Till alla er som vurpat med bågen...

danielss

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Norbotten
Hoj
finns många att välja på
Tester i all ära. Men vad händer när man åker asfalt/grus på rygg, mage, sida eller huvud. Tyckte det skulle vara intressant och veta vad ni åkte i och hur Er utrustning, material osv höll "måttet" eller inte.

Ordet är fritt. Har vurpat redigt själv men nu är jag nyfiken på Er andra.

/ Daniel
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Jag vurpade i en rondell i kanske 70. Gled på rumpan och på knäet samt vänster axel. Det enda som hände var att jag fick några små skrapmärken på skinnstället (Alpintestars P1). Hjälmen var aldrig i backen så den testades inte som tur var.
Så jag är riktigt nöjd med mitt nog för de var en lätt vurpa.
 
Last edited:

Patrik29

Bad ass
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Nybyggt hus i Billeberga
Hoj
Såld
Rondellen skrev:
2051814 Jag vurpade i en rondell i kanske 70. Gled på rumpan och på knäet samt vänster axel. Det enda som hände var att jag fick några små skrapmärken på skinstället, Rumpan, axeln och knäpucken. Hjälmen var aldrig i backen så den testades inte som tur var.
Så jag är riktigt nöjd med mitt nog för de var en lätt vurpa.


Hur gick det med hojen?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Low sider på bana i ca 100 km/h. Stannade ganska odramtiskt i sandfållan och stället blev bara lätt skrapat, trots att jag kanade en bit på asfalten, mest på vänstersidan och på nedre delen av ryggen. Detta var ett delbart Alpinestars TZ-1, som jag fortfarande använder. :tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Min enda vurpa inträffade i garaget. Hojen välte. Jag hade ingen utrustning på mig men jag klarade mig utan en skråma. Hojens blinker fick sig en kyss med det var lätt lagat. :)
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Krocka med ett rådjur i ca 120 blås. Bröt nyckelbenet och fick hjärnskakning. Hojen kanade fint på vägen en bit men fick för sig att dra ner i diket och där blev det bomstopp!
Skinnstället klarade sig med några få skador som reparerades, hjälmen tog däremot en ordentlig smäll och jag är glad att jag hade en ordentlig hjälm annars hade man ju kunnat bli som man är idag. :rolleyes:
Med andra ord så utan skyddsutrustningen så hade jag nog inte varit lika pigg o alert. Däremot så är det ingen höjdare med svart skinnställ och kolsvart 90-väg! :3freak
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
sportarn skrev:
2051935 Däremot så är det ingen höjdare med svart skinnställ och kolsvart 90-väg! :3freak

Menar du att rådjuret hade flyttat sig om du hade haft ett ljust skinnställ :hihi ? Skönt att det gick såpass bra som det gjorde ändå :pannkyss
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
100km/h ner i ett dike på Slingerbulten. Klarade mig i diket, men när det kom en infart på den vägen jag nyss åkte på tog det tvärstopp. Alltså, tvärstopp i 100km/h. Åkte på ett säkert 20 år gammalt skinnställ, men eftersom jag flög så pass långt så nuddade endast knäskålen asfalten, och resten dök ner i diket på andra sidan, bland grus, sten och ytterst lite gräs. Skinnstället fick ett hål i sig, och knät en rejäl smäll - två veckor på kryckor. Har dock en svindyr hjälm som räddade mig, då huvudet tog i marken först. Shoei XR 900. Enda felet på mig var knät, och några brännsår på övre delen av handen, då armarna var riktade bakåt, och handskarna självklart kanade upp lite. Hojen blev av med 2-3 blinkers och några repor - Är inte offroadare underbara?
 

spik

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Öckerö
Hoj
CBR 900rr 99,KTM 990sm
I våras krascha jag i en högerböj i ca 100 km/h,hjälmen skrot men rästen klara säg bra.förutom mitt högra underben :död

I höstas slog jag över efter en liten bakhjulsåkning i ca 100km/h.skinstället,handskarna skrapat.Men inga hål.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förutom hundratals vurpor inom RR/SM/cross/enduro så har jag kastat mig tre gånger på gata.

1. 16 år och 2 månader nytaget kk och avstånd till framförvarande fordon räckte inte då vederbörande fick för sig att gå med full ABS fram till ett övergångställe där fotgängaren inte gick över :huvet...... Kronskyldig var jag och skämdes som en hund, cykeln klarade sig fint och Goretexjackan klarade sig då jag kasade endast ett fåtal meter, ryggskyddet kom väl till pass då jag kanade in i en kantsten.

2. Var ute och busade på grusvägar med offroadcykeln, ställde upp cykeln på bredsladd genom en lång kurva det jag inte viste var att den övergick till asfalt halvägs genom kurvan, plötsligt grepp och highsider modell hög, väl åter i backen slog jag huvudet till den grad att hjälmen sprack för att sedermera kasa långt liggande på rygg. Goretexstället höll inte måttet farten var knappt 100km/h men jag kasade igenom jackan och repade ryggskyddet, byxorna var också genomskrapade med ett litet skrapsår som resultat. Helt klart missnöjd med stället soom skrapades igenom trots att farten var relativt låg och stället var från en highendtillverkare (Dainese).

3. Mötte en rattfyllerist över ett krön i Häckeberga (krokväg i skåne), frontade vederbörandes bil i ca 80, hade turen att skiljas från cykeln och flyga över bilen, landade på bakluckan och fortsatte ner på asfalten tumlandes. Åkte i Halvarssons raceskinställ och det klarade sin uppift galant trots långt kasande och elakt islag i bilen kunde jag gå från olyckan, hjälmen fick också ta mycket stryk då jag krossade framrutan med den men jag klarade mig från skador.
Visiret är dock inte repfritt som tillverkaren anger, 40m kasande med visiret i backen ger vist repor :näsblod

Jag kör med följande:
Hjälm: Shoei extra allt
Ryggskydd: Dainese safetywest eller Halvarssons
Handskar: Dainese
Skinställ: Halvarssons raceställ
Stövlar: Alpinestar

Hjälm är något man absolut inte skall snåla på en välpassande hjälm av fibermaterial kommer en dag att rädda dig. Glöm allt vad plast (polycarbonat) hjälmar heter de må vara billigare men förhoppningsvis värderar du din skalle till mer än några tusen.
Ryggskydd skall man aldrig åka utan inte ens till kiosken själv kör jag med safetywest då den sitter bekvämt och sitter still vid en krasch, inbygda ryggskydd ger jag inte mycket för då de flyttar sig.
Goretex är jag klart tveksam till på en R cykel då de skrapas igenom väl fort, trist att kasa den sista biten på den egna huden.
Handskar skall man alltid köra med då man ofelbart tar för sig med händerna och det är pest att slipa bort huden i innerhanden, Försök hitta handskar som har få sömmar i innerhanden då sömmar i olyckliga fall underminerar tyget och leder till att det ger sig. (Hände mig på ett par 1500 kr racehandskar) :mad:
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har krashat 5 ggr i mitt Alpinestars TZ-1 ställ, och det har hållt helt sjukt bra... Har varit inne hos skomakaren 2 svängar för lite "bättringsjobb"

2 av krasherna har jag iofs gått omkull utanför banan, och landat i gräset/lecakulorna. Och 1 vurpa gled jag kanske 30m på magen, på blöt asfalt. Dom resterande 2 blev det en ordentlig glidtur på torr asfalt (som föregicks av en riktigt hård landning), och stället höll grymt bra.

Landat med huvudet före i asfalten 1 gång på Gelleråsen, så vsisret sprack, och hjälmen blev repig på hakpartiet, men bara färgskador. Använder faktiskt den hjälmen fortfarande, en KBC VR1, fast jag kanske borde byta ut den nu.

Halvarsson handskarna har också varit med på samtliga vurpor, och är bara lite "skrubbade" på några ställen. Inga sömmar har gått upp, och det har inte gått hål någonstans.

Har bara gott att säga om all utrustning som jag "krashtestat" hittils. :tummenupp
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Som dum 16 åring vurpade jag med 125:an. Körde i ca 10 km/h, det var mörkt så jag såg inte att det var grus underframhjulet när jag började bromsa. jag skulle åka från en kompis, resan var väl på ca 200 meter :)

hade då hjälm t-shirt, jeans och skor på mig. :3freak, men jag skrapade bara handen lite, hojjen drog ner i diket och repade sidokåpa m.m :(

men men. nu e man klokare :D förhoppningsvis
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Gjorde den tabben man inte får göra och tänkte:

Ska bara köra en sväng i stan så jag orkar inte sätta på mig skinnstället. Kom till en rondell och la ner den i kanske 40 km/h. Sen när jag skulle gasa mig ur den så släppte bakhjulet och jag flög upp ur sadeln och rakt ner i asfalten varpå jag och hojen kanade ett par meter. Flög upp snabbt som fan, plockade upp backspegeln som gick av, reste hojen och drog. Stannade lite längre bort och inspekterade skadorna.

Skyddsutrustning:
Ny shoei raid
T-shirt
Manchesterbyxor
gympadojor

Detta resulterade i:
1 nytt kåpset
4 stygn i armbågen
2 veckors problem med att ta på sig kläder pga att jag slet mig så illa i nacken.Fick ligga på rygg och sova för det gjorde så ont att ligga på magen. Kunde knappt resa mig ur sängen på mornarna.

Vad har vi lärt oss? :fatta!

Kör ALDRIG utan skinnställ, stövlar, handskar, ryggskydd och hjälm!!! :huvet
 

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Drygt 160 över ett back-krön med brutalt styrfladder som följd.. åkte av hojen o landade på rygg. Hojen glider av vägen och in i en betongbrunn i diket. Hojen är den som syns på min avatar... inte vacker :( min klädsel vid tillfället: skinnjacka, hjälm, handskar, ryggsäck JEANS och TENNISDOJJOR... resultatet blev svullna knän, skrapade knän, skinkor och ena höften, brännsår på ena underarmen.
Behöver väl knappast säga att jeans och ryggsäck bara var att slänga efteråt. Hade en snusdosa i ena byxfickan den hade det nött hål i locket på. I andra fickan hade jag en nyckelknippa och en nyckel blev helt nerslipad. när jag kanat/rullat färdigt så o reser mig för att kolla in hojen så inser jag att jag missade brunnen som hojen gled in i med nån meter och några meter längre fram står en likadan brunn till... köpte trisslotter på kvällen man vann inget.. hade väl förbrukat min tur den dagen.. :) kanske ska tillägga att skinjackan bara blev lite repig på ena ärmen.
 

danielss

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Norbotten
Hoj
finns många att välja på
Tack till alla Er som svarat. "Lycka är att le genom tårar" och för alla oss som vurpat och det gått "bra" för(med all respekt) så tror jag det också är så.

Hur som helst underbart intressant läsning.

Själv lyckades jag med en high-side på allmän väg i hög fart (ödslig och krokig men inte ensam) landade på hjälmen Arai rx7/rr (vilken hjälm!!!) flög i en kurva ut på en raka och efter att ha landat på skallen så rulla jag runt X-varv (utsattes då enligt läkarna för hög energi våld) då en bit av benet i över armen gick av. Hamnade sedan på rygg glidandes i "färdriktningen" av ngn konstig anledning tryckte jag upp mig glidandes på stövelhäl och armbågarna och gled långt på vad jag senare tyckte var världens grovaste asfalt.

Hjälm - Arai RX7/RR...trash men den gjorde sitt jobb utmärkt
Ställ - Dainese Tatto....gick sönder på ena armbågen.
Stövlar - Alpinestars SX/GT höll i hop men bröt fotleden (skyller inte på stöveln)
Ryggskydd - Dainese saftey-väst.....sitter som gjutet märks inte att man har den på sig - bra!
Handskar - Dainese "racing nånting?" kolfiber över samtliga knogar kolfibret sprack på ena handskens yttre knogar, slet upp sömmen vid tummen på den andra med ett litet skrap så som följd.

Stämmer in i kören i att alltid köra i komplett skyddsutrustning och att inte snåla på hjälmen (köp den mindre i strl än du provar ut) sen är passformen på ställ också viktig. Vid n vurpa är det ju bra om knäskyddet sitter för knäet och inte i knävecket / danielss
 

LTM

Snart så...
Gick med
17 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR 600f
Var på väg hem från skolan till garaget (cirka 2km) låg något nära en "tant" som skulle göra en vänstersväng (hon använde inte körriktningsvisare) och jag tokbromsa och la ner cykeln. Gick runt 60-70 knyck.

Hade vid tillfället på mig:
Jacka, handskar, hjälm, jeans och jympadojjor.

Jeansen använder jag fortfarande idag, fick några sånna där "moderna" slitage skador bara, skorna likaså.
Jackan fick sig lite skrapmärken men höllihop, hjälmvisiret vart repat och ena handsken vart uppskrapat på handflatan.

Var något öm nån vecka i höften med ett stort blåmärke och lite öm i axeln, inget brytet.

Kan konstatera att jag hade en väldans tur då både jag och cykeln missade bilen och att min kropp höll ihop. Cykeln dog och är numera i himlen.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ojojoj, vill inte åka utan utrustning i sommar...!

Jag körde grusväg och krockade med lastbil i kanske 70 km/h. Hjälm, handskar, gympadojjor, jeans, t-shirt, fiberpäls. Skadade vänster axel, skulderblad, hand, nyckelben. Skrubbsår och flera stygn på ben och knä. Inte roligt ! Minns att det gjorde ont.

En annan gång (för länge sedan) skulle jag vända och dra iväg med en kompis 125:a vid en badstrand. Solen stekte och det var fullt med folk. Iklädd endast hjälm och badbyxor och tänkte göra en snygg vändning i sanden och dra iväg med lättat framhjul. Det blev inte så, i "vändningen" fick bakhjulet grepp och jag ramlade baklänges och landade på ryggen i sanden och hojen for iväg och la sig... Jag kände mig i det ögonblicket INTE som strandens coolaste, som det var meningen...

Blev dock bara nåt skrubbsår på mig och krökt växelspak på hojen...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top