Till zykl0n och Zam...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
...kan detta vara nå att forska i för eran del, tänkte mest på SH DC hub

Men vad innebär egentligen att "lägga ut på internet" då?
Jag menar, om jag köper en DVD, rippar den o lägger den på min egen FTPserver och låter min kompis som bor i Jukkasjärvi tanka ner den. Är det olagligt? Han är min vän sen länge men jag vill inte posta skivan till honom.

Och om vi säger en privat DC hub tex. Om jag startar en DC hub o bjuder in mina vänner att delta där, är då filmbytena olagliga?

Uffe S

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
R1 Uffe skrev:
...kan detta vara nå att forska i för eran del, tänkte mest på SH DC hub

Men vad innebär egentligen att "lägga ut på internet" då?
Jag menar, om jag köper en DVD, rippar den o lägger den på min egen FTPserver och låter min kompis som bor i Jukkasjärvi tanka ner den. Är det olagligt? Han är min vän sen länge men jag vill inte posta skivan till honom.

Och om vi säger en privat DC hub tex. Om jag startar en DC hub o bjuder in mina vänner att delta där, är då filmbytena olagliga?

Uffe S

Du bryter inte mot lagen i något av fallen så länge FTP-servern och DC-hubben inte är åtkomliga för allmänheten.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
McB skrev:
Du bryter inte mot lagen i något av fallen så länge FTP-servern och DC-hubben inte är åtkomliga för allmänheten.
OK, inte för att jag inte tror på dig, men går det läsa nånstans ???????

Uffe

Therudeboy

Guest
Jag kapar lite och ställer en fråga. Om man tex tankar The O.C villket har gått på tv. Är det olagligt? För man får ju spela in vad som helst på tv:en med vanlig Vhs eller Dvd. Fast det kanske är olagligt att kopiera och föra detta vidare?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Therudeboy skrev:
Jag kapar lite och ställer en fråga. Om man tex tankar The O.C villket har gått på tv. Är det olagligt? För man får ju spela in vad som helst på tv:en med vanlig Vhs eller Dvd. Fast det kanske är olagligt att kopiera och föra detta vidare?

Det är fortfarande inte olagligt att ladda ner saker, det är spridningen som är olaglig. I fallet med TV-program så gäller samma lag som med filmer, det är okej att kopiera och använda för eget bruk, men ej att göra tillgängligt för allmänheten. Det är alltså personen som gör avsnittet tillgängligt på t.ex. DC som gör sig skyldig till brott mot lagen om upphovsrätt.

Coola Ola

Guest
McB skrev:
Det är fortfarande inte olagligt att ladda ner saker, det är spridningen som är olaglig. I fallet med TV-program så gäller samma lag som med filmer, det är okej att kopiera och använda för eget bruk, men ej att göra tillgängligt för allmänheten. Det är alltså personen som gör avsnittet tillgängligt på t.ex. DC som gör sig skyldig till brott mot lagen om upphovsrätt.

Är det verkligen så när det gäller just TV-program? På en konsert eller biograf får man ju inte spela in ljud eller bild utan tillstånd, borde inte samma gälla TV-utsändningar? Visserligen har ju videobandspelare funnits hur länge som helst men det var samma kör när de kom. Internet har ju bara gjort "problemet" så mycket större.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Coola Ola skrev:
Är det verkligen så när det gäller just TV-program? På en konsert eller biograf får man ju inte spela in ljud eller bild utan tillstånd, borde inte samma gälla TV-utsändningar? Visserligen har ju videobandspelare funnits hur länge som helst men det var samma kör när de kom. Internet har ju bara gjort "problemet" så mycket större.

När verket har offentliggjorts får det kopieras för eget bruk.

Coola Ola

Guest
Har man digital-TV verkar lagen inte tillåta kopiering till digitalt lagringsmedium för eget bruk däremot:

Framställning av exemplar för enskilt bruk

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790).

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Coola Ola skrev:

APB får väl börja jaga alla som spelar in tv-program med sin video. :tomten

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...