Till er med Husaberg/qvarna

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hur använder ni era prylar? Själv vill jag busa men behöver hojen också till kortare transporter(storsthlm). Jag VET att Husaberg då förmodligen inte är det mest förnuftiga valet... :rolleyes: MEN de är så överdjävligt tuffa att jag inte kan få dem ur huvudet :rock

Frågan är alltså... Kan man användla dem som kombinerad pendlar-/bushoj? Eller är det rent ekonomiskt vansinne pga täta serviceintervaller?
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Husaberg är inte så farliga service intervaller på!
Om håller det som det ska så funkar det, det är väl samma som på KTM. Om man inte håller efter så går det sönder!

Och Husaberg är dom snyggaste!! :fakta
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Ingen fara att köpa anser jag. Ett oljebyte då och då är inte så farligt. Tänk dock på att det är en rejsmaskin med allt vad det innebär för komfort och bekvämligheter. Den är ganska rå i gången och kan kanske bli lite dryg om man ska köra sakta i bilköer osv.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Goldwing_WannaB skrev:
Hur använder ni era prylar? Själv vill jag busa men behöver hojen också till kortare transporter(storsthlm). Jag VET att Husaberg då förmodligen inte är det mest förnuftiga valet... :rolleyes: MEN de är så överdjävligt tuffa att jag inte kan få dem ur huvudet :rock

Frågan är alltså... Kan man användla dem som kombinerad pendlar-/bushoj? Eller är det rent ekonomiskt vansinne pga täta serviceintervaller?

Vem har sagt att man ska vara förnuftig när det gäller hojar.

Om du vill vara nuftig köper du en Deuville, men om du går dit kuken pekar så hamnar du hos en som säljer Husa :D

Och bilköer med en Husa.....MUMMA!!!!! :rock
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
hp: Du som kan lite...kan du kanske hjälpa mig?

Vad ska man göra för service på Husaberg så att den håller?

Skriv gärna med men pungt så det blir såhär:
* Bla bla
* bla bla

Skriv hur ofta man ska göra det och vad man ska göra!
Jag ska spara allt, för jag ska Ev köpa en Husaberg SuperMotard om ett år eller två!

Kan man slanga med en Husa utan att den får för dålig smörjning?
Eller hur var det?

Men det är väl lika service som på KTM fast kanske inte så ofta eftersom Husaberg är en Rejser!

Mvh Joker

:tummenupp
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Re: Re: Till er med Husaberg/qvarna

phastasphuk skrev:
Vem har sagt att man ska vara förnuftig när det gäller hojar.

Om du vill vara nuftig köper du en Deuville, men om du går dit kuken pekar så hamnar du hos en som säljer Husa :D

Och bilköer med en Husa.....MUMMA!!!!! :rock

Jag är alltid förnuftig när det gäller hojköp!! :fakta
Min första hoj var en ZX9:a och den andra en R1:a... :rolleyes:
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
hp skrev:
...Den är ganska rå i gången och kan kanske bli lite dryg om man ska köra sakta i bilköer osv.

Låter utmärkt tycker jag :tummenupp
Av erfarenhet är det bästa att TA PLATS och LÅTA ordentligt i bilköerna :mad:
 
Last edited:
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Joker skrev:
Husaberg är inte så farliga service intervaller på!
Om håller det som det ska så funkar det, det är väl samma som på KTM. Om man inte håller efter så går det sönder!

Och Husaberg är dom snyggaste!! :fakta

Jag trodde att det var BETYDLIGT mycket tätare intervaller på Bergare :confused: Trodde nästan att KTM var touring i jämförelse?

Konkret - vad säger servicehandboken?
Skiljer sig Husaberg mycket mellan modeller?
 
Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Servicehandboken säger 10 timmar mellan oljebyten på "touringmaskinen" (e) och 5 h på räsern (c), oljefilter varannat oljebyte, ventilkontroll 30/10h, övriga delar allt mellan 50-100/25-50 h inspektions- och utbytesintervall.

Och så allt annat de rekommenderar ska rengöras, smörjs och kollas mellan varje körning... :rolleyes:


Glömde att säga att det gäller en Husa fs650c/e men att det är samma service enligt boken oavsett modell bortsett från skillnad mellan "e" och "c" , men det kanske var ett annat svar du sökte?
 
Last edited:
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Yasha skrev:
Servicehandboken säger 10 timmar mellan oljebyten på "touringmaskinen" (e) och 5 h på räsern (c), oljefilter varannat oljebyte, ventilkontroll 30/10h, övriga delar allt mellan 50-100/25-50 h inspektions- och utbytesintervall.

Och så allt annat de rekommenderar ska rengöras, smörjs och kollas mellan varje körning... :rolleyes:


Glömde att säga att det gäller en Husa fs650c/e men att det är samma service enligt boken oavsett modell bortsett från skillnad mellan "e" och "c" , men det kanske var ett annat svar du sökte?

Nej det var det jag undrade. En del att pyssla med trots allt... Vad betyder "oljebyte" och "filterbyte" i reda pengar?

Kollade runt på mobile.de och hittade den här häcken: http://se.mobile.de/SIDtULJc-0MsXd2...he=8&bereich=krad&id=11111111126665057&top=3&
Vad sägs? Vågar man köpa äldre begagnat(utländskt)?
Kvalitetsproblem på äldre hojjar?
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Joker skrev:
Vad ska man göra för service på Husaberg så att den håller?
* Oljebytena är viktiga, slarvar du med dessa spelar resten ingen roll.

* Kontroll av ventilspel, ibland behövs justering men oftast inte. Mäts med bladmått.

Som på alla andra hojar tillkommer spänna/smörja kedjan, kolla vätskor, luftfilterrengöring mm

Jag köpte ett oljefilter igår, kostade 60 kr. Vad oljan kostar beror på vad man köper. Själv ska jag prova den billiga Agrol-oljan nästa gång.

Kan man slanga med en Husa utan att den får för dålig smörjning?
Eller hur var det?
Vet faktiskt inte om den är sämre eller bättre än någon annan hoj i det här fallet. Jag och mina polare med Husabergare har i alla fall inte märkt något speciellt men mcbudet sa att det var en dålig bakhjulshoj vad beträffar smörjningen, han vet nog mera än mig beträffande detta.

Jag ska scanna in serviceschemat och lägga ut här när jag fått fart på scannern så kan ni kolla själva vad som bör göras vid vilka timmar.
 

L. Kongo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
I en kartong
Hoj
Dakota
Originally posted by Joker

"Vad ska man göra för service på Husaberg så att den håller?
Skriv hur ofta man ska göra det och vad man ska göra!"


Det går inte att göra en service så att den håller då det är materialfel/felkonstruktion det handlar om.

Då spelar det ingen roll om du har den bästa oljan du kan få tag i o byter den varje timme..
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Goldwing_WannaB skrev:
Hur använder ni era prylar? Själv vill jag busa men behöver hojen också till kortare transporter(storsthlm). Jag VET att Husaberg då förmodligen inte är det mest förnuftiga valet... :rolleyes: MEN de är så överdjävligt tuffa att jag inte kan få dem ur huvudet :rock

Frågan är alltså... Kan man användla dem som kombinerad pendlar-/bushoj? Eller är det rent ekonomiskt vansinne pga täta serviceintervaller?

Bättre kvalite på Qvarnan. Garanterat skottsäkra.
Sen slipper du den där blekta blågula färgen.... :D
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Goldwing_WannaB skrev:
Jag trodde att det var BETYDLIGT mycket tätare intervaller på Bergare :confused: Trodde nästan att KTM var touring i jämförelse?

Konkret - vad säger servicehandboken?
Skiljer sig Husaberg mycket mellan modeller?

Men haallå? :kocko ;-) KTM touring??? :mad:

Beror väl på vilken modell och vad du gjort med hojen?? Ta en rejs- KTM från EM och jämför den med en "vanlig" gathusa.....
Vilken av dem tror du behöver mest service? :whip

Kanske är bättre om du specifierar VILKA hojar du pratar om först! :D
 
Last edited:

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Nu har jag fått lite bra information

...Mmm! schysst!
Mycket tacksam för alla svar.
Som sagt skiljer sig Husaberg mycket mellan modellerna när det gäller service intervaller?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Lyssna inte på Wheeliegirl, hon vet inte vad hon pratar om! :rolleyes: Det finns ingen vanlig gathusa, de är bara mer eller mindre rejs! :D

Men allvarligt, gå in på Husabergs hemsida och ladda hem Owner's manual, precis som skrivits i tidigare inlägg! Där står serviceintervall för alla modeller och så kan du ju jämföra själv, under rubriken "General information"! :fakta (För det verkar ju inte spela ngn roll hur mycket vi än skriver...)

Det skiljer väl en aning mellan vissa årsmodeller, men du kan ju iaf få en uppfattning...
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
köp en husaberg..........sååååå feta..........äää, lite olja kan man la byta, inte så farligt, tar inte lång tid o så känns det bätter i både hoj (koppling) o själ för att man bryr sig !!!!

KÖP EN HUSABARG, inte för inte som den kallas för HUSABUS !
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top