Till alla som undrar om böter

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
jag gillar paragraf
008 Brutit/på annat sätt hindrat kolonn/procession 1000:-

Dvs böter till alla bilister som bryter mc kolonner :p
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
023A Ej använt körfält längst till höger ....................................... 500:-
024A Ej fört fordon till höger på vägren/bana som används ..... 500:-

På E4an finns ju rena rama guldgruvan för polisen med alla mittfilsidioter. Men det kanske är viktigare att ta folk med miniblinkers...
 

Hudik

Guest
jag gillar paragraf
008 Brutit/på annat sätt hindrat kolonn/procession 1000:-

Dvs böter till alla bilister som bryter mc kolonner :p

Ja jo, den då krävs det att man har sökt och fått bevlijat kolonnkörning, bara för att man är ett gäng hojar som kör tillsammans så är det inte kolonn.

Är osäker men jag tror att det är polisen som man ansöker hos, fast bilisterna vet ju inte om man har tillstånd eller inte så det bästa är för dom att vänta...

Tänk på att det är oftast inte bara en paragraf som man gör sej skyldig till vid ett trafikbrott, det kan bli väldigt dyrt i slutänden så...

En summering: Följ trafiklagarna, är mitt tips.. :tummenupp

023A Ej använt körfält längst till höger ....................................... 500:-
024A Ej fört fordon till höger på vägren/bana som används ..... 500:-

På E4an finns ju rena rama guldgruvan för polisen med alla mittfilsidioter. Men det kanske är viktigare att ta folk med miniblinkers...

Du glömde..:

032A Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet/plötsligt
bromsat/på annat sätt hindrat andra förares körning...... 500:-
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
032A Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet/plötsligt
bromsat/på annat sätt hindrat andra förares körning...... 500:-

hehe. Den där höll jag på att åka dit på en natt i augusti för nått år sen.
Hade nyss fåtttillbaka den trimmade motorn (wankel :p) till RX-7an o stoppat in den i bilen.
Eftersom jag mappar själv på gatan så låg jag på olika växlar o varierade hastighten mellan 90-130 på E4an mellan rotebro o uppsala.
Detta för att kunna mappa olika varvtal.
Då det komme en bil saktade man in till 90 lät den försvinna förbi o sen gasade upp till 120-130.
Alla bilar utom en köre om då de komme ikapp mig då man låg i 90.
Så då bilen bakom inte ville köra om efter en minut så sänkte jag till 80!
Men inte fan körde bilen om mig!
(det är nu man borde ha fattat att det var nått lurt)
Säkte hastigheten till 60 (Nu j* ska jag tvinga bilen att köra om)
Då komme de blå diskoljusen på o man stannade av.
Först kommer en pms-polis fram (ursäkta men ALLA kvinnliga poliser jag träffat är exakt lika dana) o denna konversation utspelar sig:
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*Jag: "Jag mappade bilen, ville inte störa övrig trafik genom att låta de köra förbi"
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*jag: "Enda anledningen att jag nu saktade in från 90 var att ni skulle köra förbi så att jag inte stör. All annan trafik har gjort så ikväll"
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*Jag "altså då man mappar varierar man hastigheten o då blir annat folk skit störda om de kommer ikapp en i 90 o jag gasar upp till en 120 för att sen sakta in till 90 igen"
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*jag: "Vad var det du inte förstog om att låta folk köra om för att inte vara störande då jag mappar?
Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"

Detta pågår under säg 5-6min där det enda hon kan säga är "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
Skitstörande!
Som tur är kommer en manlig kollega till henne o undrar vad som pågår.
Förklarar läget med mappning osv för han. Då ja är klar hör man den trasiga skivan i bakgrunden
Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
Den manliga polisen undrar varför jag gör detta mitt i natten på motorvägen o inte på rullar där man brukar mappa sportbilar.
Sa som det va, ville mappa undan inför besiktning dagen efter o det finns inga rullar att tillgå den tiden på natten.
Visste han av några skulle jag tacksammt åka till dem.

Han flinar brett o säger
"jaja vi skiter i det här om du kan blåsa lite"
jag:"visst inga problem"
Får blåsa o fortsätta :yoparty
 

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Rödeby
Hoj
CBR lättviktare
006 Ej lämnat fri väg/stannat för utryckningsfordon/
järnvägståg/spårvagn

A motordrivet fordon utom moped klass II ................................ 1500:-

Vad jag fick höra på handledarutbildningen för bilen så var man INTE tvungen att köra åt sidan när man körde och det kom blåljus bakom om man kände sig osäker, hur fan kan man då få böter för det?
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
hehe. Den där höll jag på att åka dit på en natt i augusti för nått år sen.
Hade nyss fåtttillbaka den trimmade motorn (wankel :p) till RX-7an o stoppat in den i bilen.
Eftersom jag mappar själv på gatan så låg jag på olika växlar o varierade hastighten mellan 90-130 på E4an mellan rotebro o uppsala.
Detta för att kunna mappa olika varvtal.
Då det komme en bil saktade man in till 90 lät den försvinna förbi o sen gasade upp till 120-130.
Alla bilar utom en köre om då de komme ikapp mig då man låg i 90.
Så då bilen bakom inte ville köra om efter en minut så sänkte jag till 80!
Men inte fan körde bilen om mig!
(det är nu man borde ha fattat att det var nått lurt)
Säkte hastigheten till 60 (Nu j* ska jag tvinga bilen att köra om)
Då komme de blå diskoljusen på o man stannade av.
Först kommer en pms-polis fram (ursäkta men ALLA kvinnliga poliser jag träffat är exakt lika dana) o denna konversation utspelar sig:
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*Jag: "Jag mappade bilen, ville inte störa övrig trafik genom att låta de köra förbi"
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*jag: "Enda anledningen att jag nu saktade in från 90 var att ni skulle köra förbi så att jag inte stör. All annan trafik har gjort så ikväll"
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*Jag "altså då man mappar varierar man hastigheten o då blir annat folk skit störda om de kommer ikapp en i 90 o jag gasar upp till en 120 för att sen sakta in till 90 igen"
*Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
*jag: "Vad var det du inte förstog om att låta folk köra om för att inte vara störande då jag mappar?
Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"

Detta pågår under säg 5-6min där det enda hon kan säga är "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
Skitstörande!
Som tur är kommer en manlig kollega till henne o undrar vad som pågår.
Förklarar läget med mappning osv för han. Då ja är klar hör man den trasiga skivan i bakgrunden
Kv.polis "Du får inte köra så sakta på motorvägen"
Den manliga polisen undrar varför jag gör detta mitt i natten på motorvägen o inte på rullar där man brukar mappa sportbilar.
Sa som det va, ville mappa undan inför besiktning dagen efter o det finns inga rullar att tillgå den tiden på natten.
Visste han av några skulle jag tacksammt åka till dem.

Han flinar brett o säger
"jaja vi skiter i det här om du kan blåsa lite"
jag:"visst inga problem"
Får blåsa o fortsätta :yoparty



japp...håller med dig till fullo om hon-PMS-snutar. De har en förmåga att ta sin auktoritet på alldeles för stor allvar och va jävligt tykna. Det gör ju han-snutar oxå..men i bra mkt mindre utsträckning.
De tar oooftaa på sig rollen som badcop när det är en han/hon duo.
ÄÄÄNNU värre är hon-poliser som har fått en aspirant att lära upp....för då e hon juh oldschool och ska vara extra tuff!
Muppar.....
 

Hudik

Guest
006 Ej lämnat fri väg/stannat för utryckningsfordon/
järnvägståg/spårvagn

A motordrivet fordon utom moped klass II ................................ 1500:-

Vad jag fick höra på handledarutbildningen för bilen så var man INTE tvungen att köra åt sidan när man körde och det kom blåljus bakom om man kände sig osäker, hur fan kan man då få böter för det?

Du ska ALLTID lämna fri väg åt utryckningsfordon, till och med att du får överstiga hastighetsbegränsningen vid tillex. 2+1 väg om du inte kan köra åt sidan, men det skall göras med säkerhetmarinal.

OBS: du får inte överstiga hastighetsreglerna om det finns fara för egen eller annan trafikant.




Trafikförordningslagen (1998:1276)
5 § 1 stycket

Fri väg m.m. för viss trafik

5 § En trafikant skall lämna fri väg för

1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven
larmanordning,

Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är
nödvändigt.




Mitt tycke: är du för osäker för att svänga åt sidan när det kommer blåljus bakom dej ska du nog inte vara på vägarna över huvudtaget...
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bättre länkar i mina ögon, lägg dem gärna i första inlägget:

Brott mot Fordonsförordningen (2002:925):

http://www.polisen.se/Global/Enbart...nsforordningen_kod_200_till_483_juli_2007.pdf

Brott mot Trafikförordningen (1998:1276):
http://www.polisen.se/Global/Enbart...ingen/Trafikforordningen_Flik_0_juli_2007.pdf

Brott mot lag (2001:558) om vägtrafikregister:
http://www.polisen.se/Global/Enbart...d KI 1 och terrängskoter/kod_600_till_609.pdf

Brott mot förordning (2001:650) om vägtrafikregister:
http://www.polisen.se/Global/Enbart...d KI 1 och terrängskoter/kod_620_till_648.pdf

Brott mot körkortslagen (1998:488) och körkortsförordningen (1998:980):
http://www.polisen.se/Global/Enbart...d KI 1 och terrängskoter/kod_660_till_670.pdf

Brott mot lag (1999:877) om förarbevis för moped klass I och för terrängskoter:
http://www.polisen.se/Global/Enbart...d KI 1 och terrängskoter/kod_680_till_681.pdf
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top