Tight skinnställ - Använda sig av ryggskydd?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
När jag köpte nytt ställ fick jag åla, hoppa, skruva mig i det och ur för den delen.
Ef en veckas körning hade det börjat bli lite mer medgörligt, så då åkte ryggskyddet på och samma procedur påbörjades :D.
Idag är det inget problem med det, tar bara lite tid för stället att töjja sig så det blir smidigt :tummenupp

Det där med lidl låter intressesant då jag vet att det finns i Hässleholm och då jag förnuvarande inte har A-körkort eller tillgång till bil :)

Ryggskyddet ska inte gå upp i nacken? Right?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det där med lidl låter intressesant då jag vet att det finns i Hässleholm och då jag förnuvarande inte har A-körkort eller tillgång till bil :)

Blir svårt att röra på huvudet om det går upp i nacken, så nej, det skall inte gå upp i nacken.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Fan - Nu jävlar bär det av till Lidl, de har ju både ryggskydd, kapell och tankväska! Då är man fan nästan färdig med allt man behöver :D

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013

Tänk på att man oftast inte får köra på körskola eller uppkörning utan ryggskydd, dem brukar ha det som krav, även på risk2an har jag för mig.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
1. Det finns gott om plats i ditt skinnställ för både ryggskydd samt bröstplatta.

2. Anledningen till att man använder ett ryggskydd samt bröstplatta är att oftast vid en olycka med mc så lämnar du asfalten relativt fort och hamnar i dike, skog, åker etc.

3. När du lämnat asfalten är glid/friktionsskador som skinnstället bla skyddar mot inte längre speciellt effektivt, utan nu behöver kroppen skydd mot slag, böjningar etc som kommer från stenar, stolpar, träd mm. Vid dessa tillfällen är rygg, bröst samt buk väldigt oskyddade, och det är just dessa delar av kroppen som är de viktigaste (utöver huvudet).

Tyvärr tänker vi oftast på att skydda oss ifrån brott på vårt skelett, men glömmer att det är mjukdelar/organ som håller oss vid liv... Tittar du runt på detta forum kommer du hitta trådar om bästa skinnställ/stövlar/handskar mm som endats skyddar mot friktion/skelettskador och dessa skydd får kosta MYCKET, men ryggskydd, bröstplatta, hjälm ska man helst handla på Biltema eller billigaste tänkbara! Det är en snedvriden posörvärld här på SH... :död

Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Snåla för f-n inte på ryggskyddet!
Hade själv suttit i rullstol om jag skippat det när jag kraschade med crossen.
Sen om du litar på Biltemas eller Lidls eller absolut ska ha ett märkesskydd är ditt val. Biltemas och Lidls är ju också godkända.

Mitt skinnställ satt som ett korvskinn när jag köpte det, inte en chans att få plats med ryggskydd. Satt och glodde på tv & hängde tvätt några kvällar i rad, sen fick ryggskyddet precis plats där under.

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
2009, Ducati, Streetfighter S
Kan tillägga att jag köpte stället begagnat - Så det är inte sprillans nytt. Dock i fint skick, men jag undrar hur mycket det töjer sig. Vilket i pris och skydd rekommenderar ni först då? Biltema låter intressant!

Det ser inte änns tajt ut, måste du inte ligga ner när du drar på dig det så är det för stort :D

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Inhandlat ett ryggskydd från Lidl och det gick på under skinnstället. Så det ska inte bli problem - Ska man ha bröstskydd nu också?

Aja - Förstår funktionen men ju mer jag drar på dig desto mer orörlig känner jag mig haha! Nä bra stövlar har jag också med stålhätta så de ska inte bli så dåligt.

Ryggskyddet är dock endast certifierat enligt klass 1.

Edit:
nu tror jag att jag kan köra och krocka i 150 utan skador :) men skämt å sido, förstår givetvis funktionerna och det känns ju betryggande! Men är bröstplatta eller bröstskydd också nödvändigt sätter man det utanpå eller måste det ingå?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Får du inte på dig ett bra ryggskydd för att stället är för tajt, byt ställ!

Ett ryggskydd kan vara skillnaden mellan att ha kvar förmågan att gå eller bli sittandes i en rullstol resten av livet....valet är rätt enkelt tycker jag.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Taget från ett annat forum, jag tror inte författaren har något emot det.

Grundtanken med rygg- och bröstskydd är att man ska utöka ytan där kraften eller rättare sagt "impakt" från en deceleration verkar.
Med andra ord ska kraften/energin från en kollision sprida sig till "hela" ryggen eller "hela" bröstkorgen istället för att den ska tas emot av en kota, ett reven eller bakomliggande organ. Detta fungerar förstås bäst om skydden sitter så nära kroppen som möjligt (och inte löst som det sitter i vissa allvädersställ).

Vad gäller ryggen så minskar man risken för kotfrakturer och skador på ryggmärgen. Vad gäller främre bröstkorgen så minskar man risken för direkta skador mot hjärtat, thorakal aorta (del av kroppspulsåder i bröstkorgen som börjar vid hjärtat och slutar vid mellangärdet) och revbenen.

Motorcyklister som mister livet i trafiken i samband med skador i bröstkorgen har en skada på hjärtat (mindre vanlig), kroppspulsådern ( vanligare) eller lungkärlen (vanligast) i bröstkorgen.

Sammanfattningsvis så minskar rygg- och bröstskydd framför allt risken för "allvarliga" skador mot vitala organ trots att inget skydd är hundraprocentigt.

Man kan inte räkna med att frekvensen av mjukdelsskador eller frakturer minskar MEN man kan räkna med att rädda liv!

Här kan vi genom att bära skydden vara föredöme och försöka ändra attityd hos folk som kör på vägarna.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Får du inte på dig ett bra ryggskydd för att stället är för tajt, byt ställ!

Ett ryggskydd kan vara skillnaden mellan att ha kvar förmågan att gå eller bli sittandes i en rullstol resten av livet....valet är rätt enkelt tycker jag.

Köpt ett ryggskydd och får på det :) Nu uppmanas jag att köpa bröstskydd också :p

Så här såg allt förutom stövlar ut på mig:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/DSC_0246.JPG

EDIT: en sak jag tycker känns utsatt här måste väl ändå vara halsen/nacken?

** Ursäktar att lägenheten inte är så välstädad. Ligger lite av en kompis prylar/kläder bakom mig haha :)

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Köpt ett ryggskydd och får på det :) Nu uppmanas jag att köpa bröstskydd också :p

** Ursäktar att lägenheten inte är så välstädad. Ligger lite av en kompis prylar/kläder bakom mig haha :)

Skaffa en polo tröja den fixar dom mesta små bin mm ASG :tummenupp sen klipp luggen så du sen nogot :D sommar handskar skulle ja köpa iofs :rolleyes:

lycka till :)

//Robin

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

1 av 3 som skadar sig vid mcolyckor skadar bröstpartiet... So go figure.

Vad gäller halsen så kör med Buff, tunn men tar bort lite av vinddraget.

Handskar skulle jag aldrig köra utan.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
1 av 3 som skadar sig vid mcolyckor skadar bröstpartiet... So go figure.

Vad gäller halsen så kör med Buff, tunn men tar bort lite av vinddraget.

Handskar skulle jag aldrig köra utan.

Kan man då beställa ett bröstskydd som man sätter utanpå ryggskyddet? Hur funkar det - Får bli att beställa ett sånt också då :)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Kan man då beställa ett bröstskydd som man sätter utanpå ryggskyddet? Hur funkar det - Får bli att beställa ett sånt också då :)

Åk till en mc-affär som säljer Dainese och köp en Bröstplatta. Prova fram vilken storlek du behöver och shoppa. Skyddet är riktigt tunt, och du stoppar bara in det och drar upp dragkedjan...det tar någon tur att vänja sig, men sedan blir det lika naturligt som att ta på sig hjälmen.

590 :-
images

Last edited:

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Åk till en mc-affär som säljer Dainese och köp en Bröstplatta. Prova fram vilken storlek du behöver och shoppa. Skyddet är riktigt tunt, och du stoppar bara in det och drar upp dragkedjan...det tar någon tur att vänja sig, men sedan blir det lika naturligt som att ta på sig hjälmen.
Jag är lite sugen på ett sånt där! Fäster man det inte över huvud taget? Borde det inte röra sig under stället? :va

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Enkelt förklarat, du har bara RYGG!!!! Armar kan man bryta, ben kan man bryta, händer och fingrar läker även om man kan få sämre rörlighet. Bruten rygg är i ett annat läge eller hur? Har du tur så klarar man innanmätet och bara får ligga i gipsvagga.......

Gör om gör rätt och köp ett skinnställ som får plats med ryggskydd är mitt råd till dig om du även kör med insidan av huvudet..

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Gör om gör rätt och köp ett skinnställ som får plats med ryggskydd

Fast han fick ju plats med det? :rolleyes:

Plus, enligt min mening, bröstskydd, pizza med 3 stora öl och en fleecetröja! :D

/e

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...