tillförlitlighet på v-twins?

slit

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Rejmyre
Hoj
Kawasaki KR-1s
Hej är lite sugen på att köpa en vtr SP1a eller en RSV hur är det med tillförlitligheten hos dessa v-twins?
Går det att jämföra med nya standard raka 4or?

tacksam för svar.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Ptja...15000mil rystar du galant ut ur en Honda-tvin iallafall.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Sp1:an är ju ingen övertrimmad maskin i orginalskick direkt..
Så sköter man service o har koll på den så rullar den säkert många mil.
Varför kom annars Honda först med 5 års nygaranti på sina hojar??
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Rotax twinnen (RSV) ska ju vara lika skottsäker som honda rad-fyror. SP-1'an är ju en honda.

Jag tror inte det är någon direkt skillnad. Hur mycket man ser på forum är knappast något man kan se som statistik.

För övrigt rekomenderar jag starkt en twin. "Jag" tycker det är mycket roligare att än rad-fyror. Men alla har sin smak :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag undra ochså!

En äldre "lite" Italienska, Ducce 851SP3. Att kemremmarna måste bytas ofta har jag förstått. Men i övrigt borde de väl rulla på som vilken vanlig hoj som helst. Eller?

Ducatin. Levererar mycket Sydländsk charm men måste kanske ha lite extra service utav någon specialutbildad supermekaniker.

Honda SP1/2. Har tittat på Ducatis tävlingframgångar och levererat, gedigen Hondakvalitet och kan servas på vilken Hondaverkstad som helst.

Aprillian Mille. Ja hur är det med dessa?

Ska åka lite på Duccen i år, kommer jag att få lite bekymmer tro? Insprutning, elsystem eller mekaniska dilemman. Eller kommer jag att parkera till hösten med ett stort leende efter att kört hojarnas Ferrari, SP-hoj ifrån Italien

Toyman på Superbike, always no bullshit. Pure racing i posör-tempo :D
 

Bifogat

  • IMG_2369 sh.jpg
    IMG_2369 sh.jpg
    200 KB · Visningar: 73

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Rotax twinnen (RSV) ska ju vara lika skottsäker som honda rad-fyror.

Hört talas om en del motorhaverier på den motorkonstruktionen..
Så förklara..

Men mycke kan ju bero på slarvig skötsel o hantering..
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hört talas om en del motorhaverier på den motorkonstruktionen..
Så förklara..

Men mycke kan ju bero på slarvig skötsel o hantering..

Rotaxmotorn i gammelMillen är känd för att gå många tusen mil utan att ventilspelet ens ändrar sig. Jag har hört om ett motorhaveri på den motorn, det var en oljeplugg som ramlat ur så hojen gick torr - knappast motorkonstruktionens fel.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hört talas om en del motorhaverier på den motorkonstruktionen..
Så förklara..

Men mycke kan ju bero på slarvig skötsel o hantering..
"Hört talas om" är normalt inte mycket att gå på...
"Känner till" eller "vet" brukar ge mer verklig insikt.:tummenupp

Oavsett vilket märkesforum du söker i, så kommer du att finna haverier.
Det händer granterat alla märken och modeller någon gång...en del oftare än andra dock.

Har kört 2500 mil med Aprilias Rotax-knota. Service var 1000:e, tanka o köra.
Inga problem alls och jag har definitivt inte varit snäll mot den.
Men egentligen säger det inte mer än att min hoj funkar kanon.
Det finns dock en del trådar på Aprilia-forum med hojar som gått uppåt 10000 mil.

Så nog finns det visst fog för att hävda att det är en bra motor...men inte garanterat felfri...och det är ingen annan heller.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Rotaxmotorn i gammelMillen är känd för att gå många tusen mil utan att ventilspelet ens ändrar sig.

Fick justera ventilerna på min Falco vid 1800 mil, inte så värst många tusen...
Tom tidigare än vad serviceschemat säger väl??:va

"Hört talas om" är normalt inte mycket att gå på...
"Känner till" eller "vet" brukar ge mer verklig insikt.

Oki, ändrar mig.. Jag VET några fall där motorras inträffat..

Men som sagt, slarv o misskötsel lr taskig kvalla vet jag dock ej..
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
"Hört talas om" är normalt inte mycket att gå på...
"Känner till" eller "vet" brukar ge mer verklig insikt.:tummenupp

Oavsett vilket märkesforum du söker i, så kommer du att finna haverier.
Det händer granterat alla märken och modeller någon gång...en del oftare än andra dock.

Har kört 2500 mil med Aprilias Rotax-knota. Service var 1000:e, tanka o köra.
Inga problem alls och jag har definitivt inte varit snäll mot den.
Men egentligen säger det inte mer än att min hoj funkar kanon.
Det finns dock en del trådar på Aprilia-forum med hojar som gått uppåt 10000 mil.

Så nog finns det visst fog för att hävda att det är en bra motor...men inte garanterat felfri...och det är ingen annan heller.

Jag har upplevt ett haveri, har fått berättat för mig om ett annat. Kanske inte tillräckligt för ett statistikt urval. Men för att räknas som skottsäker för ett märke som säljer 40 RSV per år i Sverige så borde det nästan inte hända alls kanske?

Rotaxmotorn i gammelMillen är känd för att gå många tusen mil utan att ventilspelet ens ändrar sig. Jag har hört om ett motorhaveri på den motorn, det var en oljeplugg som ramlat ur så hojen gick torr - knappast motorkonstruktionens fel.

..och en stackare tappade slangen från oljetanken till blocket och fortsatte köra (trots att oljetryckslampan varnade) så den gick torr. Men det räcknar jag inte heller till haveri med motorkonstruktionsfel.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag har upplevt ett haveri, har fått berättat för mig om ett annat. Kanske inte tillräckligt för ett statistikt urval. Men för att räknas som skottsäker för ett märke som säljer 40 RSV per år i Sverige så borde det nästan inte hända alls kanske?



..och en stackare tappade slangen från oljetanken till blocket och fortsatte köra (trots att oljetryckslampan varnade) så den gick torr. Men det räcknar jag inte heller till haveri med motorkonstruktionsfel.
Ok, whatever...då säger vi att dom är otillförlitliga då.
Köp nåt annat...en japansk 4a kanske.??:arsele

Jag får hoppas på fortsatt bonnflax...:yoparty
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag körde min Ducati 748sp (Trimmad 748) i över 4000mil utan några som helst problem.

Jag skulle snarare vara orolig över att köpa en äldre högtrimmad rad4 som levt ett aktivt liv över 10.000 varv för jämnan, dragits på bakhjul mest hela dagen och haft många ägare (Läs: Tidig R1, ZX9, GSX-R1100 OSV).

Twinnen lever på mellanregister och är väldigt ofta fint efterhållna av sina fanatiska ägare (För man måste uppenbarligen vara fanatiker och lite konstig för att ha twin :lol)
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Jaja, om ni säger så.. Jag ändarar mig v-twins suger och skär var 5'e minut... Det gör aldrig 4'or.. Man har ju aldrig hört om folk som byter motorer på rettor osv :D
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top