Till alla 250-fans

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Hohoho! Kan inte någon sälja sitt ironilexikon till bättre behövande, jag tror det massuppfittas ganska ordentligt här... :rofl
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det missuppfatas en hel del här ja....

En 250 SP är inte snabbare genom böjarna än en Motogp-hoj, det finns böjar där en Motogp är snabbare genom än en 125 racer, om man räknar från ingång till utgång med upprätt hoj.

Den maximala kurvhastigheten dessa hojar kan bära genom en given böj är däremot sannolikt väldigt lika, anledningen till detta har jag redogjort för och antingen tror man på det eller inte. Skulle vara intressant att verkligen se svart på vitt.

Till sist så kan jag avslöja att jag skiter fullständigt i om 250 SP är två eller fyrtakt, en RCV är en racer medan en 250 SP är en tourer, om än rätt kompetent sådan...skulle aldrig falla mig in att favorisera en gathoj....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har bara svårt att tro att en gathoj, förvisso med klara arv från banan, konstruerad i slutet på 90-talet skulle vara snabbare än världens snabbaste racers av idag. Även om jag beaktar de fakta du lagt fram. Jag tror helt enkelt utvecklingen gått framåt en del. Att 125 och 250 racers är snabbare är inte heller en särskilt hållbar referens tycker jag.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Jag har bara svårt att tro att en gathoj, förvisso med klara arv från banan, konstruerad i slutet på 90-talet skulle vara snabbare än världens snabbaste racers av idag. Även om jag beaktar de fakta du lagt fram. Jag tror helt enkelt utvecklingen gått framåt en del. Att 125 och 250 racers är snabbare är inte heller en särskilt hållbar referens tycker jag.

Det skrev jag aldrig! De ligger sannolikt i samma härad däremot.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Goodstuff skrev:
Oj. Ledsen att jag fortsatte en diskussion med Chris Ash. Ska inte hända igen.

Ja Gustav, att du understår dig att diskutera på ett diskussionsforum? Att du inte skäms?!?

:hihi
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jörgen Player Special skrev:
det var inte så jag menade... fortsätt för all del...

Nej jag förstår att du inte menade så. Ser bara så drygt ut i text så jag var ju tvungen att kontra. Dessutom har Chris Ash inte en aning om vad han snackar om . :fakta :tungan
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Goodstuff skrev:
Nej jag förstår att du inte menade så. Ser bara så drygt ut i text så jag var ju tvungen att kontra. Dessutom har Chris Ash inte en aning om vad han snackar om . :fakta :tungan


Ja det är ju det som är problemet med det "skrivna ordet".. lätt att misstolkas.

/J
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jörgen Player Special skrev:
Ja det är ju det som är problemet med det "skrivna ordet".. lätt att misstolkas.

/J
Ja det är sant, men Grusmuff & Kiss Ass är gamla i gemet och gillar att spanka på :arsele

En rå men hjärtlig familj är vi när vi campar på RR banorna :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag har jämfört mina data från min 250SP hoj mot data från en supersport.

Var när Richard Österberg testade att köra för Team Veidec på en Suzuki och han kom då ner i tider på Gelleråsen som var ca 2 sekunder ifrån dåvarande banrekordet för en SS600.

Själv körde jag ca 3 sekunder från dom snabbaste i min klass.

I Ejes/gokartkurvan så hade vi samma lägsta fart, tror det va ca 60-62 km/h, det var iaf samma. Högsta hastigheten mellan esset och gokart var dock en SS600 ca 40km/h snabbare än en SP.

I depåsvängen så hade vi också ungefär samma lägsta hastighet, kommer inte ihåg exakta siffrorna men nånstans ca 100-104km/h som lägst där. I slutet på kurvan där rakan börjar hade Richard samma fart som jag hade som mest på rakan!

Kan tänka mig att kurvhastigheten skulle öka med snabbare förare än vad vi var vid det tillfället på båda typer av hojar! Så jag skulle tro att en SP generellt är jämnsnabb med en SS600 i högsta-lägstafart genom en kurva.

En SS600 har bättre fjädring och bättre däck än vad en SP får ha.

Skulle tro att en MotoGP-hoj kan köra snabbare än en SP. Men om dom gör det vet jag inte. Dom använder ju inte kurvhastigheten för att få bra utgång utan dom kör in i kurvan på så sätt så att hojen kommer så upprätt som möjligt och att utgången ska bli så rak som möjligt så att dom kan axelerera tidigare eftersom det ger lägre varvtider på en sån hoj än om dom försöker ha hög kurvhastighet.

På vissa banor så finns det en radar som mäter farten i kurvan. Tror att det var esset innan start/målrakan på Assen som både Pallander och Watz körde jämnsnabbt när dom körde EM där med vad Poggiali körde i VM (2002). Dock var dom 20-24km/h långsammare i högsta toppfart på snabbaste rakan. Rossi hade lägre fart genom den kurvan än vad dom nämnda 250cc förarna hade!
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:
Jag har jämfört mina data från min 250SP hoj mot data från en supersport.

Var när Richard Österberg testade att köra för Team Veidec på en Suzuki och han kom då ner i tider på Gelleråsen som var ca 2 sekunder ifrån dåvarande banrekordet för en SS600.

Själv körde jag ca 3 sekunder från dom snabbaste i min klass.

I Ejes/gokartkurvan så hade vi samma lägsta fart, tror det va ca 60-62 km/h, det var iaf samma. Högsta hastigheten mellan esset och gokart var dock en SS600 ca 40km/h snabbare än en SP.

I depåsvängen så hade vi också ungefär samma lägsta hastighet, kommer inte ihåg exakta siffrorna men nånstans ca 100-104km/h som lägst där. I slutet på kurvan där rakan börjar hade Richard samma fart som jag hade som mest på rakan!

Kan tänka mig att kurvhastigheten skulle öka med snabbare förare än vad vi var vid det tillfället på båda typer av hojar! Så jag skulle tro att en SP generellt är jämnsnabb med en SS600 i högsta-lägstafart genom en kurva.

En SS600 har bättre fjädring och bättre däck än vad en SP får ha.

Skulle tro att en MotoGP-hoj kan köra snabbare än en SP. Men om dom gör det vet jag inte. Dom använder ju inte kurvhastigheten för att få bra utgång utan dom kör in i kurvan på så sätt så att hojen kommer så upprätt som möjligt och att utgången ska bli så rak som möjligt så att dom kan axelerera tidigare eftersom det ger lägre varvtider på en sån hoj än om dom försöker ha hög kurvhastighet.

På vissa banor så finns det en radar som mäter farten i kurvan. Tror att det var esset innan start/målrakan på Assen som både Pallander och Watz körde jämnsnabbt när dom körde EM där med vad Poggiali körde i VM (2002). Dock var dom 20-24km/h långsammare i högsta toppfart på snabbaste rakan. Rossi hade lägre fart genom den kurvan än vad dom nämnda 250cc förarna hade!

Intressant med lite fakta där...

Jag bygger i grunden mitt antagande på skillnaderna i varvtid mellan 125 Racer och 250 SP. Om vi antar att Per G och Håkan Olsson är någorlunda jämbördiga förare så skiljer det ganska exakt 1 sekund på en bana som Knutstorp, och då kör bägge på slicks. Eftersom snabbare banor som A-torp och GP-banor favoriserar 125:an som har mer mos rakt fram så tycker jag Knutstorp är en bra jämförelse. Eftersom en 250 SP accelererar långsammare än Håkans värstingextraalltaprilia så kan den inte vara så förbålt långsam i kurvor som vissa vill ha det till. De som såg 250 racet såg också att skillnaden mellan Per G och förarna på plats 5-6 i 250 R mitt i kurvorna var i det närmaste försumbar.
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top