Till er och endast er som kör husaberg LV reggat

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Rakt på sak. Ska köpa ny hoj nu inom loppet av 2-3 veckor och blivit väldigt intresserad utav husabergs endurohojar. Jag avser att köra mestadels landsväg men även lite endurospår och förhoppningsvis lite krossbana. Eftersom jag avser att köra lansdsväg så frågar jag just er som kör husa på landsväg vilka erfarenheter ni har av maskinerna, tänker då på slitage och byte av delar mm. Kostnader i allmänhet. Villig att serva och meka så det är den ekonomiska biten jag frågar efter nu. De hojarna jag har kollat på är främst FE 650 00-02.
Eller skulle ni föreslå någon annan hoj för mina ändamål? Har dock ett ekonomiskt tak på 30k till hojköpet.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
kanske inte finns någon aktiv medlem på forumet som kör husaberg på landsväg :confused:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Kan vara så att 99.9% av alla på forumet är nära att avlida så fort de ser en ny tråd om köp av Husaberg...

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Tror det är bättre att du köper en KTM 525 EXC för den typen av körning.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vevstakssats:3000:-
Kolv:2000:- pirat 3000:-original
Ramlager:1000:-
Balansaxellager:1000:-
Där har du några exempel på reservdelspriser.Sen hur dyrt det blir beror så klart på hur ofta det behöver bytas......

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Vevstakssats:3000:-
Kolv:2000:pirat 3000:-original
Ramlager:1000:-
Balansaxellager:1000:-
Där har du några exempel på reservdelspriser.Sen hur dyrt det blir beror så klart på hur ofta det behöver bytas......
Att saker kostar det är givet och det har jag fått lära mig av alla 2taktare jag ägt. Att saker rasar oförutsägbart har jag också fått lära mig. Undrar mestadels över hur ofta saker brukar paja. Finns det någon oskriven regel för hur långt exempelvis ett vevparti håller eller är det mer utav en slump och att om man har tur så har man en problemfri husa som går och går om man bara sköter servicen och byter delar enligt manualen. Har hört så mycket negativt om husaberg så jag ville höra vad ni som äger och kör sådanna på landsväg har att säga om dem.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Har kört över 50tim landsväg nu utan tillbud. Byter olja + filter var 5tim.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
philsson skrev:
Rakt på sak. Ska köpa ny hoj nu inom loppet av 2-3 veckor och blivit väldigt intresserad utav husabergs endurohojar. Jag avser att köra mestadels landsväg men även lite endurospår och förhoppningsvis lite krossbana. Eftersom jag avser att köra lansdsväg så frågar jag just er som kör husa på landsväg vilka erfarenheter ni har av maskinerna, tänker då på slitage och byte av delar mm. Kostnader i allmänhet. Villig att serva och meka så det är den ekonomiska biten jag frågar efter nu. De hojarna jag har kollat på är främst FE 650 00-02.
Eller skulle ni föreslå någon annan hoj för mina ändamål? Har dock ett ekonomiskt tak på 30k till hojköpet.

Jag gillar husa, vackrare maskiner får man leta efter IMO. Har åkt mest landsväg. MEN räkna med inköpspris + 5-10t/år för underhåll av motorn (om du gör jobbet själv). Bestäm dig vad du vill åka mest och köp maskin därefter, en bra cross och en landsvägsmaskin är olika hojar, enduro har jag inte kört men gissar att man inte vill ha för klumpig maskin.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det där med 5-10kkr per år i underhåll håller jag inte med om riktigt. Kör man massor, dvs så mkt att det blir dags att göra nåt lagerbyte eller så är det klart det kostar. Köper man en såpass gammal hoj att det är dags ändå åker man oxå på det. Men köper man en ny eller nyligen fixad hoj behövs det ju inte. Om man inte själv kör så jäkla mycket att det "blir dags igen".

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Supermoto skrev:
Det där med 5-10kkr per år i underhåll håller jag inte med om riktigt. Kör man massor, dvs så mkt att det blir dags att göra nåt lagerbyte eller så är det klart det kostar. Köper man en såpass gammal hoj att det är dags ändå åker man oxå på det. Men köper man en ny eller nyligen fixad hoj behövs det ju inte. Om man inte själv kör så jäkla mycket att det "blir dags igen".

Säg själv vad det kostar att åka landsväg tex 50h/säsong med en husa 00-02. Givetvis ska man räkna något högt annars kommer budgeten att spricka och maskinen stå still.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
von reisen skrev:
Säg själv vad det kostar att åka landsväg tex 50h/säsong med en husa 00-02. Givetvis ska man räkna något högt annars kommer budgeten att spricka och maskinen stå still.
Om man snackar "normalt" användande så har du säkert rätt. Speciellt om man snackar de årsmodellerna.
Jag kör nästan enbart träningar och tävlingar och kommer betydligt billigare undan eftersom jag kör klart färre timmar. Nu lär väl det kanske ändra på sig eftersom vi äntligen har en bana att träna på nära stan.

Kom bara ihåg att hojen inte är tänkt att harva landsväg med några längre sträckor, det sliter garanterat mer än mitt tävlande.

:samuel:

adrenalin missbrukare
Gick med
6 May 2005
Hoj
cbr 954 -02 busaberg 650 -04
ser att du bor i sävsjö,jag bor i vrigstad köp en husa motard så ska vi ut och wheela :banana du får gärna komma o kika på min om du vill.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Basse skrev:
Har kört över 50tim landsväg nu utan tillbud. Byter olja + filter var 5tim.

var femte timme...ahh jag skulle få serva varje månda,ons.fre ,sönd under hela sommarn :(

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
:samuel: skrev:
ser att du bor i sävsjö,jag bor i vrigstad köp en husa motard så ska vi ut och wheela :banana du får gärna komma o kika på min om du vill.
Det hade jag gärna gjort :tummenupp Även om de inte blir något köp. Hojlös för tillfället. :4skrika väntar på försäkringspengar.. :gnissla

JodaZX9

Varför jag inte kör 1500mil/år:
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
ozeo skrev:
var femte timme...ahh jag skulle få serva varje månda,ons.fre ,sönd under hela sommarn :(

Enl. Husabergs serviceintervall gäller var 5'e timme för crossen och var 10'e timme för enduron. Så det beror ju på hur du kör...

Sen går ju bara en liter olja i Husan, och oljefiltret kostar 50:- (byts varannan gång) och dessutom så är det är inte särskilt drygt... (tar max 10min)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
JodaZX9 skrev:
Enl. Husabergs serviceintervall gäller var 5'e timme för crossen och var 10'e timme för enduron. Så det beror ju på hur du kör...

Sen går ju bara en liter olja i Husan, och oljefiltret kostar 50:- (byts varannan gång) och dessutom så är det är inte särskilt drygt... (tar max 10min)

hörru :7peta de e 2000 spänn i mån för mig om jag kör på en 100kr per liters olja :3freak
2000+försäkring+soppa o lite andra kostnader...billigt :brinnerup
sen måste jag då vara i garaget 4 dar i veckan :rolleyes:
ahh...jag komma aldrig kunna köpa nå dyligt..tyvärr

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...