Jo, helt korrekt, jag var nog lite snabb och skippade lite detaljer när jag skrev det där
Frigolit har fördelen att det är billigt, väldigt lättarbetat, går att limma med Casco trälim, väger nada och är lätt att få tag på. Vill man tex göra en framskärm så limmar man ihop en bunt bitar till så att dom blir större än skärmen. Sen tar man fram slipklossen med grovt papper och slipar fram den form man vill ha. Obs det finns två varianter, antingen slipar man ut innerformen och plastar direkt på modellen, eller så slipar man ut ytterformen och bygger man en "gjutform" som man sedan plastar skärmen i.
Hursom, när formen är färdigslipad så finns det speciell färg att måla frigoliten med, så att den tål polyestern. Jag brukar dock fuska där, och lägger på helt vanlig aluminiumfolie, sån man köper på Ica/Konsum/<valfri mataffär>. Den går att forma efter alla former, i princip, kostar inte mycket och den tål polyester! För att den inte ska flytta på sig brukar jag använda vanligt limstift för papper, finns i alla mataffärer, Biltema, Clas i Sjön, Jula mfl. Billigt och dessutom tål frigoliten det
Sen är det bara att plasta på bäst man vill! Tänk dock på att det är glasfibern som ger styrkan, man ska ha så lite polyester som möjligt, det ska bara precis fukta igenom fibermattan! Använd hellre många lager glasfiber för att få den styrka du vill ha. Ska man vara kinkig ska man tänka på att lägga fiberna korsvis osv, mm, bla bla också för att få rätt styrka, men det är grov överkurs för 99% av prylarna man gör själv till hojen. Ska man börja snickra ramar, svingar mm så är det extremt viktigt, men då har man åas kolfiber och är ändå i den högre skolan