Tillbakablickar GP 500 och MOTOGP - KUUL!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den här vintern har vi på viasat fått se glimtar från förr när racingen inte var fullt så tillrättalagd som den är idag. Ni andra har säkert också sett det, men jag vart bara tvungen att skriva av mig!

Jag har just genomlidit nagelbitaren Catalunya 2007, såå spännande! Stoner, Rossi och Pedrosa gjorde upp om pallpltserna. Efter målflagg drog Rossi av en "Jippie-jag-kom-tvåa-börnis", vilket fick mig att undra när börnförbudet inträdde?!
Trots att det var MGP hade racet ett annat liv än idag, trots att det bara är sju säsonger sedan. Förarna kunde chansa betydligt mer än nu, och ofta fanns det utrymme att tex. göra en liite för sen bromsning. Mycket roligare att titta på!

Jag vet att det diskuterats i tidigare trådar här, att det beror på att elektroniken idag tillåter förarna att ligga på den absoluta gränsen för vad hojarna klarar. Tänkte inte veckla in mig i nåt FÖRR mot IDAG-resonemang, utan vill bara hylla förarna, hojarna och racen det skapade då!

Under vintern har vi också fått se Laguna Seca (Sto vs Ros, ni vet) och ett helt drös med 500-race, bl.a. när Redbull-Yamaha hade kulor nog att anställa båda vildhjärnorna Haga och McCoy, vilket team skulle våga det idag? Kul också att få se och minnas framhjulssladdande Abe. Även tiden då Capirossi var het och inte börjat förnedra sig med en massa sistaplatser är sevärd. Just det, glömde nästan fajterna Criville vs klippan Doohan.
Jag ska hålla ett hököga på tv-tablån resten av vintern!
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För att svara på frågan om "börnförbudet" så försvann burnouterna i princip helt när antalet motorer per säsong begränsades.

2007 sa alla att racingen var tråkigare än någonsin och att det var mycket bättre 2003.
2003 sa alla att racingen var tråkigare än någonsin och att det var mycket bättre 1999.
1999 sa alla...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För att svara på frågan om "börnförbudet" så försvann burnouterna i princip helt när antalet motorer per säsong begränsades.

2007 sa alla att racingen var tråkigare än någonsin och att det var mycket bättre 2003.
2003 sa alla att racingen var tråkigare än någonsin och att det var mycket bättre 1999.
1999 sa alla...

Ja du har rätt, det kanske krävs några års distans för att se större skillnader mellan säsongerna.

Ett lite långsökt exempel kanske: Ofta förvånas man över hur exakt jämna varvtider MGP-killarna kör, på ett
5-varvspass på kvalen skilljer det nån tiondel bara. Otroligt!
Men faktum är att redan på 80-talet sa Kenny Roberts (tror jag det var) ung att "gårdagens förare var analoga, idag är de digitala." Då undrar man vad han tycker om förarna nuförtiden, 25 år senare? Atomursexakta?

Hursomhelt, att se ett 90-tals 500-race jämfört med MGP 2012 är nästan som att jämföra slalom på Stenmarktiden jämfört med slalom efter carvingskidornas intåg. Det är en helt annan sport!


Åsså ska det ju liksom ingå en segerbörnis framför publiken efter racen, det hör ju till?! Trist att det försvunnit...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
P€RRA;5724166 skrev:
Ja, det var en helt annan sport på den tiden. Här kan du läsa vad KR Sr hade att säga om skillnaderna mellan nu och då samt den Yamaha M1 som han testade på Laguna Seca 2011:
http://motomatters.com/interview/2011/07/28/kenny_roberts_on_the_yamaha_m1_i_liked_m.html

Kul intervju, tack för länken!

Det skulle varit kul om han hade gått in lite närmare på hur mycket sämre t.ex. bromsarna var 1980. Det är svårt att föreställa sig hur enorm skillnaden måste vara mellan då och nutid.
Några som borde kunna berätta är ju bl.a. Edwards, Rossi och Capirossi (det finns säkert fler), som varit både 500-, 800-, och båda 1000-erorna!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Några som borde kunna berätta är ju bl.a. Edwards, Rossi och Capirossi (det finns säkert fler), som varit både 500-, 800-, och båda 1000-erorna!
Edwards körde sitt första GP 2003 och har alltså ingen erfarenhet av 500-tvåtakt. Men Rossi har ju alltid svarat likadant när han har fått frågan om 500/MotoGP.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5723412 skrev:
2007 sa alla att racingen var tråkigare än någonsin och att det var mycket bättre 2003.
2003 sa alla att racingen var tråkigare än någonsin och att det var mycket bättre 1999.
1999 sa alla...
Det är två olika saker att a) hävda att allt var bättre förr och att b) hävda att somligt var bättre förr. Det finns ju lika många exempel på att somligt var bättre förr som det finns stjärnor i universum, precis som det finns oändligt många exempel på att somligt var sämre förr.

I fallet med GP-racing är det väl inte precis någon kontroversiell uppfattning att det var roligare förr, innan den dyra och tråkiga elektroniken tvingade fabriksteam att hoppa av.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Edwards körde sitt första GP 2003 och har alltså ingen erfarenhet av 500-tvåtakt. Men Rossi har ju alltid svarat likadant när han har fått frågan om 500/MotoGP.

Så var det ja, känns som han kört GP i evigheter!

För mig som är okunnig; du menar att Rossi också (liksom KR) gillar 500 bäst? Hoppas att man, i hans biografi (som måste skrivas), får sig en riktig djupdykning ang vilken GP-era han tycker var bäst/roligast/farligast.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Så var det ja, känns som han kört GP i evigheter!
Tio år är ganska länge. Först Aprilia med Haga. Det känns länge sedan!

För mig som är okunnig; du menar att Rossi också (liksom KR) gillar 500 bäst? Hoppas att man, i hans biografi (som måste skrivas), får sig en riktig djupdykning ang vilken GP-era han tycker var bäst/roligast/farligast.
Ja, Rossi föredrog 500. 15 sekunder in i klippet nedan är en fingervisning om hans uppfattning.

http://youtu.be/tEMmKyR11yM

Det finns en bok:

http://www.amazon.com/What-Had-Never-Tried-Autobiography/dp/076033756X
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...och ikväll ska dom visa repriser på kvalen också. Kanske liite nördigt, eller?

Men äh, det är väl lika bra att kolla, det är nog mångdubbelt intressantare än all annan sk*t som visas ikväll.
Passar fint ihop med nån enstaka Gin o tonic också, blir bra det här!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
"Why would you make a motorcycle that you can't wheelie, but that wheelies everywhere? And you can't wheelie it for more than 2 seconds. So it's bullshit. I wouldn't like that."

'nuff said.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
"Why would you make a motorcycle that you can't wheelie, but that wheelies everywhere? And you can't wheelie it for more than 2 seconds. So it's bullshit. I wouldn't like that."

'nuff said.
Gubben kan ju tycka så men dagens hojar utvecklar dubbelt så mycket effekt som när han var aktiv. Ett resultat av det är att hojen vill gå på bakhjulet överallt men ingen förare vill att den ska göra det eftersom de tappar tid. Så vad han gnäller om har jag lite svårt att förstå?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5730231 skrev:
Gubben kan ju tycka så men dagens hojar utvecklar dubbelt så mycket effekt som när han var aktiv. Ett resultat av det är att hojen vill gå på bakhjulet överallt men ingen förare vill att den ska göra det eftersom de tappar tid. Så vad han gnäller om har jag lite svårt att förstå?
Att du inte är ”gubbe” innebär att vi kan ha högre förväntningar på din vitala och ungdomliga kognitiva kapacitet. Upp till bevis: vad menar ”gubben”?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5730231 skrev:
Gubben kan ju tycka så men dagens hojar utvecklar dubbelt så mycket effekt som när han var aktiv. Ett resultat av det är att hojen vill gå på bakhjulet överallt men ingen förare vill att den ska göra det eftersom de tappar tid. Så vad han gnäller om har jag lite svårt att förstå?

Som jag förstod det när jag läste texten var att han menade att det var motsägelsefullt med en hoj som vill wheela överallt men som man inte fick köra på bakhjulet längre än två sekunder eftersom motorn inte får någon smörjning då.

Det skiter jag dock i, jag tyckte bara det var roligt att en vm-vinnare tyckte att de nya hojarna är crap eftersom man inte får wheela med de.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag kl14.00, som uppvärmning inför MotoGP-reprisen från San Marino 2012,
har de (Viasat motor) plockat fram Suzukaracet 1993. En riktigt bra anledning att stanna inne i eftermiddag!

Det här var innan jag börjat följa roadracing (läs; innan jag skaffat fuldekoder), så vilka var med och körde? Schwants var väl kvar men Rainey skadade sig väl -93? Och hade Doohan börjat köra 500 än?

Ska bli kul att kolla!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Idag kl14.00, som uppvärmning inför MotoGP-reprisen från San Marino 2012,
har de (Viasat motor) plockat fram Suzukaracet 1993. En riktigt bra anledning att stanna inne i eftermiddag!

Det här var innan jag börjat följa roadracing (läs; innan jag skaffat fuldekoder), så vilka var med och körde? Schwants var väl kvar men Rainey skadade sig väl -93? Och hade Doohan börjat köra 500 än?

Ska bli kul att kolla!
-93 var året då Schwantz tog sin enda 500-titel. Rainey hade hamnat i rullstol året innan och Doohan fått sitt brutala benbrott på Assen (och hade en ojämn säsong -93). Doohan debuterade redan -89.

:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
-93 var året då Schwantz tog sin enda 500-titel. Rainey hade hamnat i rullstol året innan och Doohan fått sitt brutala benbrott på Assen (och hade en ojämn säsong -93). Doohan debuterade redan -89.

:tummenupp

Ja just det ja, -93 var Doohans ben-år. Ja, det här ska bli riktigt kul att se!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top