Tillåtande av olovlig körning, straff?

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Sorry..

de va ju inte riktigt så jag mena. A kortet e ju i princip samma sak i dom olika klasserna. men typ om en busshaffis lr en lastbilschafför torskar mä vanlig bil privat så kan han ju fan inte bli av mä sitt buss/lastbilskort oxå? tror de e som jag sa först ändå.


självklart kan du ju inte köra lätt mc om du torskat mä tung mc lr nåt i den stilen.

Då tror du tyvärr fel vännen:näsblod Pm:a Kjecop så berättar han säkert hur det är, och har jag fel :gnissla så, var snäll och meddela mig:D .
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
de va ju inte riktigt så jag mena. A kortet e ju i princip samma sak i dom olika klasserna. men typ om en busshaffis lr en lastbilschafför torskar mä vanlig bil privat så kan han ju fan inte bli av mä sitt buss/lastbilskort oxå? tror de e som jag sa först ändå.


självklart kan du ju inte köra lätt mc om du torskat mä tung mc lr nåt i den stilen.

Du har fel, blir du av med kortet när du kör mc och du har lastbilskort osv, så blir du av med HELA kortet, med ALLA behörigheter. Det är ju samma körkort, och det är ju körkortet som dem tar inte VAD du kör.

Huruvida detta är ett bra sätt eller inte kan man diskutera, men se det ur denna synvinkel:

Person A kör MC när han är onykter och åker fast, blir av med kortet, dagen efter kör han bil istället.

Detta är självklart inte accepterat, det tror jag ingen av oss tycker, utan vi anser säkert allihop att eftersom han körde mc onykter så är ju sannolikheter stor att han kommer köra bilen onykter också, alltså borde hans körkort dras in, (vilket det också gör i verkligheten i och med att han åkte fast för rattfullhet på mc:n)

snurrigt svar? well, det är ju fredag :tummenupp
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Var en snubbe nere i Trelleborg som lånade ut sin 125a till en kompis som inte hade kort. Kompisen blev trädkramare i en kurva, ambulans, polis o dyl, och killen som lånat ut bågen blev av med kortet.

Räknas ju från dagen då olyckan inträffade. Hade din prövotid på kortet gått ut då ? Annars, om de drar lämpet åker ditt mc kort med, och du får ta om det tillsammans med bilkortet.
 
Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
har du erkännt att du visste att han inte hade a1? du skulle ju bara sagt att du trodde han hade det eller han sagt att han hade det.
Han kan ju ändå inte råka värre ut än vad han antagligen blev.
 

brandes

utan hoj så har man inget liv
Gick med
10 May 2006
Ort
trollhättan
Hoj
en ricktigt fräsig NSR :)
säg att polaren tog dina nycklar och drog en sväng... men säg att du inte vill polisanmäla honnom.. lycka till
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top