Till ni som är unga och har sporthoj!

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Vad betalar ni för en helförsäkring?

Jag är 21år och funderar på att skaffa mig en sportigare 600'a till sommaren. Vad kan man komma undan på? Har bara tänkt att ha den påställd under 3-4 månader! Får en känsla av att min plånbok inte klarar av en vassare hoj!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
SFB skrev:
Vad betalar ni för en helförsäkring?

Jag är 21år och funderar på att skaffa mig en sportigare 600'a till sommaren. Vad kan man komma undan på? Har bara tänkt att ha den påställd under 3-4 månader! Får en känsla av att min plånbok inte klarar av en vassare hoj!

Beroende på vad du vill ha(hur nytt)så hör med trygghansa, de har sänkt premierna rejält för äldre hojar, tror att gränsen går vid ca 10 år gammal o äldre, vet att aldre gsx-r 1100 hojar, samt min fzr 1000 är som eu-moped att försäkra(jag betalar 2900 kronor helår halvförsäkrat med en effekt på 107 kw)
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Ok, men jag köper nog inget äldre än 00
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
SFB skrev:
Vad betalar ni för en helförsäkring?

Jag är 21år och funderar på att skaffa mig en sportigare 600'a till sommaren. Vad kan man komma undan på? Har bara tänkt att ha den påställd under 3-4 månader! Får en känsla av att min plånbok inte klarar av en vassare hoj!

Du kan ju göra som så att du ställer av den efter varje åktur,sen ställer du på när det är dax igen,det är ett sätt att komma undan med lite mindre stålar.Alternativet är ju en trafikförsäkring.

Många fit*or här inne skenar väl,med det är knappast ett alternativ.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
23 år, betalar 800/månaden för trafik
helt OK tycker jag

IF har jag den hos
 
Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
SFB skrev:
Ok, men jag köper nog inget äldre än 00


Aaa, på min hoj ja har nu betalar ja 2900kr/år halvförsäkrat... jag är 18år å har en FZR 600 92hk...

har kollat upp vad en r6a 01 skulle kosta. ja skulle få ge 7500kr/år för halvförsäkring. så ja är rätt nöjd.. :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har betalat 900kr i månaden för trafik på en 04 R1. Får funka. Det är hos Folksam.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
18000 för halv/helår. Kollade även på hel/hel men kom inte under 60000 kr... Lite väl dyrt kanske!!!!

Kör nu med trafik. 9000/helår är hutlösta mycket. Men det klarar jag av iaf.... :rolleyes:
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
RSV_R skrev:
18000 för halv/helår. Kollade även på hel/hel men kom inte under 60000 kr... Lite väl dyrt kanske!!!!

Kör nu med trafik. 9000/helår är hutlösta mycket. Men det klarar jag av iaf.... :rolleyes:


Jag hade 18000 Hel/helår på min.02a
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Ser inge vidare ut! Trafik är ju en chansning men det verkar väl bli så då! Köper mig en 03'a och kör på trafik! Får la se till att ge fan i att busåka för mycket!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
SFB skrev:
Ser inge vidare ut! Trafik är ju en chansning men det verkar väl bli så då! Köper mig en 03'a och kör på trafik! Får la se till att ge fan i att busåka för mycket!


Kör en helförsäkring och ställ av och på.Det lönar sig med en bra försäkring vid eventuell krasch eller stöld.Ska du dessutom bara ha den på 3 mån så blir det inte så dyrt,bara att börja spara lite.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Bättre satsa på en hoj som har ett par år på nacken. Jag har för mig att premien sänks på hojar äldre än 2 år och sänks ännu mer på hojar 5 år eller äldre. Men det är säkert beroende på bolag också.

Min 748 går billigt med 3800:- hel/hel, men då är det en motorsvag Ducati från 1997. 30år, Solna, tre år med A-kort.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När jag kollade försäkringar i höstas hade T-H stor skillnad mellan premien för en sporthoj från 91, och för en från 89 då hojarna var i samma försäkringsklass (tror jag). 89:an var alltså betydligt billigare. Hojarna i fråga var en FZR 600 -91 och en ZXR 750 -89. Jag köpte Kawan! :)
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
twinner skrev:
Kör en helförsäkring och ställ av och på.Det lönar sig med en bra försäkring vid eventuell krasch eller stöld.Ska du dessutom bara ha den på 3 mån så blir det inte så dyrt,bara att börja spara lite.

Får man ställa av och på hur som helst? Säg att man bara kör på helger! Kan man ställa av den i veckorna då? Och man betalar bara 2/7 av en helårsförsäkring i månaden??
 

marcusj

Marcusj
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Haninge
Hoj
2005,Kawasaki,KLV 1000
Fixa ett regnr på en sån hoj som är av intresse. Sen är det bara att ringa runt och kolla hos bolagen.

M
 

ziif

Åk före ni, så väntar jag där framme.
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400T -83, 750 sida -43, cb 500 four -75
Jag försäkrade min på farsan, då kom jag undan med 2000/ mån för helförsäkring. Men det funkar ju bara om man kan styrka att han åker minst lika mycket på den som jag . Den måste även va skriven på honnom.
Och att man bor i samma hushåll.
Så till sommarn blir det 5000/ mån. heheh

Men jag skriver mig nog hemma över sommarn så att jag kan ha helförsökrat, jag vågar ivf inte köra på halv...
 

ziif

Åk före ni, så väntar jag där framme.
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400T -83, 750 sida -43, cb 500 four -75
Jag har också ställt av o på min rätt ofta. Det funkar!!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
SFB skrev:
Får man ställa av och på hur som helst? Säg att man bara kör på helger! Kan man ställa av den i veckorna då? Och man betalar bara 2/7 av en helårsförsäkring i månaden??

Ja. Men det är ett jädrans jobb med alla papper o skit.... Betala in skatt, få tillbaka, betala in skatt, få tillbaka.... Och alla jädrans skattekvitton.... :mad:

FB drar även dom för en hel månad då deras system inte känner av hur många dagar du har den påställd. Inte kul att betala in 5000 spänn för att sedan få det som innerstående betalning.

Är inte heller att lita på att dom sätter hojen på försäkring när du ställer på den heller. För mig så felade det och jag hade åkt en hel helg oförsäkrad... :näsblod

Har nog snackat med FB ca:20 ggr i sommar och lyckats slå sönder en telefon i vänsinnesutbrott!!! :huvet

Det kan helt enkelt inte bli rätt hos ett FB....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top