Tigsvets

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hallå.
Har ni något bra förslag på vilken tigsvets jag ska investera i? Prisklass 0-6000kr.

Mvh
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kemppi MinarcTIG 250.
Valfri konkursauktionssida och ge det några veckor så har du en hemma.
Eventuellt får du gå ned till en MinarTIG 200 för den summan.

Skall du ha en ny så blir det svårare....
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Men kom igen det är ju proffsgrejer för över 20000. Jag ska ha den hemma i garaget.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men kom igen det är ju proffsgrejer för över 20000. Jag ska ha den hemma i garaget.

JAg tror det var därför han sa konkursauktionssida. Får du tag på en begagnad proffssvets i hyggligt skick så är den värd pengarna flera gånger om i jämförelse med ett budgetaggregat för samma peng.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Yes, men det verkar inte hagla av dom så tipset är rätt smalt. Jag skulle vilja ha nått mer lättillgängligt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad har du för krav på svetsen då?
HF-start, Lift Start, puls, DC, AC, enfas, trefas?
Vad har du för säkring hemma i garaget?
Vad skall du svetsa för material?
Måste den vara fabriksny eller duger begagnad?

Svetsen jag tipsade om är bland det bästa du kan ha. Du kommer aldrig behöva uppgradera eller skaffa annan TIG/Pinsvets. Klart det finns andra med.

Kinasvetsar skulle jag undvika, även om jag har en själv. Den jag har är inte bra. T.ex. vad du ställer in på displayen är inte vad den matar ut, gassystemet läcker ut gas någonstans, den tröttnar snabbt och blir överhettad bra långt innan vad den borde med tanke på vad de uppgivit i intermittensfaktor, osv.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jo det förstod jag, det hade varit fett att ha en sån.
Mina krav är väl att det är en enfas och att man gärna ska kunna köra både alu och stål. Jag vet inte vilken säkring jag har men när jag kör varmluftpistolen på Max så fladdrar lampan^^
Både ny o begagnat funkar men utbudet på begagnat verkar vara rätt få så jag är inställd på en ny. Jag är mycket tacksam för hjälpen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kemppi MinarcTIG 250.
Valfri konkursauktionssida och ge det några veckor så har du en hemma.
Eventuellt får du gå ned till en MinarTIG 200 för den summan.

Skall du ha en ny så blir det svårare....

Det där är ju ett bra tips i teorin, men min erfarenhet av konkursaktioner är att även gammalt skräp budas upp i sanslösa nivåer. Har sett gamla härken till transformatorsvetsar som går för de pengarna du nämner, nyare grejer blir ofta betydligt mer.

Här är ett par Kemppi TIG-svetsar annars till vad som verkar vara ok pris, ingen aning om de är något att ha dock?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/fungerande_svetsar/88859362

-edit- trefas, så de funkar inte för dig då.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo det förstod jag, det hade varit fett att ha en sån.
Mina krav är väl att det är en enfas och att man gärna ska kunna köra både alu och stål. Jag vet inte vilken säkring jag har men när jag kör varmluftpistolen på Max så fladdrar lampan^^
Både ny o begagnat funkar men utbudet på begagnat verkar vara rätt få så jag är inställd på en ny. Jag är mycket tacksam för hjälpen.

Skall du ha AC/DC så finns inget nytt i den prisklassen som är bra. Finns bara China-shit.

När det gäller Kina svetsar eller märken som fäster sina loggor på kina svetsar så finns alltid risker att man får skit eller ibland rent av livsfarliga produkter. Finns exempel t.ex. Stahlwerks svetsar som såldes här i Sverige där importören själv varnade för att köpa svetsarna efter att hans leverantör inte ville ta på sig livsfarliga missar eller reklamtioner.
Men man kan även ibland ha tur och få saker som funkar en stund. Går nått sönder går de inte att laga.

Risken med märkessvetsar är att man kan köpa produkter som gått hårt och länge. Går de sönder så kan även dessa vara att de inte är värda att laga. Men nu pratar vi om 20+ år gamla Kemppi svetsar som gått 8h/dag sen de togs i bruk.

Men ok...Enfas...
Esab ARC 151i A33
https://www.pn-trading.se/tabid/98/id/296205/Svets ESAB Arc1511/default.aspx

Kemppi Minarc EVO 180
https://www.pn-trading.se/tabid/98/id/296175/KEMPPI Svets Minarc Evo180/default.aspx

Kemppi Minarc 150
https://www.pn-trading.se/tabid/98/id/296178/KEMPPI Svets Minarc 150/default.aspx

Du kommer få köpa till TIG-brännare med gaskran till alla de där. Men det funkar. Alla är ganska basic, utan en massa funktioner. Välbeprövade modeller som det finns reservdelar till. Samt de var väl i dina trakter.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top