Vid stöldförsöket av min hoj misstänker jag att dom inte såg att jag hade en fet kedja med vanligt lås utan larm i bakhjulet och surrat runt en stolpe. Det var ju på natten när det var mörkt. Hade jag haft larmet då hade dom kanske gett upp innan dom bröt av skruvmejseln i tändningslåset.
Precis. Det är därför jag föreslår det jag själv haft.
Steg 1) i försvaret av hojen är det smutsiga kapellet.
När dom rycker av kapellet så drar ett vanligt blinkrelä signalhornet för Tut, Tut, Tut
Det var så enkelt som en klädnypa fastsatt på hojen, en R60 jag hade på slutet av 1960-talet.
Där klädnypan klämmer var borrat hål igenom för två små skruv. Klädnypan tryckte ihop skruvskallarna. På utsidan muttrar som höll två sladdar.
En sladd till batteriet. En sladd till bilblinkreläet * som var vidarekopplat till signalhornet.
Mellan skruvarna en plastbit med snöre till kapellet. Tror jag hade en krok på snöret som jag krokade loss från plastbiten innan jag ryckte kapellet själv.
Och jämför ljudet från hojens signalhorn med ljudet från Oxfordlåset på längre och längre avstånd. Största avstånd signalhornet hörs, största avstånd Oxford hörs.....
Jag har en sista fundering. Då och då går billarmen här där jag bor.
Jag hör ett billarm typ 1 gång/månad. Inte en enda gång har jag gjort något mer än att kolla mot bilarna som står på parkeringen ca 40 meter från mina balkongdörrar.
När vi testade Oxfordlarmet på hojen med öppna garagedörrar var det inte en enda förbipasserande på trottoaren 4m från larmet som brydde sig. De gick bara förbi.
Min slutsats är att hör du inte själv larmet och ingriper. #
Så kommer ingen annan ingripa.
Sverige är landet där en amerikan som antastas av två kriminella dömda för misshandel, ja då döms amerikanen med sällskap av 2 personer, därav en livvakt, för misshandel av de två kända kriminella.
Sverige är inte Kenya där rån var ett "Hanging offence" när jag reste genom Kenya 1977.
Där det gick att läsa i tidningen att två män försökt råna en juvelerarbutik i Nairobi.
Där allmänheten ingripit.
Där en av rånarna var död när polisen kom till platsen.
Den andra rånaren dog i polisbilen(!) på väg till polisstationen(!).
Eller där en ryggsäckturistande kvinna jag träffade berättade att hon till slut blivit så förbannad på män som nöp henne att till slut när en man nöp henne i rumpan när hon gick på trottoaren i Nairobi så hon slog till honom med handväskan.
Personer i omgivningen kastade sig över mannen.
Han låg på gatan omgiven av folk som sparkade på honom när hon gick därifrån.
# Och om du ingriper så kan yrkestjuven slå dig sönder och samman för han har redan så många brott på lut för rättegång (rättegång kan blir 2 år efter brottet) att det inte betyder ett dugg för hans straff.
Men du däremot (om du är laglydig) får fullt straff ifall tjuven skadas,
du döms
både för
misshandel och till
skadestånd.
Och detta vet tjuven !
Han kan slå dig utan konsekvenser (på grund av allt han redan har som väntar på rättegång) , du kan inte slå tillbaka utan stor chans att du blir dömd för misshandel.
En kollega låg hemma och sov med familjen när en tjuv bröt sig in i deras hus på landet. Hunden vaknade skällde och jagade iväg tjuven men tog honom ute på landsvägen och bet sig fast i benet. Där tjuven låg med hunden tuggande på benet när de kommit ut och ringde polisen.
Polisen kom, grep tjuven, och gav dem rådet:
Nästa gång ringer ni inte oss. Låt hunden tugga färdigt.
Och när rättegången var över förstod dom varför.
De fick betala 17000kr i skadestånd till tjuven som brutit sig in i deras hus.
* MC hade inte blinkers på 1960-talet. Man signalerade sväng genom att släppa styret med ena handen och vinka med armen......precis om på en trampcykel idag.