Har faktiskt en granne, även om många påstår att det är 10-metersgräns eller annat tjafs.. En dag kommer jag hem med bil efter ett kort ärende en bil bort. Hojen står nyvaxad på garageuppfarten och på cykeln har man satt en äcklig tvååring utstyrslad i vassa partiklar såsom overall med dragkedja och grusiga vantar. Det visade sig att min granne, som tog en av sina dagliga promenader till vårt hus för att inspektera utvecklingen i vårt potatisland, hade applicerat sin son på min motorcykel utan vår familjs vetskap!
Jag började givetvis gasa fullt sista 20 metrarna fram till garaget när jag fick syn på detta och lade fortsättningsvis upp en antydan till bredställ med min mors corolla innan det var dags för utskällningen:
Jag ser hur det tvååriga barnet sitter och sträcker sig efter reglagen medan benen och dom leriga gummistövlarna sparkar mot lacken. Jag ser hur dragkedjan gnids mot tanken och jag kliver ur bilen och säger:
Nämen hej!
Vidare ursäktar pappan trots min oförklarliga kommentar, händelsen och förklarar kort och gott att ungen så gärna velat provsitta cykeln, och nu när den ändå stod här och vi gick förbi (bor längst in) så bla balbal... Pappan ler och tittar med kärleksfull blick på sin son som klänger på mitt allt och säger:
Jaha, det är ny mc i år?
Ja, säger jag.
1000 cc annars är det i princip samma cykel säger jag sen.
Ja, den är väl bra att börja med säger han om min R1..
Jag vill nu bara knuffa ner ungen från cykeln och be pappan sätta sig bakom och sen skjutsa honom på bakhjulet i 200 och sen fråga om jag kan få skjutsa hans barn också.. Jag säger:
Han vill kanske höra hur den låter?
Jag startar den och den mäktiga mullret från det nyinbköpta micron-sliponet tar vid, varvid pappan vänder sig mot mig och säger med INLEVELSE: Vad tyst den går du!
Jag är för snäll mot alla som borde få höra att dom ska dra åt helvete!
Nu startar jag dock varje morgon med att gasa friskt förbi pappan som jobbar nattskift och hoppas att han vaknar varje gång. Inte nog med störiga grannar.. Nu har man blivit störig själv också
Vad hade ni sagt om ni sett en förälder sätta sitt barn på er motorcykel om den stod parkerad tex i stan?
Edit: Hur kan man säga att den går tyst???? Hur kan man säga så?