tillåt aga!

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
11-åringar stal mc i Göteborg
Polisen i Göteborg grep två elvaåringar och en tolvåring när de försökte stjäla en motorcykel från en mc-affär i centrala Göteborg natten mot onsdagen.

En fjärde person lyckades fly från platsen, skriver Göteborgs-Posten.

Eftersom pojkarna inte är straffmyndiga, har de sociala myndigheterna kopplats in.
Aftonbladet text-tv

kocken

Guest
fram med brödkaveln tror faktiskt att alla barn får för lite stryk nuförtiden!

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
INGET barn förtjänar stryk!!!! :mad: Finns andra metoder för att fostra barn.... :fakta

kocken

Guest
räser-kocken! skrev:
fram med brödkaveln tror faktiskt att alla barn får för lite stryk nuförtiden!
hoppsan missade visst den ironiska smileyn! inget barn förtjänar stryk oavsett. det är den verbala vägen som gäller!

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
exiteme skrev:
INGET barn förtjänar stryk!!!! :mad: Finns andra metoder för att fostra barn.... :fakta

Jag fick smisk när jag var liten då jag gjorde några dumheter och det är jag glad för. Jag är en mkt snäll pojke nu :crash

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Reflektion

Jag är emot aga och liknande men en intressant refelktion är att i takt med att vi blivit mildare och humanare i hanteringen av våra barn så kan man se en tydlig utveckling av ökat kriminalitet och minskad respekt. Jag behöver inte gilla det men det verkar ju finnas en tydlig koppling mellan minskat antal "pekpinnar och gränser" och den minskade respekt som vi idag visar för alla som inte står oss nära.

Jag vill inte ha tillbaks aga men jag vill definitivt inte ha ett samhälle där barn från 6 år och uppåt tror att man kan göra vad fan som helst utan åtgärd...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Re: Reflektion

ething skrev:
Jag är emot aga och liknande men en intressant refelktion är att i takt med att vi blivit mildare och humanare i hanteringen av våra barn så kan man se en tydlig utveckling av ökat kriminalitet och minskad respekt.

Hur mycket har kriminaliteten ökat - och sen när. Hur mycket har respekten sjunkit - och hur mäter man det.

gladh

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd

ething skrev:
Jag är emot aga och liknande men en intressant refelktion är att i takt med att vi blivit mildare och humanare i hanteringen av våra barn så kan man se en tydlig utveckling av ökat kriminalitet och minskad respekt. Jag behöver inte gilla det men det verkar ju finnas en tydlig koppling mellan minskat antal "pekpinnar och gränser" och den minskade respekt som vi idag visar för alla som inte står oss nära.

Jag vill inte ha tillbaks aga men jag vill definitivt inte ha ett samhälle där barn från 6 år och uppåt tror att man kan göra vad fan som helst utan åtgärd...

Det är nog väldigt svårt att det är än det enda än det andra som påverkat det. Vårt samhälle ser rätt annorlunda ut i största allmänhet jämfört med då.

Aga o sätta gränser är ju inte riktigt samma sak...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

ething skrev:

En bristande upfostran kan aldrig kompletteras med aga. Det är tiden, engagemanget och att man ser sina barn som är viktigt. Inte en hurring eller fler gränser.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Tycker inte det är rätt att slå sina barn.

Dock att ta tag i armen på sitt barn och hålla kvar det medans man pratar allvar är inget fel. Inget övervåld och att hålla hårt tag i barnet menar jag inte att det ska ge barnet blåmärken eller så.

Bästa är om man kan uppfostra till att man kan prata om "saken"
utan ens höja rösterna mot varandra.

Själv tillämpade jag en gång vid typ 20-års ålder att jag fått fri uppfostan, vilket inte uppskattades av min mor just då.

Bakgrund

Sitter på en servering med mitt tävlingsteam, en barnfamilj märks mer än alla andra familjer där. Deras barn springer omkring, gapar och skriker, leker kull mellan borden, knuffar till bord så folks läsk välter, ungarna är skitiga och har snor under näsan. Tror ni mamman eller pappan till barnen bryr sig?

Nää

Till slut märker man att folk lessnar och jag med. Men vad kan man göra. Dock får jag nog när en av dessa "snorgrodor" ställer sig vid vårt bord och tar sin skitiga hand och tar pommes av mig och ska sen springa iväg.

Jag tar tag i armen på honom och frågar vad han håller på med. Då kommer mamman ångande och är helt upprörd över att jag håller fast hennes son, öhhh???
Säger då till henne vad som hänt och att hon bör se efter sina barn. Svaret jag fick var

- Mina barn har fri uppfostan.

Här säger alla hjärnceller upp sig hos mig och jag blir inte arg men ruttnar. Så jag spottar en stor loska på "kärringens" fötter och ser henne sedan i ögonen och säger:

- Jag har med fått fri uppfostan :D

Det applåderades runt om i serveringen och mamman blev högröd i ansiktet och hela familjen försvann kvickt.

Dock satt min mor med vid vårat bord och skämdes lite och sa, - du har inte alls fått fri uppfostran, förstår vart du ville komma men gör inte om det är du snäll.

Jag lovade mor min det och har sedan inte gjort om samma sak ;)

Har aldrig fått aga i min uppväxt, men blivit instängd (ej inlåst)på rummet när jag och syrran bråkat. Att slå sin stora syster med en planka i huvudet är inte rekommendera :p
Jag fick komma ut först igen när jag var snäll och sa förlåt.

Planen att kasta saker omkring mig för at man var arg på sin mor som skickat in en i rummet funkade inte heller på mina föräldrar. För när mor min hörde att jag kastade saker i golvet så det gick sönder titta hon in genom dörren och sa vänligt med vanlig röst

- Det du har sönder kommer vi inte köpa nytt åt dig, så kasta på om du vill.

Lite svårt att fortsätta just då, speciellt efter att dom faktiskt höll sina löften och jag fick köpa mig en ny kassetradio själv för sparade veckopengar :(

Min barndom, nu vet ni varför jag är som jag är :tummenupp

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Liwa1 skrev:
Här säger alla hjärnceller upp sig hos mig och jag blir inte arg men ruttnar. Så jag spottar en stor loska på "kärringens" fötter och ser henne sedan i ögonen och säger:

- Jag har med fått fri uppfostan :D

Du rockar :rock
Hatar folk som inte kan hålla rätt på sina ungar...

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
chrille-r1000 skrev:
Jag fick smisk när jag var liten då jag gjorde några dumheter och det är jag glad för. Jag är en mkt snäll pojke nu :crash

Jag fick också stryk när jag var liten. Det resulterade i att jag som 32-åring fortfarande har mardrömmar om mina föräldrar!!! Barn ska ha respekt för sina föräldrar, men inte behöva känna fruktan...

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
exiteme skrev:
Jag fick också stryk när jag var liten. Det resulterade i att jag som 32-åring fortfarande har mardrömmar om mina föräldrar!!! Barn ska ha respekt för sina föräldrar, men inte behöva känna fruktan...

Är det därför "Pain makes me hot"?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Ett bra skäl till att undvika aga och bestraffning är att det inte fungerar.
Endast positiv förstärkning funkar.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
exiteme skrev:

Jo, om jag hade haft barn som betätt sig som jag gjorde när jag var liten så hade jag garantera örfilat upp dom. Jar tror på fasta gränser, det finns inget mer irriterande än folks odrägliga ungar som som inte lyder när dom blir tillsagda. Om alla kunde uppfostra sina barn så skulle mycket färre blir krimminella eller dryga idiote i vuxen ålder!.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Hightuned skrev:
Jo, om jag hade haft barn som betätt sig som jag gjorde när jag var liten så hade jag garantera örfilat upp dom. Jar tror på fasta gränser, det finns inget mer irriterande än folks odrägliga ungar som som inte lyder när dom blir tillsagda. Om alla kunde uppfostra sina barn så skulle mycket färre blir krimminella eller dryga idiote i vuxen ålder!.
Det är nog bara tur att jag blev den välanpassade indivi jag är idag?. :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept