Förutom hundratals vurpor inom RR/SM/cross/enduro så har jag kastat mig tre gånger på gata.
1. 16 år och 2 månader nytaget kk och avstånd till framförvarande fordon räckte inte då vederbörande fick för sig att gå med full ABS fram till ett övergångställe där fotgängaren inte gick över
...... Kronskyldig var jag och skämdes som en hund, cykeln klarade sig fint och Goretexjackan klarade sig då jag kasade endast ett fåtal meter, ryggskyddet kom väl till pass då jag kanade in i en kantsten.
2. Var ute och busade på grusvägar med offroadcykeln, ställde upp cykeln på bredsladd genom en lång kurva det jag inte viste var att den övergick till asfalt halvägs genom kurvan, plötsligt grepp och highsider modell hög, väl åter i backen slog jag huvudet till den grad att hjälmen sprack för att sedermera kasa långt liggande på rygg. Goretexstället höll inte måttet farten var knappt 100km/h men jag kasade igenom jackan och repade ryggskyddet, byxorna var också genomskrapade med ett litet skrapsår som resultat. Helt klart missnöjd med stället soom skrapades igenom trots att farten var relativt låg och stället var från en highendtillverkare (Dainese).
3. Mötte en rattfyllerist över ett krön i Häckeberga (krokväg i skåne), frontade vederbörandes bil i ca 80, hade turen att skiljas från cykeln och flyga över bilen, landade på bakluckan och fortsatte ner på asfalten tumlandes. Åkte i Halvarssons raceskinställ och det klarade sin uppift galant trots långt kasande och elakt islag i bilen kunde jag gå från olyckan, hjälmen fick också ta mycket stryk då jag krossade framrutan med den men jag klarade mig från skador.
Visiret är dock inte repfritt som tillverkaren anger, 40m kasande med visiret i backen ger vist repor
Jag kör med följande:
Hjälm: Shoei extra allt
Ryggskydd: Dainese safetywest eller Halvarssons
Handskar: Dainese
Skinställ: Halvarssons raceställ
Stövlar: Alpinestar
Hjälm är något man absolut inte skall snåla på en välpassande hjälm av fibermaterial kommer en dag att rädda dig. Glöm allt vad plast (polycarbonat) hjälmar heter de må vara billigare men förhoppningsvis värderar du din skalle till mer än några tusen.
Ryggskydd skall man aldrig åka utan inte ens till kiosken själv kör jag med safetywest då den sitter bekvämt och sitter still vid en krasch, inbygda ryggskydd ger jag inte mycket för då de flyttar sig.
Goretex är jag klart tveksam till på en R cykel då de skrapas igenom väl fort, trist att kasa den sista biten på den egna huden.
Handskar skall man alltid köra med då man ofelbart tar för sig med händerna och det är pest att slipa bort huden i innerhanden, Försök hitta handskar som har få sömmar i innerhanden då sömmar i olyckliga fall underminerar tyget och leder till att det ger sig. (Hände mig på ett par 1500 kr racehandskar)