Tillstånd för att foto RR sm?

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Är det nån som vet om det behövs nått tillstånd för att ta lite bilder på tex sm tävlingar och träningar i sommar?

Jag bor i Linköping bara 10 min ifrån Svistad så jag tänkte att jag skulle svänga förbi i sommar och ta lite bilder.

Kan man snacka med arrangören (LMS) om vart man får stå tex eller vem är det som sköter det?

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Det låter ju bra!

Vet du om han har press pass eller är han "vanlig" intresserad.

Visst går det att fota tex på åskådarplats men man vill ju kunna få lite shyssta vinklar. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ställa mig på insidan i kurvan längst bort.
Och nu en annan fråga som jag har funderat på , är det den kurvan som är Torpan eller är det kurvan innan?

Sedan så vet jag att på vissa rallytävlingar så kan det vara lite kinkigt att filma iaf.
Inte för eget bruk men om man skall sälja filmen sedan.

Att bara ta kort har jag inte hört nån som har påpekat ännu iaf.

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Whua :skrämd
Är det verkligen gubbstadiet som slår till?
Det låter ju skrämmande.

Låter som en bra ide att kolla med Canoly för han plåtar ju grymt mycket RR.

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
MT skrev:
Det låter ju bra!

Vet du om han har press pass eller är han "vanlig" intresserad.

Visst går det att fota tex på åskådarplats men man vill ju kunna få lite shyssta vinklar. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ställa mig på insidan i kurvan längst bort.
Och nu en annan fråga som jag har funderat på , är det den kurvan som är Torpan eller är det kurvan innan?

Sedan så vet jag att på vissa rallytävlingar så kan det vara lite kinkigt att filma iaf.
Inte för eget bruk men om man skall sälja filmen sedan.

Att bara ta kort har jag inte hört nån som har påpekat ännu iaf.

Hej MT,

Kurvorna på Sviestad (2137m i idealspår):
Esset ingång (V) + utgång (H)
Crosskurvan (snabb V)
Torpar´n (lång H med minskande kurvradie)
Fullfartskurvan (snabb H)
Bergskurvan (H)
Sviestadkurvan (H)

Vad gäller fotograferandet:
Kom ut någon träningstisdag (kolla www.lms.se) så du får prova var du får bra vinklar. På kurvans insida är nästan alltid OK, tänk på var en kraschad cykel tar vägen så kommer lämplig placering att bli rätt så självklar! Fråga om du är osäker.

På tävlingar har ackrediterade fotografer rätt att röra sig på banan på "egen risk". Om det inte är så många ackrediterade fotografer på plats, och det är det sällan, kan en vänlig fotoamatör be banchef/sekretariat om lov.
Om det beviljas så får du uppehålla dig på "icke publikplats", det är då viktigt att du kommer överens med banavsnittets posteringspersonal om var du får vara.

Ett klarläggande: Fotograferingen är fri, det är tillträdet till banans närområde som det finns restriktioner kring.

Good luck / RoneRider

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Aha perfekt!
Skall kolla på lms.se när nästa träning är och åka ut såfort jag har fått min nya kamera.

Det där med vart hojen tar vägen är ju självklart.
Man vill ju inte gärna få en 200kg stålklump på sig i över 100kmt.

Dock har jag fotat mycket rally tidigare och där får man ju verkligen tänka sig vart bilen kan ta vägen!

Tänkte just om man står i slutet av torparn på insidan så finns det ju ingen risk att man får en cykel på och jag kan tänka mig att det kan bli bra bilder i den kurvan!

Tackar för hjälpen!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
MT! I bergskurvan (kurvan efter rakan) blir det fina bilder också.

Ett par exempel från långfredagen 2002 (bortse från kvaliteten, jag är amatör!):

45_mattias_lundgren01.jpg

bergskurvan5.jpg

bergskurvan1.JPG

Nej, det är inte oljerök. Teddy drog knät i gruset... (Foto: Sacke)

Canoly

Guest
RoneRider skrev:
Hej MT,

På tävlingar har ackrediterade fotografer rätt att röra sig på banan på "egen risk". Om det inte är så många ackrediterade fotografer på plats, och det är det sällan, kan en vänlig fotoamatör be banchef/sekretariat om lov.
Om det beviljas så får du uppehålla dig på "icke publikplats", det är då viktigt att du kommer överens med banavsnittets posteringspersonal om var du får vara.

Ett klarläggande: Fotograferingen är fri, det är tillträdet till banans närområde som det finns restriktioner kring.

Good luck / RoneRider

Precis så har jag gjort, först fråga banchefen, då får man troligen låna en fotoväst, sen är det viktigt att "komma på god fot" med posteringspersonalen, där finns mycket att vinna.

Än så länge har jag endast testat Knutstorp och Falkenberg men det kanske blir fler banor i sommar. Av dessa två är Knutstorp klart fotovänligast.

Canoly

Guest
Mattias skrev:

Ett par exempel från långfredagen 2002 (bortse från kvaliteten, jag är amatör!):

bergskurvan5.jpg

(Foto: Mattias)

Det lyser inte mycket "amatör" över denna bilden :tummenupp

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
MT skrev:
Är det nån som vet om det behövs nått tillstånd för att ta lite bilder på tex sm tävlingar och träningar i sommar?

Jag bor i Linköping bara 10 min ifrån Svistad så jag tänkte att jag skulle svänga förbi i sommar och ta lite bilder.

Kan man snacka med arrangören (LMS) om vart man får stå tex eller vem är det som sköter det?

Det är inga problem :tummenupp , varken på RR träning eller gatåkning, bara man säger till för vi vill inte ha folk springandes utmed banan hur som helst med tanke på säkerheten.

Ansvarig för träningarna hittar du på www.lms.se
(klicka på motorcykeln och sedan på kontakta oss )

Något som uppskattas av oss som håller i träningarna är om vi i LMS kan få kopior på dom fina bilderna, papper eller digitalt spelar ingen roll :D

Hälsn. #11 (R1000)

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Mattias skrev:

Det kurvan ser ju riktigt intressant ut!
Shyssta bilder Mattias! :tummenupp

Då är väll allt glasklart för min del!
Återstår bara väntan på kameran och att snön skall försvinna!
Tackar för hjälpen!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...