Tina Kräftor på snabbaste sättet ??

Varmt vatten? Alltså så varmt som du kan få i kranen.

Som sagt häll upp ljummet vatten i diskhon o låt dom ligga där. har du för varmt vatten så riskerar kräftorna att bli sega.

Brukar micra mina ;P funkar faktiskt bra om man kör på defrost!!!

2,5 liter vatten, 1dl grovsalt, ett knippe krondill och en sockerbit i en kastrull, sen "kokar" du om dem. Ska man käka fulkräftor så ska man åtminstone koka om dem så att de får lite smak.

För långsamt men bestämt upp isblocket i anus, knip åt var trettionde sekund. Två timmar senare bör de vara redo att servera.

Det vill man ju undvika i och med att frusna kräftor är verkligen för finsmakare.

vilket får mig att tänka på första gången jag var på en kräftskiva efter jag flyttat till gbg och rycker fram min låda med frysta kinesiska.
väldigt nära lynchning..

Lite off-topic: det finns ju färdigskalade kräftstjärtar på burk. Behöver inte tinas och inte skalas. Bara att lägga direkt på mackan. :tummenupp

vilket får mig att tänka på första gången jag var på en kräftskiva efter jag flyttat till gbg och rycker fram min låda med frysta kinesiska.
väldigt nära lynchning..

:rofl

Har man tid på sig så låt kräftorna stå i kylen tills de tinat. (2 dygn eller så).
Blir godast så.

Akut snabbguide för kräftor/räkor:

1: In i micron en kort stund så att tempen går från -20 till ~0 på den varmaste kräftan/räkan.
Det kommer fortfarande vara ett isberg i mitten medan den varmaste kräftan/räkan kommer vara på gränsen till att vara tinad

2: plocka isär de yttersta kräftorna ifall det går och gör om 1:an med isklumpen

3: Halvkallt vatten C:a 10 -15 grader som byts ofta när vattnet sjunkit till 5 - 10 grader.

4: Rör om i vattnet då och då.

5: Ät och var glad över tiden du sparade.

Men bästa tipset är kylskåp i 2 dygn och omkok i eget lag ifall man har ett hyfsat recept.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...