att du köpte skydd som höll i slitstyrka och sitter bra på din kropp.
och det dummaste du kan göra är att beställa ryggskydd via nätet om du har noll koll på vad du söker efter och inte ens provat det innan :s .

bara min åsikt sen är det ju upp till var o en.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

/E

Håller med. Det där får du in ryggskydd under utan problem.

Mitt ställ sitter rejält mycket tightare än vad det där gör, och jag får in ett Dainese ryggskydd under med lite våld. När man väl har allt på sig så känns det bara tryggt att det sitter still där det ska.

Och för att inte låta så dryg som jag gjorde i min första post.
Jag har också problem med att vara bredare/grövre över axlar/armar än vad jag är lång. Det påverkar dock inte ryggskyddet alls. Det är bröstomfånget som påverkar platsen för ryggskydd.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Du får lätt plats med en rypplatta i det där stället. Om du inte vill lägga massa kosing så sväng förbi Lidl, de har MC tema den här veckan och deras ryggskydd va faktiskt förvånansvärt bekvämt, även om jag ställer mig smått fundersam till mjukheten, men det skyddar helt klart bättre än inget ryggskydd alls. Fick bli ett sånt till tösen :rolleyes:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Kan tillägga att jag köpte stället begagnat - Så det är inte sprillans nytt. Dock i fint skick, men jag undrar hur mycket det töjer sig. Vilket i pris och skydd rekommenderar ni först då? Biltema låter intressant!

Öhhh hur fan kan du säga att det där sitter tajt du kan fan gå rak i det m.m :) , kom in i matchen när du måste gå hukande...då är det problem med att få in ett ryggskydd men allt går med lite våld o vaselin(eller i mitt fall dusha med helstället på)

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
När jag köpte nytt ställ fick jag åla, hoppa, skruva mig i det och ur för den delen.
Ef en veckas körning hade det börjat bli lite mer medgörligt, så då åkte ryggskyddet på och samma procedur påbörjades :D.
Idag är det inget problem med det, tar bara lite tid för stället att töjja sig så det blir smidigt :tummenupp

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...