Till detta går våra licenspengar..

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Nu har jag fått ett långt svar ifrån SVEMO om just det här med våra licenspengar. Får man publicera ett mail på forumet? Ska jag skippa avsändarens namn kanske?

Postar mailet ifall man får

Bikerbitch skrev:
Nu har jag fått ett långt svar ifrån SVEMO om just det här med våra licenspengar. Får man publicera ett mail på forumet? Ska jag skippa avsändarens namn kanske?

Postar mailet ifall man får

Avsändarens namn kan du utelämna.
Visa svaret nu för vi är MÅNGA som är intresserade.

Hej Jannica
Ska försöka ta dina frågor i tur och ordning.

Fördelningen av pengarna har du uppfattat rätt. De olika posternas storlekar skiljer ganska mycket mellan olika licenser. För IB gäller dock ca:400:-/år.

Nej, du kan inte välja bort IB just nu. Förbundsmötet (medlemmarna, du och alla andra) har beslutat att vi ska ha ett ”officiellt organ” i form av en tidning. Avtalet med IB går ut 2007 och då kan ett nytt avtal skrivas eller inte skrivas. ( I avtalet med IB ingår nu uppbyggnad samt drift och utveckling av vår nya hemsida, hade vi tagit den kostnaden själva så skulle det uppskattningsvis kostat oss ca 200:-/licens.) Beträffande RR så har IB nu anställt en ny tjej som skall skriva om detta, ta kontakt med henne!

Nej du kan inte välja bort olycksfallsförsäkringen. V har inga möjligheter att hantera 11 000 olika medlemmars individuella försäkringslösningar varje år. Du ingår i ett kollektiv som av olika skäl måste erbjudas försäkringslösningar. (Vissa försäkringar föreskrivs i lag att vi måste tillhandahålla ex. motortävlingsförsäkringar och banlicenser.) Har du en personlig försäkring som täcker tävlingsverksamhet med höghastighetsfordon så är du att gratulera, det är inte vanligt. Det vore bra att få reda på vilket bolag som erbjuder dig den försäkringen och vad den omfattar, kanske är den mycket bättre än vår nuvarande försäkring?

Vad du menar PR för sporten är svårt att avgöra. PR är ofta väldigt dyrt och vi har inget konto för hantering av stora PR satsningar. Vi kan skapa ett men vem skall betala? De pengar vi har att hantera är RF bidrag, licenspengar och tillstånds/tävlingsavgifter. RF bidraget kan vi inte höja så vad tycker du att vi ska höja för avgift?

Frågan bör du för övrigt ställa direkt till RRsektionen för ett mera uttömmande svar. Kontakta Peter Sköld.

Beträffande fördelning av era pengar och RF:s bidrag med mera så redovisas detta alltid till er medlemmar en gång per år vid förbundsmötet. Det är era pengar, er organisation det är ni som fördelar pengarna och beslutar om avgifternas hantering. Självklart finns det bokslut! Bokslut sänds ut till varje klubb och delas ut till alla på förbundsmötet. Vi håller på att ta fram ett sådant nu som ska vara klart till förbundsmötet i april 2006.

Så här ligger det till med SVEMO och den representativa demokratin..

Ni, förare har skapat klubbar.
Klubbarna har skapat ett förbund för att samordna verksamheten
Klubbarna och distrikten väljer en styrelse som skall göra detta löpande
Styrelsen har skapat en tjänstemannaorganisation SVEMO:s kansli, för att sköta det dagliga arbetet

Det är naturligtvis tänkbart att inför direkt demokrati istället för den här modellen med representativ demokrati men det innebär att vi ska dra samman 11 000 förare 7 000 funktionärer 6 distrikt och 650 klubbar (med ca: 150 000 medlemmar) varje gång vi ska fatta beslut. Eftersom det är lite besvärligt så har ni medlemmar valt en styrelse att sköta detta. Känner du att du vill vara med och ta ansvar och ingå i styrelser i klubb, distrikt eller förbund så är du säkert mycket välkommen. Det är svårt att få tag på engagerade människor till de olika befattningarna. Anmäl ditt intresse genom att ta kontakt med valberedningarna. Förbundets valberedning hittar du på vår hemsida.

Är det så att ni förare inte längre vill ha det på det som det nu är eller vill ändra på kansliets arbetsordningar eller fördelning av resurser eller styrelsens sammansättning så är det bara att göra det. Det är ett helt vanligt demokratiskt beslut och det fattas på förbundsmötet.

Åk dit och rösta! Se till att du får med dig din klubb och helst ditt distrikt så ni får majoritet för era förslag annars går dom inte igenom.

Beloppen ni betalar in är miljonbelopp, licenserna utgör ungefär hälften av förbundets intäkter ca: 10 miljoner hela budgeten är på totalt ca 20 miljoner. I grova drag kan man säga att förbundets 20 miljoner fördelas på fyra ungefär lika stora delar:

- Försäkringar

- Anställd personal

- Fördelning till direkt till grenarna

- Drift ( IB,kalendrar,hyror, möteskostnader, papper, datorer, med mera med mera

Av era licenspengar går alltså hälften direkt till olika försäkringar och resten fördelas på de andra posterna inklusive IB , 400:-.

En RR licens B på 2 450 :- blir ungefär följande fördelning:

1.200 försäkringar

400 IB

350 fördelning till grenarna

350 personal o kansli

125 drift/administration

Som du förstår är siffrorna inte exakta utan beskriver egentligen bara en allmän fördelning.

För att bli bättre insatt bör du kontakta din klubb och be om årsredovisningarna, de tidigare bör dom ha kvar och en ny tas fram nu vid årsskiftet. Har dom ingen så föreslår jag att du kontaktar Bodil här på kansliet så skickar hon en gammal till dig.

Det blev ett långt svar men jag tycker att det var en viktig fråga. Allt som allt har det väl tagit mig en halvtimma att skriva skulle jag tro och eftersom min lön bekostas av förbundet så har du nu ”använt” 150:- från posten ”personal o kansli” i uppställningen ovan.

Avslutningsvis ska bara klargöras att kostnader för tävlingarna avgörs av arrangören. Förbundet äger inga banor och arrangerar inga egna tävlingar.

Med vänlig hälsning
utelämnar- namnet -här

Seriöst svar, men jag förstår inte varför dom inte kan "hantera 11 000 olika medlemmars individuella försäkringslösningar varje år". Folksam kan hantera om jag ska ha halvförsäkring eller trafikförsäkring utan problem. Det är väl bara att bocka i en ruta eller inte och sen när det väl händer något så kollar man upp om licensförsäkringen skall användas eller inte.

HanneZ skrev:
Seriöst svar, men jag förstår inte varför dom inte kan "hantera 11 000 olika medlemmars individuella försäkringslösningar varje år". Folksam kan hantera om jag ska ha halvförsäkring eller trafikförsäkring utan problem. Det är väl bara att bocka i en ruta eller inte och sen när det väl händer något så kollar man upp om licensförsäkringen skall användas eller inte.

Det är lite skillnad på Folksam och SVEMO..... Folksam jobbar liksom med försäkringar och då får man ju verkligen hoppas att dom kan hantera om du har en trafik, halv. eller helförsäkring... Lite mer komplicerat för SVEMO att hantera 11 000 personers försäkringsval, hos FLERA olika försäkringsbolag! :3freak

CaféRacer skrev:
Det är lite skillnad på Folksam och SVEMO..... Folksam jobbar liksom med försäkringar och då får man ju verkligen hoppas att dom kan hantera om du har en trafik, halv. eller helförsäkring... Lite mer komplicerat för SVEMO att hantera 11 000 personers försäkringsval, hos FLERA olika försäkringsbolag! :3freak
Vad spelar det för roll vilket försäkringbolag dom har? Försäkrad eller inte försäkrad är ju det enda dom behöver hålla reda på. Om dom lyckas hålla reda på namn o adress så kan dom väl hålla reda på en extra grej till?

HanneZ skrev:
Vad spelar det för roll vilket försäkringbolag dom har? Försäkrad eller inte försäkrad är ju det enda dom behöver hålla reda på. Om dom lyckas hålla reda på namn o adress så kan dom väl hålla reda på en extra grej till?
Jo, men tänk om det nu är så att personen säger att han är försäkrad, men i själva verket inte är det. Trist om det händer en olycka och vem tror du bär ansvaret?

sportarn skrev:
Jo, men tänk om det nu är så att personen säger att han är försäkrad, men i själva verket inte är det. Trist om det händer en olycka och vem tror du bär ansvaret?
Som jag förstått det som så täcker ens försäkring enbart sig själv så om man är utan och kör på någon annan så bestraffas inte den på något sätt. När jag vinglar runt på kinnekulle så får jag skriva under ett papper om att arrangören inte är ansvarig bla bla o att allt sker på egen risk. Då borde väl Svemo/banägaren/arragören av tävlingen/träningen kunna göra samma sak så är det upp till var och en att ha en försäkring.

JAA.. som vikingson o hamar skrev i sin bok "nötcreme o moviebox" DDR-SVERIGE!!

Du som individ måste daddas!! DU! kan inte ta ansvar för dig själv utan måste ledas...från födsel till död. tyvärr...

Personligen tycker jag att det som hannez o sportarn huggs om är en tämligen enkel sak: Försäkra dig själv! Gör du valet att inte pejja de futtiga kronorna det kostar att försäkra så får du inga favörer när DU skadat dig. Punkt slut.

Visst kan man skylla på mänskliga faktorn att man glömde försäkra sig bla blaa
men det är väl bevisat att svenska folket kan betala sin hyra i egen regi eftersom det inte är "uppstyrt" på en sån viktig sak som det privata boendet.

Nej jag röstar ner den sista sovjetiska utposten i NKPG :hihi

Jag har en försäkring hos TryggHansa. Trygga barn kallas den visst och gäller tills du är 26 år. Inkluderar olycksfall, sjukdom etc + extrem sporter vilket innefattade även roadracing.
1100:- per halvår.

Jag har inte riktigt fått grepp om vad svemos försäkring täcker. Tycker mest det känns onödigt att betala för två stycken.

Bikerbitch skrev:
Tycker mest det känns onödigt att betala för två stycken.
Onödigt är det inte då personförsäkringar, till skillnad från sakförsäkringar, går bra att ha flera stycken.

Angående att det är obligatoriskt med försäkring via licensen så är det säkert för förhandlingen med SVEMO:s försäkringsbolag, premien blir helt enkelt bättre när de vet hur många som blir kunder. Skulle det vara valfritt så skulle det säkert bli dyrare för de som valde försäkring via SVEMO.

Bikerbitch skrev:
Jag har en försäkring hos TryggHansa. Trygga barn kallas den visst och gäller tills du är 26 år. Inkluderar olycksfall, sjukdom etc + extrem sporter vilket innefattade även roadracing.

Jag har inte riktigt fått grepp om vad svemos försäkring täcker. Tycker mest det känns onödigt att betala för två stycken.

Har du papper på att den gäller för tävling? det skulle jag vilja ha.

Neutral skrev:
Onödigt är det inte då personförsäkringar, till skillnad från sakförsäkringar, går bra att ha flera stycken.

I många försäkringsvillkor står det att den inte gäller om man får ersättning från nån anna försäkring så, det skulle jag nog också vilja ha papper på

Bikerbitch skrev:

Här är svaret om försäkringen som jag skrev om i din förra tråd om licensen.

svemos olycksfallsförsäkring ligger hos Trygg Hansa

Den gäller under tävling &träning samt träning utan hoj (tex barmarksträning) i klubbens regi

Försäkringen är indelad i 3 delar

1 Kostnadsersättning läkarbesök, resekostnader och tandkostnader och dyl.

2 Hjälpmedel som en läkare ord för din skada upp till ca 20.000

3 Vid nationell licens, Ambulanskostnader och dyl. Upp till 50% invaliditet ca 250.000 kr vid bestående men. Över 50%bestående men, invalidetets ca 500.000 kr och med ibland tillägg på 500.000. Allt beroende på från fall till fall.

Utöver det finns en ersättning som gårtill dödsboet om du avlider, ca 50.000 kr

Har man inte sponsring mer än 40.000 kr kan man teckan en tillägsförsäkring hos Skandia och Folksam. Över 40.000 kr i sponsring räknas man som semielit. Då gäller andra försäkringar och den här tillägg kan inte tecknas.

Personlig skyddstrustning ingår ej

Man kan teckan en stöld och brandförsäkring på en tävlingshoj hos TH men bara till ett visst belopp. Vissa krav ingår

En sak för folk som har råd och vill snabbt till jobbet igen om en olycka sker. Teckna operationsförsökringen. Den kostar 2000 kr per år. Då får man operation om en allmänläkare anser att det behövs via den privata vården och behöver ej stå i kö.

Se över era hemförsökringa för se om utrustning ingår. För er olycksfall utöver den i licensen ska gälla kolla att det då är för riskfylld sport med

Det är bara positivt (vilket ni märker om ni råker ut för en större olycka) att ha både sin egna och den andra. Det ger er bättre ersättning resten av livet om det är en sådan skada.

ja det kanske bara var dumt att maila. jag gjorde ju precis så att det kostade 150:-

enhjuling skrev:
Har du papper på att den gäller för tävling? det skulle jag vilja ha.

Har alla papper hemma hos föräldarna. Får kika på det ikväll.
Tror ju inte det står "gäller för tävling i roadracing"

Bikerbitch skrev:
ja det kanske bara var dumt att maila. jag gjorde ju precis så att det kostade 150:-

Ja, nu har du bara 200:- kvar på ditt "personal o kansli"-konto. :tungan

Bra att du engagerar dig och bringar klarhet i sådana här frågor!! :tummenupp
Keep it up!

Folksam har en försäkring som gäller för Motorsport/extremsport.
Jag har det inskrivet i mina papper att MC-tävling är OK.
Ta annars kontakt med en försäkringsmäklare...de brukar kunna fixa fram det mesta åt en privatperson.

ANG. TH...
Du måste över 6% invaliditet för att få ut pengar...
1 trasig axel, ömmand och värkande skuldra, stort ärr på hakan och en trasig häl värderades till 1% var = 4% och jag får inte ett öre efter att ha bråkat i 6 år...

För övrigt så tyckte jag att det var oerhört förmätet av den som svarade, att påpeka hur mycket pengar svarsmailet kostade.
Finns de inte till för oss medlemmar??

svemomänniska skrev:
Eftersom det är lite besvärligt så har ni medlemmar valt en styrelse att sköta detta. Känner du att du vill vara med och ta ansvar och ingå i styrelser i klubb, distrikt eller förbund så är du säkert mycket välkommen. Det är svårt att få tag på engagerade människor till de olika befattningarna. Anmäl ditt intresse genom att ta kontakt med valberedningarna. Förbundets valberedning hittar du på vår hemsida.
ang att byta ut folk så försöktes det unde 2000 att ersätta PS i RR-sektionen.
Massor av folk gav namnförslag och engagerade sig i detta.
Valberedningen valde att strunta i det helt o hållet utan kom med ett eget namn att välja in i styrelsen. Att PS skulle väljas bort togs aldrig upp till diskussion ens(vad jag vet)
Det gör att ett uttalande av detta slaget(ovan) inte känns allvarligt menat...

När jag slutade tävla, ville jag ingå i SVEMO och göra lite jobb,ställa upp för sporten och på annat sätt vara till tjänst.
Efter mycket om och men, så avstod jag.
Så mycket skitsnack och osanningar som jag hörde, på de möten jag var på, var bara för mycket.
Sen fick jag höra av 2 klubbars representanter att den som jobbar gratis/ideelt är dum i huvudet. Dessutom så var jag ju alldeles för ung vid det tillfället... BARA 30 år :rolleyes:

Det finns många som gör ett bra jobb med RR och med SVEMO...tyvärr gör de det i skymundan och får väldigt sällan kredit för det. Därför tröttnar det fort och försvinner.

mina 2 öre

Bikerbitch skrev:

Har alla papper hemma hos föräldarna. Får kika på det ikväll.
Tror ju inte det står "gäller för tävling i roadracing"

Villkoren finns på nätet, i de andra olycksfallsförsäkringarna som TH har står det uttryckligen att de inte gäller för träning och tävling. I den du nämner står det inget alls om det. Om nån säger på telefon att det gäller så är det så men det kan bli svårt att bevisa.

Mycket bra försäkring.

Bikerbitch skrev:

Ot men gör dig inte av med den försäkringen (är en s.k "barnförsäkring". Den kan vidaretecknas efter 26 år men blir då dyrare men ger bra ersättning vid skada- och sjukdomsfall (för det du har är både en sjuk- och olycksfallsförsäkring, eller?.

Har du fler försäkringar så får du ju också ut ersättning från alla..

(Ex, fick ut 2400 för 7 dagar på sjukhus, olycka, och 25000 för sjukdom).

Min försäkring ifrågasätter inte hur det kommer sig att man har råkat ut för en olycka/sjukdom då denna försäkring täcker allt.. De har heller aldrig frågat när det har varit aktuellt utan det är bara att anmäla och fylla i skadorna så begär de in journalkopior och gör sin bedömning.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Ot men gör dig inte av med den försäkringen (är en s.k "barnförsäkring". Den kan vidaretecknas efter 26 år men blir då dyrare men ger bra ersättning vid skada- och sjukdomsfall (för det du har är både en sjuk- och olycksfallsförsäkring, eller?.

Har du fler försäkringar så får du ju också ut ersättning från alla..

(Ex, fick ut 2400 för 7 dagar på sjukhus, olycka, och 25000 för sjukdom).

Min försäkring ifrågasätter inte hur det kommer sig att man har råkat ut för en olycka/sjukdom då denna försäkring täcker allt.. De har heller aldrig frågat när det har varit aktuellt utan det är bara att anmäla och fylla i skadorna så begär de in journalkopior och gör sin bedömning.

Ohnej, jag kommer inte göra mig av med den försäkringen och försäkringen ifrån svemo är obligatorisk så det är bara att fortsätta ha två stycken.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick