Till oss som gillar 80talet... också!

Bild nr 2. Så här står den just nu. CB1100RB 1981.

Våren 2021 blir vi ägare till en CB1100RB 1981. Men den är ombyggd till en CB1100RD 1983. Så kan det ju inte vara. RB 81:a, hur bygga tillbaka den? Svårt, omöjligt hitta vissa originaldelar. Så min tanke är att göra om den till en utav de första modellerna som såldes till Australien 1980. En kåplös CB1100RB. Där såldes 110 exemplar dit.

IMG_20210411_101841.jpg20230731_151036 cut 2.jpg
 
Bild nr 2. Så här står den just nu. CB1100RB 1981.

Våren 2021 blir vi ägare till en CB1100RB 1981. Men den är ombyggd till en CB1100RD 1983. Så kan det ju inte vara. RB 81:a, hur bygga tillbaka den? Svårt, omöjligt hitta vissa originaldelar. Så min tanke är att göra om den till en utav de första modellerna som såldes till Australien 1980. En kåplös CB1100RB. Där såldes 110 exemplar dit.
Många fel på vägen, bygga tillbaka elvahundran! Köpte en lätt ombyggd "svart" CB900F 1981, Men där var inte de grejer jag behövde, tog båda hjulen, men hjulen på elvahundran å bromsar fick jag inte till bra. Köpte till slut 2 lösa hjul. Återställde den. Besiktigade den å så ville en kompis köpa den!

Får ett meddelande att en kille har en 81:a 900F jag kan få köpa.. Han har en 82:a också. Han är tvungen att köpa dessa 2 för att få köpa en CB1100F 83:a ifrån samma garage... Vi dealade lite, jag köpte båda så han kunde köpa de 3 ifrån garaget. Så kom det 2 röda 900 till mitt garage, tog inte så mycket ifrån 81:an, mer ifrån 82:an Besiktigade 81:an. När jag kände mig klar med dessa 2 kom en kille och köpte båda.

3 stycken niohundra passerade garaget, man får jobba mycket när man är okunnig.

IMG_20220921_065111.jpg
Redrose Honda CB900F 81- 82 an 4.jpg
 
Många fel på vägen, bygga tillbaka elvahundran! Köpte en lätt ombyggd "svart" CB900F 1981, Men där var inte de grejer jag behövde, tog båda hjulen, men hjulen på elvahundran å bromsar fick jag inte till bra. Köpte till slut 2 lösa hjul. Återställde den. Besiktigade den å så ville en kompis köpa den!

Får ett meddelande att en kille har en 81:a 900F jag kan få köpa.. Han har en 82:a också. Han är tvungen att köpa dessa 2 för att få köpa en CB1100F 83:a ifrån samma garage... Vi dealade lite, jag köpte båda så han kunde köpa de 3 ifrån garaget. Så kom det 2 röda 900 till mitt garage, tog inte så mycket ifrån 81:an, mer ifrån 82:an Besiktigade 81:an. När jag kände mig klar med dessa 2 kom en kille och köpte båda.

3 stycken niohundra passerade garaget, man får jobba mycket när man är okunnig.

View attachment 493484
View attachment 493485
Den röd-vita -83an (?) är ju stekhet, klart snyggaste CB 900 tycker jag. :tummenupp
 
Saknar verkligen 80-talet.
Tänk att en liten ettrig 350 kan efterlämna såna fantastiskt roliga minnen.
Jag hann vurpa i Roslagstullsrondellen en gång när vi var på väg till Vaxolm och fika, utan att nån märkte det ( jag var ett rödljus före)
När vi satt på fiket frågade nån vad som hänt med hojen, styret var ju helt snett och båda blinkerserna av.
Shit va kul vi hade !!

IMG_0014.jpeg
 
Visserligen 1992, men ungefär vid den tiden vid Schleife ?
Var ni där på en kurs?
Kul att se skinnställen från den tiden - lite mer färgglada överlag skulle man kunna säga :hihi

Med den gamla påfarten kunde man få något gratisvarv då och då. Farbröderna som stämplade varvkorten kollade bort ibland när man närmade sig och lät en passera utan stämpel. Med dagens system är det lite svårare...

Jag var rätt fanatisk en period. Några gånger när banan var bokad för tester så gick jag runt delar av den för att kolla in den i detalj i väntan på att de skulle öppna igen senare på eftermiddagen... Tror jag lyckades gå runt i stort sett hela banan.

IMAG0065s.JPG

Annars kunde man alltid ta lite bilder vid Brünnchen eller Pflantzgarten som ligger nära vägen

IMAG0063s.jpg
 
Petar in en Rickman Honda Predator -82. Byggde den i början på 90-talet, sålde den slutet 90-talet och köpte tillbaka den 2019 och renoverade/byggde ihop den igen.
 

Bifogat

  • IMG_0527.png
    IMG_0527.png
    5.6 MB · Visningar: 33
  • IMG_0525.png
    IMG_0525.png
    4.6 MB · Visningar: 33
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top