abstruse skrev:Hohoho! Kan inte någon sälja sitt ironilexikon till bättre behövande, jag tror det massuppfittas ganska ordentligt här...![]()
Chrille skrev:Va. Vem vaddå?![]()
Goodstuff skrev:Jag har bara svårt att tro att en gathoj, förvisso med klara arv från banan, konstruerad i slutet på 90-talet skulle vara snabbare än världens snabbaste racers av idag. Även om jag beaktar de fakta du lagt fram. Jag tror helt enkelt utvecklingen gått framåt en del. Att 125 och 250 racers är snabbare är inte heller en särskilt hållbar referens tycker jag.
Chris Ash skrev:Det skrev jag aldrig! De ligger sannolikt i samma härad däremot.
Jörgen Player Special skrev:Släpp det här nu....
Goodstuff skrev:Oj. Ledsen att jag fortsatte en diskussion med Chris Ash. Ska inte hända igen.
Goodstuff skrev:Oj. Ledsen att jag fortsatte en diskussion med Chris Ash. Ska inte hända igen.
Jörgen Player Special skrev:det var inte så jag menade... fortsätt för all del...
Goodstuff skrev:Nej jag förstår att du inte menade så. Ser bara så drygt ut i text så jag var ju tvungen att kontra. Dessutom har Chris Ash inte en aning om vad han snackar om .![]()
![]()
abstruse skrev:Hohoho! Kan inte någon sälja sitt ironilexikon till bättre behövande, jag tror det massuppfittas ganska ordentligt här...![]()
Goodstuff skrev:Nej jag förstår att du inte menade så. Ser bara så drygt ut i text så jag var ju tvungen att kontra. Dessutom har Chris Ash inte en aning om vad han snackar om .![]()
![]()
Ja det är sant, men Grusmuff & Kiss Ass är gamla i gemet och gillar att spanka påJörgen Player Special skrev:Ja det är ju det som är problemet med det "skrivna ordet".. lätt att misstolkas.
/J
Axxexs skrev:Jag har jämfört mina data från min 250SP hoj mot data från en supersport.
Var när Richard Österberg testade att köra för Team Veidec på en Suzuki och han kom då ner i tider på Gelleråsen som var ca 2 sekunder ifrån dåvarande banrekordet för en SS600.
Själv körde jag ca 3 sekunder från dom snabbaste i min klass.
I Ejes/gokartkurvan så hade vi samma lägsta fart, tror det va ca 60-62 km/h, det var iaf samma. Högsta hastigheten mellan esset och gokart var dock en SS600 ca 40km/h snabbare än en SP.
I depåsvängen så hade vi också ungefär samma lägsta hastighet, kommer inte ihåg exakta siffrorna men nånstans ca 100-104km/h som lägst där. I slutet på kurvan där rakan börjar hade Richard samma fart som jag hade som mest på rakan!
Kan tänka mig att kurvhastigheten skulle öka med snabbare förare än vad vi var vid det tillfället på båda typer av hojar! Så jag skulle tro att en SP generellt är jämnsnabb med en SS600 i högsta-lägstafart genom en kurva.
En SS600 har bättre fjädring och bättre däck än vad en SP får ha.
Skulle tro att en MotoGP-hoj kan köra snabbare än en SP. Men om dom gör det vet jag inte. Dom använder ju inte kurvhastigheten för att få bra utgång utan dom kör in i kurvan på så sätt så att hojen kommer så upprätt som möjligt och att utgången ska bli så rak som möjligt så att dom kan axelerera tidigare eftersom det ger lägre varvtider på en sån hoj än om dom försöker ha hög kurvhastighet.
På vissa banor så finns det en radar som mäter farten i kurvan. Tror att det var esset innan start/målrakan på Assen som både Pallander och Watz körde jämnsnabbt när dom körde EM där med vad Poggiali körde i VM (2002). Dock var dom 20-24km/h långsammare i högsta toppfart på snabbaste rakan. Rossi hade lägre fart genom den kurvan än vad dom nämnda 250cc förarna hade!
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|