Tillfällig trafikförsäkring

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Jag har importerat en hoj från England och ska ansöka om tillfällig registrering, dvs så att jag får köra med hojen från det att Transportstyrelsen är klar med ursprungskontrollen och registreringsbesiktningen är klar.

Problemet är att man måste ha en s.k. tillfällig trafikförsäkring för att få den tillfälliga registreringen beviljad. Handläggana på de försäkringsbolag jag varit i kontakt med har haft noll koll på vad jag frågat efter.

Är det någon som vet vilka försäkringsbolag som erbjuder tillfällig försäkring och vad det brukar kosta?

http://www.teknikensvarld.se/import/#svar10

Kolla här, gäller visserligen bilar men det kanske är samma procedurer

De flesta försäkringsbolag verkar vara vana vid tillfälliga försäkringar för bilar, men har noll koll på motorcyklar.

Talade t.ex. nyss med Länsförsäkringar som tydligen inte hade fått frågan avseende mc förut. De skulle kolla upp vad som gäller och återkommer...

Du vill alltså ha en försäkring som gäller från regbesiktningen tills att den vanliga besiktningen är utförd? På många ställen kan du göra besiktningen tillsammans med regbesiktningen...

Du vill alltså ha en försäkring som gäller från regbesiktningen tills att den vanliga besiktningen är utförd? På många ställen kan du göra besiktningen tillsammans med regbesiktningen...

Nix, jag vill ha en försäkring som gäller från och med att ursprungskontrollen är klar tills dess att regbesiktningen är genomförd.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...skontroll/Tillfallig-registrering-vid-import/

Här i Stockholmstrakten kan det vara sjukt långa väntetider på besiktningstider.

Då hojen är besiktad i UK kan man ansöka om en tillfällig registrering, men då krävs det att hojen är minst trafikförsäkrad. Iom att det är en tillfällig försäkring och hojen inte har något regnr blir det problem hos de flesta försäkringsbolag. De verkar ha rutiner för detta när det gäller bilar, men inte motorcyklar.

Ring If. Dom har koll på import och exportförsäkringar. De har en speciell avdelning som jobbar med just det.

Lycka till

Ring If. Dom har koll på import och exportförsäkringar. De har en speciell avdelning som jobbar med just det.

Lycka till

Jag ringde IF och äntligen fick jag tala med någon som verkade ha lite koll på vad jag frågade efter... Men det som var konstigt var att den tillfälliga trafikförsäkringen var gratis. Jag frågade flera gånger om det verkligen stämde och ifall den kommer att övergå till en vanlig försäkring hos IF när registreringen var klar. Handläggaren meddelade varje gång att försäkringen var kostnadsfri och att den inte skulle omvandlas till en vanlig försäkring.

Att försäkringsbolaget "bjuder" på en 30-dagars försäkring tycker jag låter mycket märkligt då de inte direkt är kända för att ge bort saker gratis...

Om det är samma regler som för bil så kan du teckna en så kallad 30-dagarsförsäkring gällande från det datum du blev ägare till hojen. Denna är hyfsat dyr, men premien får tillgodoräknas om du fortsätter med försäkring i samma bolag. Detta gäller Trygg-Hansa.

Kan kolla närmare när jag kommer till jobbet i eftermiddag. Återkommer.

Jag ringde IF och äntligen fick jag tala med någon som verkade ha lite koll på vad jag frågade efter... Men det som var konstigt var att den tillfälliga trafikförsäkringen var gratis. Jag frågade flera gånger om det verkligen stämde och ifall den kommer att övergå till en vanlig försäkring hos IF när registreringen var klar. Handläggaren meddelade varje gång att försäkringen var kostnadsfri och att den inte skulle omvandlas till en vanlig försäkring.

Att försäkringsbolaget "bjuder" på en 30-dagars försäkring tycker jag låter mycket märkligt då de inte direkt är kända för att ge bort saker gratis...
http://www.if.se/web/se/privat/radochtips/direktimport/pages/default.aspx

Last edited:
Jag jobbar på länsförsäkringar, ring mig så ska jag hjälpa dig. 08-56286706

Tack för hjälpen! Men jag har redan kollat med LF, men där måste man vara helkund för att kunna teckna den tillfälliga försäkringen.

Om det är samma regler som för bil så kan du teckna en så kallad 30-dagarsförsäkring gällande från det datum du blev ägare till hojen. Denna är hyfsat dyr, men premien får tillgodoräknas om du fortsätter med försäkring i samma bolag. Detta gäller Trygg-Hansa.

Kan kolla närmare när jag kommer till jobbet i eftermiddag. Återkommer.

http://www.if.se/web/se/privat/radochtips/direktimport/pages/default.aspx

Tack för länken! Precis som jag trodde verkar handläggaren ha talat i nattmössan. En tusenlapp verkar rimligt och är vad det skulle ha kostat hos t.ex. LF.

Last edited:
Tack för länken! Precis som jag trodde verkar handläggaren ha talat i nattmössan. En tusenlapp verkar rimligt och är vad det skulle ha kostat hos t.ex. LF.

TH kör med precis samma för bil som mc, så reglerna jag skrev ovan gällder i ditt fall. Priserna ser ut som följande:

Trafikförsäkring 900 kr
Halvförsäkring 2 300 kr
Helförsäkring 3 300 kr
Skattekostnad tillkommer med 288 kr

Inget krav på några helhetslösningar eller så, men premien måste vara oss tillhanda innan försäkringen börjar gälla :)

TH kör med precis samma för bil som mc, så reglerna jag skrev ovan gällder i ditt fall. Priserna ser ut som följande:

Trafikförsäkring 900 kr
Halvförsäkring 2 300 kr
Helförsäkring 3 300 kr
Skattekostnad tillkommer med 288 kr

Inget krav på några helhetslösningar eller så, men premien måste vara oss tillhanda innan försäkringen börjar gälla :)

Jag talade med en handläggare på TH och hon var benhård på att det var tvunget att finnas en bokad besiktningstid innan jag kunde teckna en tillfällig trafikförsäkring. Jag försökte förklara att det inte var en "vanlig" försäkring som bara gäller till och från besiktningen, men budskapet verkade inte gå fram... Det verkar inte vara en särskilt vanlig fråga vilket gör att det inte är så konstigt att handläggarna inte har full koll på vad som gäller.

Jag talade med en handläggare på TH och hon var benhård på att det var tvunget att finnas en bokad besiktningstid innan jag kunde teckna en tillfällig trafikförsäkring. Jag försökte förklara att det inte var en "vanlig" försäkring som bara gäller till och från besiktningen, men budskapet verkade inte gå fram... Det verkar inte vara en särskilt vanlig fråga vilket gör att det inte är så konstigt att handläggarna inte har full koll på vad som gäller.
Nej, det är ganska ovanligt att folk ringer om detta och under mitt dryga år i branschen har jag inte ännu stött på en MC. Att vi måste veta besiktningsdatum är dock inget krav, så precis som du säger måste handläggaren varit mindre informerad om vad som gäller.

Last edited:
Om du har bokat en tid för registreringsbesiktning så kostar en trafikförsäkring hos Bilsport & MC 396:-
Den gäller i en månad från det att du tecknar den.

Tack för hjälpen! Men jag har redan kollat med LF, men där måste man vara helkund för att kunna teckna den tillfälliga försäkringen.

nej det behöver man inte..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...