Till alla 250-fans

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Titta vad Nicky skriver efter Valencia-testet:

"....The track was full with 250's and British super bike riders, but it wasn't really a problem for clear track and the 250's carried such a ridiculous corner speed it made me feel a bit slow in a few spots. We mainly worked on chassi and a bit of rear tire testing....after the last few tracks of getting high speed fast track, it was good for me to get some laps on much tighter track with a lot different feel. We got one bike working really well, but my other bike I never got comfortable with, some chatter problems....."
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
valmers skrev:
Titta vad Nicky skriver efter Valencia-testet:

"....The track was full with 250's and British super bike riders, but it wasn't really a problem for clear track and the 250's carried such a ridiculous corner speed it made me feel a bit slow in a few spots. We mainly worked on chassi and a bit of rear tire testing....after the last few tracks of getting high speed fast track, it was good for me to get some laps on much tighter track with a lot different feel. We got one bike working really well, but my other bike I never got comfortable with, some chatter problems....."


Det är ju det stora problemet när man blandar 125, 250, 600 och 1000cc. Vi åker om i kurvorna och de på rakorna.


/J
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Titta vad Nicky skriver efter Valencia-testet:

"....The track was full with 250's and British super bike riders, but it wasn't really a problem for clear track and the 250's carried such a ridiculous corner speed it made me feel a bit slow in a few spots. We mainly worked on chassi and a bit of rear tire testing....after the last few tracks of getting high speed fast track, it was good for me to get some laps on much tighter track with a lot different feel. We got one bike working really well, but my other bike I never got comfortable with, some chatter problems....."

Titta där ja...Valmers nu får du nog konvertera till blåröksfantast ändå!!

Men då är en RCV ändå ganska hyggligt snabb i kurvorna, typ som en 250 SP, här hemma blir det ju riktigt bökigt ibland när Håkan Olsson och co kör slalom mellan klasar av 1000 kubikare....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Va menar du nu? :va


Han menar väl precis vad du säger? Tvåtaktshypen har dig i ett stadigt grepp när du tror att en SP-prilla är lika snabb i kurvorna som en Motogp-Honda.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Han menar väl precis vad du säger? Tvåtaktshypen har dig i ett stadigt grepp när du tror att en SP-prilla är lika snabb i kurvorna som en Motogp-Honda.

Ok, den är kortare, väger lika mycket och har smalare däck.

Bara för att RCV är en VM-hoj är den inte magisk, fysikens lagar gäller den precis som vilka andra hojar som helst. En 500 racer är klart snabbare genom kurvorna, en 250 är jävligt mycket snabbare och en 125 är fånigt mycket snabbare.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Ok, den är kortare, väger lika mycket och har smalare däck.

Bara för att RCV är en VM-hoj är den inte magisk, fysikens lagar gäller den precis som vilka andra hojar som helst.....

Kan så vara men de bästa mc-chassien som någonsin byggts tillsammans med dito däck gör nog att gränserna för fysikens lagar inte är på samma ställe för de två i din jämförelse.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Chrille skrev:
Kan så vara men de bästa mc-chassien som någonsin byggts tillsammans med dito däck gör nog att gränserna för fysikens lagar inte är på samma ställe för de två i din jämförelse.


Vi får ta till kvantmekaniken här... Jag tror inte jämförelsen är helt fel ändå - låter otroligt men inte osannolikt.


/J
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RCV:ns grymmechassi och fjädring gör att den säkert är snabbare både i in och givetvis utgången, men i ren kurvhastighet mitt i kurvan så är en Aprilia säkert lika snabb. Tänk efter, den är 1370mm lång mot RCV:ns 1450mm och har smalare däck, sen har den iofs bättre däck men jag tror inte de både äter upp och ifrån försprånget som Aprilians radikalare chassimått ger.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
RCV:ns grymmechassi och fjädring gör att den säkert är snabbare både i in och givetvis utgången, men i ren kurvhastighet mitt i kurvan så är en Aprilia säkert lika snabb. Tänk efter, den är 1370mm lång mot RCV:ns 1450mm och har smalare däck, sen har den iofs bättre däck men jag tror inte de både äter upp och ifrån försprånget som Aprilians radikalare chassimått ger.

Nu är väl inte chassimåtten alenagörande för kurvhastighet. Flex, viktfördelning, viktcentrum, fjädring, sving etc spelar ju också en stor roll.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
RCV:ns grymmechassi och fjädring gör att den säkert är snabbare både i in och givetvis utgången, men i ren kurvhastighet mitt i kurvan så är en Aprilia säkert lika snabb. Tänk efter, den är 1370mm lång mot RCV:ns 1450mm och har smalare däck, sen har den iofs bättre däck men jag tror inte de både äter upp och ifrån försprånget som Aprilians radikalare chassimått ger.
I fablernas värld, i fablernas värld....
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
En Aprilia RS250 är en gathoj, miltals ifrån en 250-räser. Om de var lika snabba som en MotoGP-hoj i böjarna skulle man ju bara behöva trimma motorn för att sen kunna köra 250GP med den. Det skiljer nog en hel del till MotoGP-hojens fördel.

Det här var nästan i klass med norrmannens resonemang om att hans vedbodtrimmade hayabusa är bedre än en RC211V. Men bara nästan... ;)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
RCV:ns grymmechassi och fjädring gör att den säkert är snabbare både i in och givetvis utgången, men i ren kurvhastighet mitt i kurvan så är en Aprilia säkert lika snabb. Tänk efter, den är 1370mm lång mot RCV:ns 1450mm och har smalare däck, sen har den iofs bättre däck men jag tror inte de både äter upp och ifrån försprånget som Aprilians radikalare chassimått ger.

Så här går det altså när man hänger runt med snubbar som Torkel & Teddy, vifta nu bort blåröken så du får frisk luft igen, att jämföra dessa fordon är inte ens lönt att tänka på.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Mattias skrev:
En Aprilia RS250 är en gathoj, miltals ifrån en 250-räser. Om de var lika snabba som en MotoGP-hoj i böjarna skulle man ju bara behöva trimma motorn för att sen kunna köra 250GP med den. Det skiljer nog en hel del till MotoGP-hojens fördel.

Det här var nästan i klass med norrmannens resonemang om att hans vedbodtrimmade hayabusa är bedre än en RC211V. Men bara nästan... ;)


Att RS250 skulle vara miltals från en 250R är lite att ta i.. Det är mycket racing i aprilian, betydligt mer än i 600 tex.. Fast nu börjar resonemanget likna pajkastning och pajkastning suger!

Over and out
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Vad gör den mer racemässig än en GSX-R 600 - egentligen? :va


Det är bara att kliva upp och sätta sig på dem, redan där känner du stor skillnad. Jag blev faktiskt rätt förvånad själv att skillnaden är såpass stor. Sedan som Chrille skrev - 2T är mer racing..


/J
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jörgen Player Special skrev:
Att RS250 skulle vara miltals från en 250R är lite att ta i.. Det är mycket racing i aprilian, betydligt mer än i 600 tex.. Fast nu börjar resonemanget likna pajkastning och pajkastning suger!

Over and out

Det är miltals mellan aparilla och 250r... Mycket mer än man kan tro.
För den skull är aprilian ingen dålig hoj, den är riktigt superb. Men den känns som en stor slapp buss, utan minsta rapp i motorn jämfört med racern..
Aprilian är extrem för att vara en gathoj, men för att vara en 250 är den väldigt stor, större än rgv250, den är extrem för gata.. Medan en 250r är extrem för banan..

edit: Och bara för att förtydliga det, en sp250 är chassimässigt betydligt trevligare än de flesta r600 och r1000-hojar.
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top