Tillfälligt indraget körkort

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om jag nu fått körkortet indraget i 3 veckor av medecinska skäl. Är det nån information som gått ut i polisens datorer tror ni ? Eller är det något som bara läkaren säger till mig?
Skitsamma iofs , jag måste ju köra. :)

sportbike

Guest
Självklart går infon till polisen, det är ju dom som ska kolla det vid en ev kontroll.
Håll dig i 3 veckor så du inte blir av med det för gott :krama

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Självklart går infon till polisen, det är ju dom som ska kolla det vid en ev kontroll.
Håll dig i 3 veckor så du inte blir av med det för gott :krama

Man blir inte av med körkortet "för gott" för olovlig körning.

Till TS. Vad är de medicinska skälen? Gör en avvägning om det är försvarbart att köra, om så är fallet så kör bara, sällan man blir stoppad så oddsen är ju med dig.

Dock, om det är pga medicin du äter eller så riskerar du även att dömas för "klinisk" rattfylla (blev dock osäker på om det tillämpas efter en googling).

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nej . jag äter inga piller. Jag hade en liten ministroke i tisdags. Är nu hemma o mår finemang. Alla testvärden ok.
Jag bor på "landet" och måste ju ta mig till jobbet. Kommunala medel ej möjligt.

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Att ge sig ut och köra efter ha fått en liten stroke tycker jag är oansvarigt. Tycker du ska vänta tills läkaren sagt att det är ok. Men så länge du inte kör förbi mina barns förskola så skiter jag i vilket.

Annars kan du ta och kontakta försäkringskassan som kan betala ut reseersättning så du kan åka till jobbet med taxi. Dom brukar göra det om man annars skulle vara sjukskriven pga att man inte kan ta sig till jobbet, gäller upp till tre månader har jag för mig.

Ber om ursäkt för min vresiga ton, är bara det att jag genom mitt jobb träffar på en massa människor som är ute i trafiken fast dom verkligen inte borde vara det pga medicinska skäl, psyk eller missbruk.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej . jag äter inga piller. Jag hade en liten ministroke i tisdags. Är nu hemma o mår finemang. Alla testvärden ok.
Jag bor på "landet" och måste ju ta mig till jobbet. Kommunala medel ej möjligt.

Fast har det blivit återkallat så borde du väl få mer information än att en läkare påstår det?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Verkar vara mycket oklart både med den tillfälliga återkallelsen och möjligheten till sjukresa under tiden.

Finns det verkligen inte någon du kan samåka med, åtminstone till närmsta buss/pendel?

Om inte folk som är f ö friska i pallet, (vilket jag förutsätter att du är), kan respektera ett sånt beslut, skall man då förvånas över i vilket skick folk kör omkring? Nästan så man undrar om den där ministroken gick så spårlöst förbi...

Du känner ingen chaffis som kan ge svar på om de kör den typen av resor? (Wunder och tkdrille på forumet kanske kan ge svar på det t ex).

Mest positivt att det inte "tog" värre! Nasty stuff det där.

tkdrille

Guest
Du ska ta kontakt med din läkare och berätta då att du ute kan på något sätt ta dig till jobbet utan körkort. Och då påpekar du att de skulle funka om du får rätt till arbetsresor/färdtjänst. De är nämligen din läkare som skriver intygen. De ska även hjälpa dig med allt. Har en hel del folk som har fått liknande din sjukdom och fått tillfälliga resor.

Så var inte dum utan ring så fort du har möjlighet :)
Hoppas att de är enkla att ha och göra med också.

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
10 sekunder på google ger detta svar:

Hur gör jag om jag kan arbeta men inte åka till arbetet?
Om du skulle kunna arbeta trots sjukdomen men inte kan ta dig till arbetet på vanligt sätt så kan vi på Försäkringskassan betala ut reseersättning i stället för sjukpenning. På så sätt kan du till exempel ta taxi till jobbet istället för buss om du har svårt att gå. Om du vill ha reseersättning ska du skriva det på din ansökan. Då kommer en handläggare att kontakta dig.

http://sjukskrivningsguiden.forsakringskassan.se/textversion.html

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Ja, jag får väl kolla med kassan då. Men jag gissar jag är för frisk.

Jag förstår om en del av er tycker det är självklart att inte köra om doktorn säger så, men jag är alltså på den mildaste Tia/stroke nivån, men tilldelas samma restriktioner som en som har haft ett kraftigt anfall.

Sjukskrivning funkar inte då jag är den ansvarige på arbetsplatsen.

tkdrille

Guest
Ja, jag får väl kolla med kassan då. Men jag gissar jag är för frisk.

Jag förstår om en del av er tycker det är självklart att inte köra om doktorn säger så, men jag är alltså på den mildaste Tia/stroke nivån, men tilldelas samma restriktioner som en som har haft ett kraftigt anfall.

Sjukskrivning funkar inte då jag är den ansvarige på arbetsplatsen.

Min vän drabbades också av en liten. Han löd inte läkarens råd och de gick åt fanders.
Var lite smart och lyd din. Din hälsa lär gilla dig mer också :). Kolla upp möjligheterna dom sagt.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det är väl bara "doktorns order"? Jag har aldrig varit med om att det blir anmält till polisen om man har en tillfällig medicinsk anledning att inte köra bil. De processerna som sätts igång då tar betydligt mer än 3 veckor skulle jag tro.
Är både dr och har haft stroke...
Men rekommendationen finns ju där av en anledning. Be dr sjukskriva dig och kryssa i att "resor med annat färdmedel" gör att du kan jobba. Simple as that!:tummenupp

tkdrille

Guest
Det är väl bara "doktorns order"? Jag har aldrig varit med om att det blir anmält till polisen om man har en tillfällig medicinsk anledning att inte köra bil. De processerna som sätts igång då tar betydligt mer än 3 veckor skulle jag tro.
Är både dr och har haft stroke...
Men rekommendationen finns ju där av en anledning. Be dr sjukskriva dig och kryssa i att "resor med annat färdmedel" gör att du kan jobba. Simple as that!:tummeNnupp

men får du epilepsi har jag för mig att de gäller så fort läkaren fastställt?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Kan säkert vara så. EP är ju en kronisk sjukdom... Nu talar vi om en tillfälligt ökad risk för att få en ny stroke. Det är olika saker helt och hållet.

tkdrille

Guest
Kan säkert vara så. EP är ju en kronisk sjukdom... Nu talar vi om en tillfälligt ökad risk för att få en ny stroke. Det är olika saker helt och hållet.

Men stroke kan ge förlamning. Får man återfall under dessa 3 veckorna då tror jag de tar de rätt allvarligt om de sker i bilen.

Ts återkom gärna hur du gör. Lite intressant hur läkaren resonerar på detta.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Men stroke kan ge förlamning. Får man återfall under dessa 3 veckorna då tror jag de tar de rätt allvarligt om de sker i bilen.

Ts återkom gärna hur du gör. Lite intressant hur läkaren resonerar på detta.
Absolut! Det är ju därför man inte ska köra bil. Man vill ju ge tid för eventuella mediciner att börja verka och eventuella restsymptom att visa sig.
Det jag är tveksam till är det rent formella, att det skulle anmälas till myndigheterna. Men det kan ju ha ändrats, var ett tag sedan jag behövde ta ställning till sån't här.

sportbike

Guest
Svar från polisen" har körkortet återkallats, oavsett tid och anledning, så läggs uppgifterna in i körkortsregistret"

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras