Timing av kam-vevaxel?

Cagiva

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
Aprilia Dorsoduro -10
Jag har hamnat i ett moment 22 under min renovering av min CB750K -80. I verkstadshandboken står det att när man synkar vevaxeln mot kamaxeln ska man använda sig av punkter på kamdrevet och tändningsmekanismen på vevaxeln.
Nu till problemet. Tändningsmekanismen har varit bortplockat från vevaxeln.
Vad finns det för referenspunkter mellan tändningsmek och vevaxel och hur hittar jag tillbaka till ursprungs stället??!! :confused: :confused:
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tändningsmekanismen kan (ska) bara gå att sätta på ett sätt. Är du dock inte säker han du försiktigt känna med en mejsel på kolvtoppen när du vrider runt motorn om 1an är i topp eller inte.
Känner du dig ändå osäker på om det är som det ska vara måste du sätta en indikatorklocka i tändstiftshålet och mäta dig till Nollläget.
Tänk på att inte vrida runt motorn hur som helst när kammarna sitter monterade. det behövs inte mycket för att kröka ventilerna.
Säkrast är att demontera kammarna under tiden som du verifierar vevaxelns läge.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Mats757 skrev:
Tändningsmekanismen kan (ska) bara gå att sätta på ett sätt. Är du dock inte säker han du försiktigt känna med en mejsel på kolvtoppen när du vrider runt motorn om 1an är i topp eller inte.
Känner du dig ändå osäker på om det är som det ska vara måste du sätta en indikatorklocka i tändstiftshålet och mäta dig till Nollläget.
Tänk på att inte vrida runt motorn hur som helst när kammarna sitter monterade. det behövs inte mycket för att kröka ventilerna.
Säkrast är att demontera kammarna under tiden som du verifierar vevaxelns läge.

Om man ska mäta sig till ÖD så sätt i en klocka nolla på ÖD.
Sen stannar du typ 2mm innan ÖD mäter på gradskivan (som du också måste ha monterad). Dra runt motorn andra hållet och stanna även här 2mm innan ÖD, läs av vilka grader du fått, mellan de gradtalen finns ÖD. Att pricka in ÖD direkt med milimeterklockan ger för dålig prescition.

/fredde
 

Dr.Bike

Guest
Tack för det anders... :rodnar

Visst kan vi få till din motor Cagiva! Det är lugnt.

Till att börja med: Tändförställaren passar bara på ett sätt. Kolla den får du se.
Sedan alla märken på kammar och drev, vi tar det punkt för punkt när vi etablerat kontakt, du kan PM:a mig.

De metoder som angivits här för fastställande av ÖD är inte bra, eller en av dem KAN ev. funka, men en liknande men helt exakt metod som alla kan ha nytta av är annars:

Skruva i ett kolvstopp i tändstiftshålet. (en sån gör du av ett kasserat tändstift. Antingen fast stopp, eller så gängar du M6 igenom stiftet och drar i en lång skruv. Det fina med M6 är att stigningen är 1mm/varv = lätt att ha koll på klolvläget i förh. t. ÖD)) Fördelen med den gängade varianten är att du kan ha den till att ställa tändningen på tvåtaktate som oftast anges i mm FÖD. Men givetvis att du oxå kan välja stopp-punkt för din kolv. Glöm inte att göra spetsen rund så inte kolvtoppen skadas av vassa kanter.

Alltnog: När du har denna stopp isatt, drar du motorn framåt sakta tills den stoppar mot detta fysiska stopp.
Notera på GRADSKIVAN* vilket gradtal du har. (ex.vis 32)
Vrid motorn baklänges till samma stopp.
Notera gradtalet. (ex.vis 55)

Det VEKLIGA ÖD ligger nu exakt mittemellan dessa noteringar. (32+55/2)
(tips: förställ gradskivan inledningsvis så att inte båda noteringarna kommer på var sin sida om "nollan", det blir bara krångligt att räkna då).
När du sedan vet VAR övre dödläget är: Ställ motorn på det, i detta fallet: 43,5 och NU kan du nolla ut gradskivan så att den är rätt orienterad.
OBS: Rubba inte motorn under denna fas, för då är det bara att börja om.
(se till att ha en redigt grov ståltråd motsv som index/visare. Det är av yttersta vikt att inte rubba detta index av naturliga skäl annars är det som ovan - bara att börja om)

*Gradskiva: Om du inte har köpt en gradskiva så har jag klippt och klistrat till en "mjukt"
Bara att printa ut och klistra upp på en tunn Alu-plåt eller styv kartongpapp!
Här har du den:
http://www.classichonda.se/galleri/bilder/free_degree_wheel2.jpg
 
Last edited:

Cagiva

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
Aprilia Dorsoduro -10
Dr.Bike skrev:
Tack för det anders... :rodnar

Visst kan vi få till din motor Cagiva! Det är lugnt.

Till att börja med: Tändförställaren passar bara på ett sätt. Kolla den får du se.
Sedan alla märken på kammar och drev, vi tar det punkt för punkt när vi etablerat kontakt, du kan PM:a mig.

De metoder som angivits här för fastställande av ÖD är inte bra, eller en av dem KAN ev. funka, men en liknande men helt exakt metod som alla kan ha nytta av är annars:

Skruva i ett kolvstopp i tändstiftshålet. (en sån gör du av ett kasserat tändstift. Antingen fast stopp, eller så gängar du M6 igenom stiftet och drar i en lång skruv. Det fina med M6 är att stigningen är 1mm/varv = lätt att ha koll på klolvläget i förh. t. ÖD)) Fördelen med den gängade varianten är att du kan ha den till att ställa tändningen på tvåtaktate som oftast anges i mm FÖD. Men givetvis att du oxå kan välja stopp-punkt för din kolv. Glöm inte att göra spetsen rund så inte kolvtoppen skadas av vassa kanter.

Alltnog: När du har denna stopp isatt, drar du motorn framåt sakta tills den stoppar mot detta fysiska stopp.
Notera på GRADSKIVAN* vilket gradtal du har. (ex.vis 32)
Vrid motorn baklänges till samma stopp.
Notera gradtalet. (ex.vis 55)

Det VEKLIGA ÖD ligger nu exakt mittemellan dessa noteringar. (32+55/2)
(tips: förställ gradskivan inledningsvis så att inte båda noteringarna kommer på var sin sida om "nollan", det blir bara krångligt att räkna då).
När du sedan vet VAR övre dödläget är: Ställ motorn på det, i detta fallet: 43,5 och NU kan du nolla ut gradskivan så att den är rätt orienterad.
OBS: Rubba inte motorn under denna fas, för då är det bara att börja om.
(se till att ha en redigt grov ståltråd motsv som index/visare. Det är av yttersta vikt att inte rubba detta index av naturliga skäl annars är det som ovan - bara att börja om)

*Gradskiva: Om du inte har köpt en gradskiva så har jag klippt och klistrat till en "mjukt"
Bara att printa ut och klistra upp på en tunn Alu-plåt eller styv kartongpapp!
Här har du den:
http://www.classichonda.se/galleri/bilder/free_degree_wheel2.jpg

Lite olika bud här :) Hojen har stått ute i 10 år och inte rullat sedan -90 så jag är ganska ivrig med att få igång den innan sommaren är slut :banana
 

Dr.Bike

Guest
Cagiva skrev:
Lite olika bud här :) Hojen har stått ute i 10 år och inte rullat sedan -90 så jag är ganska ivrig med att få igång den innan sommaren är slut :banana

OLika bud = Hårda bud, då får man sålla själv bland budgivarna! :lol

Ta den du tror mest på och go ahead!

Skämt åsido; nu är jag hemma efter en bitvis skyfallslik tur... Var är du så fixar vi din motor nu! :tummenupp
 

Cagiva

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
Aprilia Dorsoduro -10
Ahh, jag var tvungen att jobba sent i går, jäkla skitbranch man är i :död När har du tid?
 

Dr.Bike

Guest
Startdrevet roterar fritt (iaf åt ETT håll).
Det lever sitt eget lilla liv på vevaxeln, så glöm det!

Det har INGENTING med tändningen att göra mer än att det råkar sitta inannför tändförställaren.

Så!

Har du glömt det nu?

Bra.

EFTER att du monterat startkransen, så skall tändförställaren monteras.

DET kan bara ske på ETT sätt.
Den har nämligen ett litet stift på baksidan, som passar i motsvarande hål i vevaxeln.

Markeringarna för tändning osv kan du sen INTE läsa av mot startkransens drev, som du tror, utan nu kommer finessen:
I motorkåpan som täcker tändförställare och startapparat sitter de induktiva givarna för tändningen.
Ok?
Ok!

Dessa sitter på en metallram, och denna har INDEX som du frågar efter. Bara det att du då måste skruva ur den jättelika skruvlocket i mitten på kåpans sida!
Här ser du oxå att dessa givare kan vridas lite.
Det är så du ställer tändningen.
(om det behövs vill säga. Har ingen rubbat dessa kan du låta dem vara, för de ställs in en gång för alla.)

Voilá
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top