Tillbaka till lätt MC?

nykeke

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
-
Har börjat fundera på att ta tung MC under våren, men har viss tidsbrist pga jobb etc och har därför börjat överväga att köpa en lätt mc igen (har a1-kort sedan 6 år tillbaka).

Jag ska ha MC'n till att pendla till jobbet (2 km) & köra mindre sträckor (0-60 km).

Jag är beroende av acc + hög topphastighet eftersom jag blivit fartblind av min nuvarande bil.

Vad rekommenderas? Sporthoj är ett måste... Pengar är inga problem, så vilken är den absolut grymmaste 125an? Har spanat lite lätt på Aprilia RS 125 -04, något att ha? Har kollat runt lite i forumet & läst om lite diverse modeller & det lutar nog åt en Aprilia ändå, eller finns det snyggare/bättre 125or på marknaden (04'or, vill ha en ny).

Och en fråga till, förmodar att de flesta här är 16-18, är det fjantigt med en 22/23-åring på en 125a? Förmodligen hade jag tyckt det för 6 år sen, men jag orkar verkligen inte ta nytt kort igen... vad säger ni? ;)

Tack på förhand för era kommenterarer!

/ Tobbe

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
RS, visst om du är fartberoende så.. Det är inget fel på den...

NSR är ju känd för o ha bättre o mer avslappnad körställning, om du bara ska åka lite lugnt? Det går ju trimma upp den skapligt om man vill...

22 åring på 125a, hmm, ja du... Jag hade ansträngt mig o tagit det där körkortet, så har du det sen...

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Äsch! Om man kör en ny prilla eller mito så kvittar det! (vore värre om du körde runt på en RD! :rolleyes: )
Men mito brukar krångla vad jag har hört, men kanske nog den grymmaste!
Nej, men fan en prilla 04 med guld fälgar så blir det bra! (går att trimma också!)

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
köp en mito!, om man hade pengar så hade jag redan haft en, klart den snyggaste 125`an... men jag har aldrig kört en rs eller mito så jag kan inte yttra mig om fartresurser eller acc, men valet är ditt... hör av dig när du har bestämt dig så få vi se nå bilder på den kommande gobiten.. ;)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Frågan är vad man prioriterar mest...

För visst har RS o Mito mer frammåtlutad körställning?
Och du lär väll knappast ligga o räjsa för räjsandets skull med en 125a?

Kanske mest blir o ta en sväng till jobbet elelr nån lite längre sväng, isf tycker jag det är värt 5 hk mindre för en bra körställnings så man nite blir trött, lätt o få tag på reservdelar o billiga med... Det tycker jag låter som en passande hoj för dig...

Men, lyssna inte för mycket på mig, jag förespråkar ju givetvis min egna hoj, för jag har ju just en NSR, men o andra sidan valde jag ju den för jag tycker den värkar vara den bästa hojen om man ser alla punkter totalt...

nykeke

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
-
För min del kan det bli farligt att ta tung mc också, finns en viss risk att det slutar med en 1100cc & 300km/h (idiotiskt jag vet..) in i en stolpe eller dylikt. Därför känns det bra att ha en fysisk spärr.

Vill jag köra fort kan jag sätta mig i bilen, därför är det inte sååå viktigt om mcn går i 150 eller 250. Kan man få aprilian att låta hyfsat bra också så det inte låter som man puffar omkring på en moppe (den ser iaf inte ut som en moppe)? Det är mest det jag oroar mig för, vill inte se ut som att man är 15-16 med tanke på min "höga" ålder...
I övrigt, om man nu skulle få för sig att införskaffa en aprilia -04, någon som har några tips på tuningkits etc?

NSR_Martin: Vad ligger en NSR på i nypris? topphastighet?

Det är för övrigt som ni säger, det är inte för hastighetens skull jag köper mc, men det är ju alltid trevligt att kunna köra om några bilar ;)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
nykeke skrev:
NSR_Martin: Vad ligger en NSR på i nypris? topphastighet?

Det är för övrigt som ni säger, det är inte för hastighetens skull jag köper mc, men det är ju alltid trevligt att kunna köra om några bilar ;)

Erhm, just det, NSR säljs inte nya i sverige, inte Mito heller tror jag, men du kan ju alltid be nån handlare ta in en från tyskland för dig, blir ju nästan samma sak... Finns säkert en 03a som inte blivit såld...

Trimmar du dom lär dom väll göra en 160 iaf...

Jag tror en NSR skulle passa dig...

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Med tanke på att dom tävlar med Aprilla rs125:an här i Sverige och ingen annan 125a så lär ju den vara det vassaste alternativet... (du sa ju att du hade stålars) :tuttar

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Du säger att pengar inte är något problem.
Om du ska ha sporthoj så är Aprilian det bästa valet eftersom det är mycket lättare och snabbare att få tag på reservdelar till Aprilian och att den g¨r så bra.
Om du kan tänka dig Offroad så är GasGas SM 12 04 eller TM 125cc Blackdream 04 det värsta och snyggaste det går att få tag på.

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
RS125an är ju riktigt fin, bara man tar bort cdi-strypningen så är det väl den motorn som spinner bäst i 125a klassen, sen finns det ju polini 154cc, ett antal olika trimmsystem, förgasarsatser, membran osv.
gör 0-402m på 14,2sek så det är ju rätt bra skjut i den.......annars är väl tex en zxr400 bättre att köpa om du vill åka relativt billigt, ta hem en från tyskland genom nån firma vetja....

Maniac_86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
gsxr 750 -97 och aprilia rs 125 -97
nykeke skrev:
Har börjat fundera på att ta tung MC under våren, men har viss tidsbrist pga jobb etc och har därför börjat överväga att köpa en lätt mc igen (har a1-kort sedan 6 år tillbaka).

Jag ska ha MC'n till att pendla till jobbet (2 km) & köra mindre sträckor (0-60 km).

Jag är beroende av acc + hög topphastighet eftersom jag blivit fartblind av min nuvarande bil.

Vad rekommenderas? Sporthoj är ett måste... Pengar är inga problem, så vilken är den absolut grymmaste 125an? Har spanat lite lätt på Aprilia RS 125 -04, något att ha? Har kollat runt lite i forumet & läst om lite diverse modeller & det lutar nog åt en Aprilia ändå, eller finns det snyggare/bättre 125or på marknaden (04'or, vill ha en ny).

Och en fråga till, förmodar att de flesta här är 16-18, är det fjantigt med en 22/23-åring på en 125a? Förmodligen hade jag tyckt det för 6 år sen, men jag orkar verkligen inte ta nytt kort igen... vad säger ni? ;)

/ Tobbe

Jag har min nsr till salu... mycket trimm å uppdrevad.. kul liten leksak..:) jag har den på annonserna här på sporthoj.. sök bara på honda nsr ... :yoparty

Men nu har jag sänkt priset.. 28 000 för hojjen... :tungan

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det ända för dig som är äldre är ifall du kanske e ganska lång,stor det ser lite töntig ut på en sån liten hojj. Sen ska du ju känna efter ifall det skulle passa dig själv!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Om du nu skaffar 125a så kan vi ju ut å ta några svängar till sommaren också käre kristianstadsbo..

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
nykeke skrev:
de flesta här är 16-18, är det fjantigt med en 22/23-åring på en 125a? Förmodligen hade jag tyckt det för 6 år sen, men jag orkar verkligen inte ta nytt kort igen... vad säger ni? ;)

/ Tobbe

jag tycker du ska ta tungt kort, speciellt svårt är det ju inte

1. beställ tid för uppkörning
2. kör upp

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
man måste göra om terin den vara bara i 2 år har jag för mig.. och ra du inte gjort teori på 6 år så kommer du att få problem.. snacka inte skit om rd! har man lite pengar och vill åka hyffsat fort så funkar den alldeles utmärkt!!

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
tänk på att om du köper en RS125 och sen trimmar upp den för att få ut en 40häst eller mer så är det ingen lämplig gathoj.. i det skicket är det bara bana som gäller och att ligga o köra i stan är inte mysigt :p

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
SmackMan skrev:
man måste göra om terin den vara bara i 2 år har jag för mig.. och ra du inte gjort teori på 6 år så kommer du att få problem.. snacka inte skit om rd! har man lite pengar och vill åka hyffsat fort så funkar den alldeles utmärkt!!

eftersom han redan har A1 så behöver han inte göra om teorin, det enda han behöver göra är att köra upp...har själv A1 och ska köra upp för mellan snart och har kollat upp att det är så...

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
colik skrev:
eftersom han redan har A1 så behöver han inte göra om teorin, det enda han behöver göra är att köra upp...har själv A1 och ska köra upp för mellan snart och har kollat upp att det är så...

Ja men det måste ske inom 2 års mellanrum. Du kan inte ta A1 kort nu och sen efter 10år bara köra upp med en mellan hoj. Du måste isåfall göra det inom 2 år efter att du tagit A1 kortet annars så måst edu skriva teorin igen.

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
men snälla lilla gulliga du, jag ringde nyss vägverket, har du A1 så behöver du bara häva en begränsning...du behöver bara köra upp för att få mellan kort men om du inte tror mig så kan du ju skriva teori och allt den dag du ska ta mellan kort....känns lite onödigt men vill du det så varsågod

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...