Tillsats i bensin ?

Palmér

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Ducati 1199s Panigale -12, Husaberg Te 300 -12
Är det någon som har koll på om för mycket oktan i bensinen är skadligt för motorn på en för övrigt orginal Ducati 1198?

Vad är optimalt oktantal om man kan välja?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
För högt oktantal i sig kan nog inte skada något, för lågt kan innebära problem därimot.

Palmér

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Så man kan blanda typ 110-115 oktan utan att motorn får spel.

Palmér

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Jag kanske ska tillägga att tillsatsen inte går att köpa i Sverige längre utan kommer från ett sparat gammalt parti från utlandet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Bara det är oblyat. Så om du kommit över flygbensin så sabbar det o2 sonder och kat om du har sånt på hojen.
Men jag tror knappast att du vinner ngt på högre oktan än vad som säljs på macken, iaf inte med ojusterad motor.

Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition

Prova på du, tror inte det ger dig nåt alls (om du nu inte har höjt kompet t WSBK spec lr ändrat tändkurvorna radikalt) än att enbart köra på ex.vis Shells V-power 99oktan (Ferrari körde ju varvrekord med sina F1-bilar på Mantorp med mackpump V-power för några år sedan på den svenska lanseringen). Jag skulle hellre satsa på ett riktigt syresatt racebränsle med runt 105oktan istället + en riktig ommappning i dynobänk med trycksatt airbox.

Tillsatserna du pratar om är väl framtagna för att boosta upp lågoktanig kass Amerikansk pumpsoppa, har ni sån i Dfs-Swe lr? :)

OBS!! Notera oktantal på bensin anges både som MON (i Swe) o RON samt i USA även som RON+MON/2.

Last edited:

Palmér

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Man hör talas om folk som köper bränsle från Frankrike för hur mycket pengar som helst. Därför tog jag kontakt med en mkt välkänd kemist som rekomenderade denna tillsats.

Men han är bra på kemi och inte motorer.

Jag är mest nervös för att paja motorn speciellt om det inte ger någon märkbar effekt.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Mer oktan ger inte mer effekt, men du kan köra högre laddtryck innan det börjar spika, så om du kör turbo har du hästar att hämta, annars kan du köra vidare på 95/98.

Rätta mig om jag har fel.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Man hör talas om folk som köper bränsle från Frankrike för hur mycket pengar som helst. Därför tog jag kontakt med en mkt välkänd kemist som rekomenderade denna tillsats.

Men han är bra på kemi och inte motorer.

Jag är mest nervös för att paja motorn speciellt om det inte ger någon märkbar effekt.

Har man inte samtidigt full koll på mc-motorer, så är det nog inget jag skulle våga rekommendera för tävlingsbruk iaf.

Prata med Rikard (som kör dragbike) ägaren av RG Engineering i Falkenberg, han kan det där!

moddlaren

Guest
ett hemma moddlat bränsle som fungerar är 60% bensen 20% toulen 20% xylen det ger ca 116 oktan MON.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
ett hemma moddlat bränsle som fungerar är 60% bensen 20% toulen 20% xylen det ger ca 116 oktan MON.

Cancerogent som sjutton och ger inte ett dugg mer effekt i en 1098. Aromater har högt oktantal och är därför bra för att undvika detonationer, men nackdelen är att de brinner på tok för långsamt så häller man i för mycket så sänker man bara effekten.....

Palmér

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Till att börja med så slängde jag ut frågan här för att förhoppningsvis
bestäma mig om jag ska blanda i eller inte.
Varför jo därför att mer effekt ger bättre varvtider på tex Anderstorp.
Vi har en Ducatiförare som har en hoj som går som en raket i Bott, han har bla bränsle som luktar kemifabrik.

Eftersom jag inte vill renovera motorer hela tiden så tänkte jag att detta kunde vara något.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Läser du på lite här ovan kommer du snart fram till att du inte kan öka effekten med soppa , du kan däremot trimma så du inte kan köra med standardsoppa längre....

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0