frid
Medlem
Gandalf skrev:E det bara jag som får kännslan av att med den inställningen kommer han inte leva länge på vägarna?
Gandalf skrev:E det bara jag som får kännslan av att med den inställningen kommer han inte leva länge på vägarna?
rapzta skrev:Jag skapade en tråd och frågade i den hur lätt det var att klara en uppkörning om man aldrig kört en hoj förr. Jag hade också lagt till den informationen om att jag hade kört moped förut, och har haft B körkort i snart 2 år.
Där var en massa tjat om att det var SJUKT stor skillnad mellan en moped och en tung motorcykel.
Btw jag körde min fars harley v-rod. (1000 cc, 115hk osv..). Rätt så tung mc om man säger så.
Först litade jag på allt snacket här från forumet, men efter några sekunder insåg jag att det inte var ett dugg svårare än moped om man har kört bil ett bra tag och förstått samspelet mellan gas o koppling bra.
Först körde jag på min egen gata, sen körde jag ut på en 50 väg med några svängar. Snälla, till och med svängarna satt visst i ryggmärgen sedan moppetiden.
Någon som vill argumentera mot detta?
tack hej.
Långa farbron skrev:Hmm anar jag bmwjohan???
Ducati for life skrev:va fan, att ratta runt en hoj på gatorna "rakt fram" i 10 minuter klarar väl dom flesta med lite moppe vana. Men att hantera en mc i kniviga situationer, vana, placering på vägen, hur du ska "titta framåt" i kurvor, mognad, planering m.m Är något som man bara kan få genom vana. Och att köra bil eller moppe är inte samma sak som att köra hoj. När du kör bil (övnings kör etc) lär du dig inte att just använda blicken och planera din körning på samma sätt som med mc. Jag jämför när mina "sporbils polare" kör, dom har inte en chans i "säker" körning jämförelse med mig som har framfört en hoj sedan 16 års ålder (jag e 30 nu). Deras trafik planering, placering, kurvtagning är amatör mässig i jämförelse med en van mc förare. Och bara för att predika liiiite mera. Det får du genom självbevarels driften, vill du överleva måste du ha respekt. Det är dessutom skillnad mellan att åka offroad hoj, sport hoj eller en custom hoj. Alla hojjar har sina egna karaktärer, svängradier och körsätt. Men köra moppe först och sedan hoppa på hojj är helt rätt, det är ju i alla fall två hjul, gas, koppling o broms Nog moral predikat för hela månaden...
bmwjohan skrev:
Långa farbron skrev:
Långa farbron skrev:Men ni måste väl var släkt eller??
rapzta skrev:nej ska inte köra upp på v-roden.
ska snart köpa nån förstahoj och öva på. garagesvängen oroar mig inte det minsta, men manöver och broms får jag nog öva på en stund :>
Gandalf skrev:E det bara jag som får kännslan av att med den inställningen kommer han inte leva länge på vägarna?
Silwer skrev:Jag körde omkull en kona i serpentinbanan, men annars gjorde jag det med direkt, men jag övade faktiskt en del före, gjorde inte du det?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |