Tillverka bakskärm, sidokåpor, etc - Vart? Hur?

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Hej!

Har ett litet byggprojekt på gång och vill ha tag i en bakskärm, två sidokåpor samt en "sadelkåpa" efter egen design. Även t ex någon form av gaffelstabilisator och fästen för blinkers. Säkert fler småsaker under projektets gång. Har ingen kunskap för tillfället att göra detta själv.. Någon som har tips på vart man kan vända sig?

Tips och förslag mottages varmt!

~Slif

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har man inte kunskap så skaffar man sig ;)

Jag har skrivit om det här några gånger, annars kan du googla på modelbyggarforum, alltså för modellflygare. Egentligen är det ganska simpelt, och materialet till det du ska göra kostar inte många hundra, å så lite slippapper, spackel och färg på det.

Gaffelstabilisator är dock rätt svårt att göra själv, det måste ju fräsas ut ur ett aluminiumblock.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Jag har skrivit om det här några gånger, annars kan du googla på modelbyggarforum, alltså för modellflygare. Egentligen är det ganska simpelt, och materialet till det du ska göra kostar inte många hundra, å så lite slippapper, spackel och färg på det.

Gaffelstabilisator är dock rätt svårt att göra själv, det måste ju fräsas ut ur ett aluminiumblock.

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café

ja det är klart, gaffelstabilisator är ju på en annan nivå.. det jag tänkte först är ett plåtslageri. Dom borde ju kunna fixa en enkel bakskärm t ex? Projektet ifråga är en caféracer så det är ganska simpla linjer om man säger så, vill ha trekantiga kåpor som sitter i trekanten på ramen baktill (som på typ alla rundrörs-ramar från 70/80-talet). Även en sadelkåpa, liknande den som finns till Triumph Thruxton, bör vara ganska simpelt om kunskapen finns :gnissla

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
ja det är klart, gaffelstabilisator är ju på en annan nivå.. det jag tänkte först är ett plåtslageri. Dom borde ju kunna fixa en enkel bakskärm t ex? Projektet ifråga är en caféracer så det är ganska simpla linjer om man säger så, vill ha trekantiga kåpor som sitter i trekanten på ramen baktill (som på typ alla rundrörs-ramar från 70/80-talet). Även en sadelkåpa, liknande den som finns till Triumph Thruxton, bör vara ganska simpelt om kunskapen finns :gnissla
Det kan nog bli våldsamt dyrt om du vill ha handknackade plåtdelar :( Kan dom pressas ut med verktyg blir det ju ett annat pris, om dom har färdiga verktyg vill säga.

Det enklaste, och framför allt billigaste, är nog trots allt att plasta upp dom i glasfiber, spackla och lacka. Det du behöver är frigolitskivor, trälim och grovt sandpapper för att göra formen, glasfiber och polyester har Biltema tillräckligt bra grejer. Jag har gjort mängder med prylar till hojen, och lagat kåpor, med deras grejer, funkar klockrent :tummenupp

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Det kan nog bli våldsamt dyrt om du vill ha handknackade plåtdelar :( Kan dom pressas ut med verktyg blir det ju ett annat pris, om dom har färdiga verktyg vill säga.

Det enklaste, och framför allt billigaste, är nog trots allt att plasta upp dom i glasfiber, spackla och lacka. Det du behöver är frigolitskivor, trälim och grovt sandpapper för att göra formen, glasfiber och polyester har Biltema tillräckligt bra grejer. Jag har gjort mängder med prylar till hojen, och lagat kåpor, med deras grejer, funkar klockrent :tummenupp

hmm, får ta och kika närmare på detta då, stort tack för infon!

fler tips sökes! :)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Gaffelstabilisator som liknar den till honda mt5 kanske kan vara något?

Det behövs i princip en bit metall(3-4mm?) som bockas till ett U och borra hål för att skruva fast den.

Fast den kankse inte gör lika stor skillnad på en cb650a som en moppe:näsblod

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Glasfiber är som sagt ett av få kostnadseffektiva alternativ för tillverkning av enstaka delar. Det går göra olika seriöst, görs det ordentligt med en bra gjord gjutform så kan grejerna vara klara, inklusive färgen, när dom tas ur gjutformen och kanterna har renkapats. De flesta väljer att göra en snabbare och sämre gjutning, och fixar finishen i efterhand med spackel och lack istället...

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Gaffelstabilisator som liknar den till honda mt5 kanske kan vara något?

Det behövs i princip en bit metall(3-4mm?) som bockas till ett U och borra hål för att skruva fast den.

Fast den kankse inte gör lika stor skillnad på en cb650a som en moppe:näsblod
Det finns färdiga, både original och eftermarknads, iaf till CB750/900, och dom är liiiite stabilare än bara lite bockat plattjärn ;)

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Här hittar du mycket kul om du vill bygga om lite http://www.roffesmotor.se/

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det finns färdiga, både original och eftermarknads, iaf till CB750/900, och dom är liiiite stabilare än bara lite bockat plattjärn ;)
Ett förslag ifall han inte får tag i något sådant, eller promt ville bygga eget:)

Tanken som räknas heter det väl?:rolleyes:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ett förslag ifall han inte får tag i något sådant, eller promt ville bygga eget:)

Tanken som räknas heter det väl?:rolleyes:
Jo, fast det är enorm skillnad på krafterna på en gaffel till en MT5'a, som är byggd för 30kmh, och en CB650 som väl iaf närmar sig 180 och väger 3 ggr så mycket. Dvs kan det ju vara helt onödigt arbete att göra något som inte gör någon nytta :)

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.

Hoztic frigolit och polyester funkar väl inte så bra ihop? Smälter inte frigoliten i kontakt med polyester?
Det fins skivor i nåt slags polyuretanskum som jag tror passar och är lättbearbetade. (dinyvicell)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hoztic frigolit och polyester funkar väl inte så bra ihop? Smälter inte frigoliten i kontakt med polyester?
Det fins skivor i nåt slags polyuretanskum som jag tror passar och är lättbearbetade. (dinyvicell)
Jo, helt korrekt, jag var nog lite snabb och skippade lite detaljer när jag skrev det där :)

Frigolit har fördelen att det är billigt, väldigt lättarbetat, går att limma med Casco trälim, väger nada och är lätt att få tag på. Vill man tex göra en framskärm så limmar man ihop en bunt bitar till så att dom blir större än skärmen. Sen tar man fram slipklossen med grovt papper och slipar fram den form man vill ha. Obs det finns två varianter, antingen slipar man ut innerformen och plastar direkt på modellen, eller så slipar man ut ytterformen och bygger man en "gjutform" som man sedan plastar skärmen i.

Hursom, när formen är färdigslipad så finns det speciell färg att måla frigoliten med, så att den tål polyestern. Jag brukar dock fuska där, och lägger på helt vanlig aluminiumfolie, sån man köper på Ica/Konsum/<valfri mataffär>. Den går att forma efter alla former, i princip, kostar inte mycket och den tål polyester! För att den inte ska flytta på sig brukar jag använda vanligt limstift för papper, finns i alla mataffärer, Biltema, Clas i Sjön, Jula mfl. Billigt och dessutom tål frigoliten det :) Sen är det bara att plasta på bäst man vill! Tänk dock på att det är glasfibern som ger styrkan, man ska ha så lite polyester som möjligt, det ska bara precis fukta igenom fibermattan! Använd hellre många lager glasfiber för att få den styrka du vill ha. Ska man vara kinkig ska man tänka på att lägga fiberna korsvis osv, mm, bla bla också för att få rätt styrka, men det är grov överkurs för 99% av prylarna man gör själv till hojen. Ska man börja snickra ramar, svingar mm så är det extremt viktigt, men då har man åas kolfiber och är ändå i den högre skolan :)

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Tack så mycket för all info!!

Jo, helt korrekt, jag var nog lite snabb och skippade lite detaljer när jag skrev det där :)

Frigolit har fördelen att det är billigt, väldigt lättarbetat, går att limma med Casco trälim, väger nada och är lätt att få tag på. Vill man tex göra en framskärm så limmar man ihop en bunt bitar till så att dom blir större än skärmen. Sen tar man fram slipklossen med grovt papper och slipar fram den form man vill ha. Obs det finns två varianter, antingen slipar man ut innerformen och plastar direkt på modellen, eller så slipar man ut ytterformen och bygger man en "gjutform" som man sedan plastar skärmen i.

Hursom, när formen är färdigslipad så finns det speciell färg att måla frigoliten med, så att den tål polyestern. Jag brukar dock fuska där, och lägger på helt vanlig aluminiumfolie, sån man köper på Ica/Konsum/<valfri mataffär>. Den går att forma efter alla former, i princip, kostar inte mycket och den tål polyester! För att den inte ska flytta på sig brukar jag använda vanligt limstift för papper, finns i alla mataffärer, Biltema, Clas i Sjön, Jula mfl. Billigt och dessutom tål frigoliten det :) Sen är det bara att plasta på bäst man vill! Tänk dock på att det är glasfibern som ger styrkan, man ska ha så lite polyester som möjligt, det ska bara precis fukta igenom fibermattan! Använd hellre många lager glasfiber för att få den styrka du vill ha. Ska man vara kinkig ska man tänka på att lägga fiberna korsvis osv, mm, bla bla också för att få rätt styrka, men det är grov överkurs för 99% av prylarna man gör själv till hojen. Ska man börja snickra ramar, svingar mm så är det extremt viktigt, men då har man åas kolfiber och är ändå i den högre skolan :)

grymt bra och detaljerat för mig som nybörjare :)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Obs det finns två varianter, antingen slipar man ut innerformen och plastar direkt på modellen, eller så slipar man ut ytterformen och bygger man en "gjutform" som man sedan plastar skärmen i.

Du hoppade över det bästa alternativet: att man först tillverkar en plugg (del som är formad som & liknar det man vill tillverka, men kan t.ex vara av massivt material) som man sedan gjuter en gjutform på, därefter gjuter man produkten man vill göra i den gjutformen.

Nu är jag förvisso lite yrkesskadad efter att ha jobbat med att bygga bl.a. båtar av glasfiber, men jag vägrar ställa mig och fuskbygga grejer på det sätt du beskriver - att gjuta grejer utan en riktig form kommer kräva massor av slipning och förmodligen en hel del spackel för att se presentabelt ut. Så bygger man en plugg, men den ska bara användas en enda gång för att gjuta rätta gjutformen på så där duger det, men att sätta delar halvt bestående av spackel på en vibrerande hoj, där grejerna säkert kommer misshandlas en hel del? Nej tack.

Visst, att göra jobbet så seriöst som jag vill tar mer tid och kostar antagligen mer, men jag tycker det är värt det för att få bättre grejer. Särskilt om delen i fråga går sönder, har man fuskat ihop en oneoff så får man antingen försöka lappa ihop den eller börja om, medan det bara är ett par timmars jobb (plus härdningstid givetvis) från att man letat fram gjutformen (som man självklart sparat) tills man har en ny del tillverkad, klar för lackering - om den ens ska lackas, ibland kan man t.o.m. slippa det om man använt en gelcoat i rätt kulör.

En plastkåpa som gjuts av, gjutformens finish efter våtslipning & polering, och en ny (förvisso misslyckad, notera skadorna) kåpa gjuten i gjutformen visas jämte originalkåpan. Lägg även märke till att kopian har mycket finare yta än originalet om man bortser från skadorna som berodde på dåligt vax & inget släppmedel i gjutformen före gjutning, alltihop från början till slut var ett test av nyköpt material och jag märkte i alla fall att det inte fungerade att använda på just detta vis... :rolleyes:

Om man gör en ordentlig plugg med bra finish, därefter gör en seriös gjutform på den, så är det fullt möjligt att gjuta delar med riktigt bra finish direkt ur gjutformen hemma i garaget. Synd att så få orkar göra det.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Ett annat enkelt sätt kan vara o använda någon form av finmaskigt nät som du formar i den formen du vill ha och sedan täcker med tex högtalar matta och gjuter på den. Vi har gjort så när vi har byggt baslådor som skall formas efter bilens kaross. Dock brukar det vara svårt o få bort mattan då den inte vill släppa. Men man kan ju gjuta en grov plugg på detta sättet som man sedan kan bygga på med vanligt sandspackel (spackel som du har till väggar)

Monne

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
89 yamaha fzr 1000
jag gjöt min bakdel helt i glasfiber. och grundarbetet är mycket viktigt om det ska bli bra, jag stressade o ville bli färdig snabbt, vilket resulterade i mängder med slipande. är forfarande inte helt nöjd och kommer troligvis göra om bakdelen NÄR JAG HAR GOTT OM TID.:gnissla

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept