Till tandl. utan pengar?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Marals76 skrev:
Helt ofattbart! De visar ju från o till på tv att de inte länge behöver borra sönder tänderna totalt för att laga dem. Finns ju syror som reagerar med kariesen samt laser som bränner bort skiten.
Varför kommer aldrig detta till tandläkarna? Snålhet tror jag på i varje fall.
Nä inte snålhet. Det är i grunden koksaltlösning de använder. Det funkar bara på ytliga hål. Det är dessutom svårt att få helt rent innan de fyller hålet. Och baktierier vill man INTE ha kvar i tanden!

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Annars kan du göra som jag, tugga på andra sidan istället och bit ihop när det gör ont. Problemet för mig är att jag nu har två plomber som inte längre finns så sättet att tugga på börjar bli begränsat. Min plan är att skjuta upp det tills jag inte står ut längre, och då har det blivit så dyrt att jag aldrig kommer ha råd, varefter jag åker till thailand till någon privatklinik, får en komplett uppättning nya tänder för under halva priset och en semester på köpet. Man har alltid råd i framtiden. Tror man.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
För mig kostade en rotfyllning 4000:- och det delades upp på hälften...

Men vadå mavve, har du inget jobb eller? Mamma Pappa? Bidrag??

Hur betalar du hyran? Eller bor du i en låda???

/Z

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Zana skrev:
För mig kostade en rotfyllning 4000:- och det delades upp på hälften...

Men vadå mavve, har du inget jobb eller? Mamma Pappa? Bidrag??

Hur betalar du hyran? Eller bor du i en låda???

/Z

Nej, jag har inget jobb, tror du jag hade suttit här då?

Mamma o pappa? :va huh?

Bidrag kommer dröja några månader innan jag får det tydligen om jag ens får det.

Hyran? Jadu, snart e jag nog vräkt :)
Om jag ahde skjutit mig själv för flera år sen hade jag sluppit allt detta - varför gjorde jag det inte o varför gör jag det inte nu?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Mavve skrev:
Nej, jag har inget jobb, tror du jag hade suttit här då?

Mamma o pappa? :va huh?

Bidrag kommer dröja några månader innan jag får det tydligen om jag ens får det.

Hyran? Jadu, snart e jag nog vräkt :)
Om jag ahde skjutit mig själv för flera år sen hade jag sluppit allt detta - varför gjorde jag det inte o varför gör jag det inte nu?

Skriv till Jultomten och önska dig då! :arsele

Men vadå, helt seriöst alltså? Du är pank... :confused:

Fan, jag hatar att inte ha pengar.. Förstår precis vad du menar... Men livet ger och tar, snart vänder lyckan...!

Sälj en av hojarna då, eller båda och fixa din ekonomiska situation. Sen kan du köpa fyra! =)

Det blir säkert bra i slutändan... :tummenupp :fatta!

/Z

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zana skrev:
Skriv till Jultomten och önska dig då! :arsele

Men vadå, helt seriöst alltså? Du är pank... :confused:

Fan, jag hatar att inte ha pengar.. Förstår precis vad du menar... Men livet ger och tar, snart vänder lyckan...!

Sälj en av hojarna då, eller båda och fixa din ekonomiska situation. Sen kan du köpa fyra! =)

Det blir säkert bra i slutändan... :tummenupp :fatta!

/Z

Jag e pank.

Hahaaaaa..... lyckan har inte vänt på över 2 år nu så jag räknar nog inte med det :brinnerup

Ingen vill ge 150.000kr för skrothojar. Det ligger mer pengar i hojarna än så dessutom.....

Det kommer inte bli bra i slutändan :banana

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Okej, nu vill jag inte på nåt sätt vara värst men.....

Jag anser mig lite av en expert på området eftersom jag under en hockeymatch för drygt ett år sedan fick ett slagskott på käken vilket resulterade i 13 spräckta tänder och en dislokerad käke....
Hockeyförsäkringen täcker tandskador på upp till 22.300:- och min hemförsäkring gäller tydligen inte skador som uppkommer under licensierad idrott utan ett tillägg som kostar 99:-/år (fick jag reda på då).
Typiskt!

Jag har visserligen inte fått nån sluträkning ännu eftersom jag fortfarande håller på att reparera tänderna, men jag har fått en uppskattning till någonstans mellan 50-60.000:- innan jag är klar.

Tro mig, jag har undersökt alla alternativ som finns, och det går inte att få gratis tandvård på något sätt....

Om du verkligen är i akut behov, och inte har några pengar alls så finns det typ två alternativ.
*Gå till tandläkaren, dela upp räkningen på flera små avbetalningar och hoppas på att du hinner få ihop pengar.
*Se till att du är försäkrad, slå ut tanden med hålet i och vips så får du en ny på försäkringen... Måste dock betala självrisken vilken i vissa fall är dyrare än att laga ett enkelt hål.... =O)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Macke skrev:
Okej, nu vill jag inte på nåt sätt vara värst men.....

Jag anser mig lite av en expert på området eftersom jag under en hockeymatch för drygt ett år sedan fick ett slagskott på käken vilket resulterade i 13 spräckta tänder och en dislokerad käke....
Hockeyförsäkringen täcker tandskador på upp till 22.300:- och min hemförsäkring gäller tydligen inte skador som uppkommer under licensierad idrott utan ett tillägg som kostar 99:-/år (fick jag reda på då).
Typiskt!

Jag har visserligen inte fått nån sluträkning ännu eftersom jag fortfarande håller på att reparera tänderna, men jag har fått en uppskattning till någonstans mellan 50-60.000:- innan jag är klar.

Tro mig, jag har undersökt alla alternativ som finns, och det går inte att få gratis tandvård på något sätt....

Om du verkligen är i akut behov, och inte har några pengar alls så finns det typ två alternativ.
*Gå till tandläkaren, dela upp räkningen på flera små avbetalningar och hoppas på att du hinner få ihop pengar.
*Se till att du är försäkrad, slå ut tanden med hålet i och vips så får du en ny på försäkringen... Måste dock betala självrisken vilken i vissa fall är dyrare än att laga ett enkelt hål.... =O)

Det e ju inte riktigt akut.
Jag har hittat en beläggning på baksidan av 2 nedre tänder o jag får inte bort det med all utrustning jag har.

Annars är mina tänder i väldigt gott skick och jag vill behålla dem i det skicket. Därför vill jag dit.

Äääääähhhhh, får väl ta minimalt blad på vinkelslipen :va

Jag bara undrade hur socialfalll gör? De måste väl oxå ha tandvård liksom alla andra?
Eller de blir tilldelade en full uppsättning hackande löständer när de tapat alla sina? :gnissla

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Mavve skrev:
Det e ju inte riktigt akut.
Jag har hittat en beläggning på baksidan av 2 nedre tänder o jag får inte bort det med all utrustning jag har.

Annars är mina tänder i väldigt gott skick och jag vill behålla dem i det skicket. Därför vill jag dit.

Äääääähhhhh, får väl ta minimalt blad på vinkelslipen :va

Jag bara undrade hur socialfalll gör? De måste väl oxå ha tandvård liksom alla andra?
Eller de blir tilldelade en full uppsättning hackande löständer när de tapat alla sina? :gnissla

Går man på socialbidra får man nog det betalt....

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Macke skrev:

Har en bekant som gått hos samma tandläkare i hela sitt liv, och nu när han är över 60 så knallade han iväg till en annan tandläkare, då han fick problem med sina tänder. Det visade sig att de var tvunga att byta ut typ rubbet pga att den gamla tandläkaren varit blind/gått på droger. Min bekant har pröjsat strax över 80' för sina nya tänder. Men enligt honom kunde han kommit undan med halva priset om han gjort det utomlands istället.

Macke, har du kollat på alternativet att åka iväg till något lågprisland och få en kvalitetskäft istället för att laga upp tänderna här i sverige? Är själv lite intresserad ifall det bara är nys eller om det går att göra..

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Kolla om gasspisen läcker :va

Min spis e bara 1 vecka gammal så den läcker inte :banana

här e före o efter bilder :hihi

Bifogat

• föreN2.jpg
    föreN2.jpg
    51.3 KB · Visningar: 40
  • Mav.jpg
    Mav.jpg
    37.3 KB · Visningar: 42

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Gråtonade slingor :va

Mmm, va? eller ja. Jag börjar ju bli gammal. Spagat o sånt börjar bli jobbigt nu med åren :( Det knakar lite i ryggen ibland när jag sover och det går inte lika fort att springa till Landskrona som förr.

Fan, det går bara utför. Först losar man jobb, sen tänder o nu blir håret grått :(

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mavve skrev:
Mmm, va? eller ja. Jag börjar ju bli gammal. Spagat o sånt börjar bli jobbigt nu med åren :( Det knakar lite i ryggen ibland när jag sover och det går inte lika fort att springa till Landskrona som förr.

Fan, det går bara utför. Först losar man jobb, sen tänder o nu blir håret grått :(
40 år kvar innan pension Mavve, lite tidigt att lägga av :rofl

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...