Tillbaka till lätt MC?

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
teorin gäller för övrigt bara i ett år...det gäller endast om du inte har tagit kortet inom det året så måste du skriva om teorin men som sagt, du behöver inte tro mig

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Så här står det i MC Boken.

Om du har haft A1-behörighet eller A-behörighet "med begränsning" kortare tid än 2 år och vill skaffa dig körkort för en tyngre motorcykel, behöver du endast avlägga ett nytt körprov. MC-Boken 2002

dvs. Om du har haft A1-behörighet eller A-behörighet "med begränsning" längre tid än 2 år och vill skaffa dig körkort för en tyngre motorcykel, behöver du avlägga ett nytt teori och körprov.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
EazyD skrev:
Så här står det i MC Boken.

Om du har haft A1-behörighet eller A-behörighet "med begränsning" kortare tid än 2 år och vill skaffa dig körkort för en tyngre motorcykel, behöver du endast avlägga ett nytt körprov. MC-Boken 2002

dvs. Om du har haft A1-behörighet eller A-behörighet "med begränsning" längre tid än 2 år och vill skaffa dig körkort för en tyngre motorcykel, behöver du avlägga ett nytt teori och körprov.
om du inte visste det så får man A- utan begränsning efter två år automatiskt när man har haft A-begränsat.....
och mellan A1 och A -begränsat så är det bara en uppkörning (OM det är inom två år, annars så måste man göra ett nytt teo-prov)

EazyD

Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
nicke skrev:
om du inte visste det så får man A- utan begränsning efter två år automatiskt när man har haft A-begränsat.....
och mellan A1 och A -begränsat så är det bara en uppkörning (OM det är inom två år, annars så måste man göra ett nytt teo-prov)

Okej?! Konstig bok.

Men iaf det var det här jag försökte framföra-->

Mellan A1 och A-begränsat så är det bara en uppkörning om det är inom två år, annars så måste man göra ett nytt teori-prov.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
En fråga bara: Är det 2 år från den dagen man gjorde teoriprovet eller dagen när man körde upp?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
EazyD skrev:
Okej?! Konstig bok.

Men iaf det var det här jag försökte framföra-->

Mellan A1 och A-begränsat så är det bara en uppkörning om det är inom två år, annars så måste man göra ett nytt teori-prov.

Detta är fel. Har du A1-kort, även om det är gammalt, så räcker det med uppkörning, du behöver ingen teori. Motorcykelteorin är samma för samtliga A-behörigheter, den behöver man inte ta fler än en gång.

EazyD

Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Tom skrev:
Detta är fel. Har du A1-kort, även om det är gammalt, så räcker det med uppkörning, du behöver ingen teori. Motorcykelteorin är samma för samtliga A-behörigheter, den behöver man inte ta fler än en gång.

Det här gör mig inte mindre förvirrad.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Tom skrev:
Nej, förstår inte varför du envisas?... hur länge sen tog du kortet igentligen? det kanske var så förut, men regler ändras faktiskt. det är som jag sa förut:

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
nu blir ju jag sjuk i huvet också...jag ringde vägverket och frågade om jag hade A1 och bil, behöver jag då ta teorin för få mellan kortet eller räcker det med uppkörning

svar: du behöver bara köra upp...

Har ska man kunna ta mellan inom 2 år om man skaffar lätt mc när man är 16?? blir ganska tight...

nee ska ringa vägverket igen imorrn och få ett slutgiltigt besked, tror dock att dom kommer säga samma som förra gången...

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Såhär är det:

Har du A1-kort, även om det är gammalt, så räcker det med uppkörning, du behöver ingen teori. Motorcykelteorin är samma för samtliga A-behörigheter, den behöver man inte ta fler än en gång.

(Man kan också köra upp igen efter att man fyllt 21 för att få A obegr. snabbare om man tex skulle kört upp för A när man var 20, men man behöver INTE göra om teorin här heller)

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
nicke skrev:
Nej, förstår inte varför du envisas?... hur länge sen tog du kortet igentligen? det kanske var så förut, men regler ändras faktiskt. det är som jag sa förut:

Jag envisas enbart därför att du har fel :)

Det är alltså så att man behöver ta teorin endast en gång för samtliga A-behörigheter.
Om man vill uppgradera så är det endast uppkörning som krävs, inget annat.
Om man har A1 så kan man antingen köra upp när man är 18, då får man A-begränsad, därefter får man automatiskt A. Om man väntar tills man är 21 så får man A, om man kör upp på en motorcykel som följer de kraven.
Om man tar A-begränsad vid 20 och därefter vill ha fullvärdigt A vid 21 års ålder så får man göra en extra uppkörning, denna gång för att få A. Dvs, om man vill slippa vänta de två år det annars tar att få automatisk uppgradering.

Enklast är såklart att ta A-begränsad så snart som möjligt efter 18årsdagen, så får man köra tung hoj vid 20 års ålder, till skillnad från om man hade väntat, då är det 21 som gäller. Men som sagt, har man en gång gjort teorin så behöver man inte göra den igen.

Citat från VVs hemsida: http://www.vv.se/korkort/abcde/forarprov.htm

"Körkort för motorcykel
Om du redan har ett körkort för lätt motorcykel (A1) och ska avlägga prov för tung motorcykel (A) behöver du inte genomgå något kunskapsprov, endast ett praktiskt körprov. Det krävs att du har körkortstillstånd"

Nu kanske vi kan sluta sprida desinformation här :)

Last edited:

Therudeboy

Guest
EazyD skrev:
Nee teorin frå man skriva innan 18år.

Om du går på en skola med dispans ja, lycka till annars. Beställa får du göra innan du är 18 men inte skriva.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...