640- Elstart vacuumörgasare (mikuni) batteri och 640cc
625- Elstart Flatsideförgasare (kehlin 41) Batteri och 640cc= Alltså bättre förgasare men komfort av elstart
660- Endast kick, flatsideförgasare (Kehlin 41) 654 cc= Större borr, lättast och bättre förgasare.
Bästa kompromissen är 625, en fin 625 kan va likväl gå bättre än en sunkig 660.
MEN Nu va det ju 690 som TS undrade över och jag kan som ägare av båda 2 660&690smc r säga att 690 är sååå mkt bättre på alla sätt, chassit är grymt styvt,bromsar, ljus, utväxling (original), vibrationer och service intervall.
de äldre lc4 alltså upp till och med 2006 är inte så skottsäkra som vissa kan påstå. Den dåliga (mindra bra i jämförelse med senaste lc4áns) balansaxel skapar en hel del vibrationer och sliter mer, inte ovanligt att ramlagerras sker innan 2000mil,
JA, sköter man den helt rätt och byter olja ofta kan dem säkert hålla väldigt länge men det går inte att förneka att 690´ns motor är tåligare.
Service intervall är olja 100mil på de gamla, 250 påventiljustering (kanske längre på senaste modellerna) medans
690motorn -07 >09 är 500mil.
-10>11 är 750 mil
-12>14 är 1000mil. I mångt och mycket samma motor från -07 och det har visat sig genom åren att den klarat sig så bra att man med tiden kunnat förlänga intervallerna så mkt. Säg någon stånka med den effekten och så långa minimum service-intervaller.
Kan visserligen motvilligt säga att min 660 va roligare när man pressade den på kurviga vägar, ja när den fungerade
Den liksom vibrerar och känns så mycket mer hardcore än dem nya. Den liksom bara skriker åt en att dra fram hornen och ge den va den tål. Jag upplevde att jag hade mycket bättre känsla och kontakt med bromsar även om dem va tyngre att dosera, tyngre att köra på alla sett men på något sett gav en absolut mer rejsig rå känsla.
Det kan visserligen även bero på att jag måste justera min fjädring mer optimalt på min nya.
Bike testade en 660 mot 690 smc i något test och det visade sig att även om 690 hade jämnast tider så tog 660´n hem snabbaste tiden
Däremot så är den absolut inte så mycket bättre som den nya att jag någonsin skulle fundera på att byta ner mig igen, ALDRIG.
690smc har ett chassi som du kan brotta ner nästan som en cykel och allt luktar och känns så mycket mer kvalité, Det är ungefär lika stor skillnad i körkänsla som... ja som att byta upp sig 10 år i utvecklingen
Som mellan en 240 TÖRBO till en bmw 330 om man ska blanda in fler stödhjul haha
En del vill mena att 625&660 har bättre bottenvrid än 690 och det är möjligt, men låt 690 andas rätt så har den lika bra plus högre effekt.
Testkör och känn helt enkelt det bästa du kan göra.