Tack för det anders...
Visst kan vi få till din motor Cagiva! Det är lugnt.
Till att börja med: Tändförställaren passar bara på ett sätt. Kolla den får du se.
Sedan alla märken på kammar och drev, vi tar det punkt för punkt när vi etablerat kontakt, du kan PM:a mig.
De metoder som angivits här för fastställande av ÖD är inte bra, eller en av dem KAN ev. funka, men en liknande men helt exakt metod som alla kan ha nytta av är annars:
Skruva i ett kolvstopp i tändstiftshålet. (en sån gör du av ett kasserat tändstift. Antingen fast stopp, eller så gängar du M6 igenom stiftet och drar i en lång skruv. Det fina med M6 är att stigningen är 1mm/varv = lätt att ha koll på klolvläget i förh. t. ÖD)) Fördelen med den gängade varianten är att du kan ha den till att ställa tändningen på tvåtaktate som oftast anges i mm FÖD. Men givetvis att du oxå kan välja stopp-punkt för din kolv. Glöm inte att göra spetsen rund så inte kolvtoppen skadas av vassa kanter.
Alltnog: När du har denna stopp isatt, drar du motorn framåt sakta tills den stoppar mot detta fysiska stopp.
Notera på GRADSKIVAN* vilket gradtal du har. (ex.vis 32)
Vrid motorn baklänges till samma stopp.
Notera gradtalet. (ex.vis 55)
Det VEKLIGA ÖD ligger nu exakt mittemellan dessa noteringar. (32+55/2)
(tips: förställ gradskivan inledningsvis så att inte båda noteringarna kommer på var sin sida om "nollan", det blir bara krångligt att räkna då).
När du sedan vet VAR övre dödläget är: Ställ motorn på det, i detta fallet: 43,5 och NU kan du nolla ut gradskivan så att den är rätt orienterad.
OBS: Rubba inte motorn under denna fas, för då är det bara att börja om.
(se till att ha en redigt grov ståltråd motsv som index/visare. Det är av yttersta vikt att inte rubba detta index av naturliga skäl annars är det som ovan - bara att börja om)
*Gradskiva: Om du inte har köpt en gradskiva så har jag klippt och klistrat till en "mjukt"
Bara att printa ut och klistra upp på en tunn Alu-plåt eller styv kartongpapp!
Här har du den:
http://www.classichonda.se/galleri/bilder/free_degree_wheel2.jpg