Tingsrätt\vårdslöshet i trafik

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Jaha, Då har man blivit inbjuden till Tingsrätten för misstanke om vårdslöshet i trafik pga en singel olycka . finns det fler som har hamnat i mitt läge förut? Själv så är man ganska lugn och har aldrig haft problem med lagens långa arm förut, så jag vet inte hur detta fungerar.... ringde till en advokat byrå (inte trafikjuristen, han är på kurs) och undrade ifall man skulla ha en försvarare men han jag pratade med sa att jag bara skulle gå dit själv och se glad ut. som sagt jag har ju aldrig varit med om detta förut och har ingen större erfarenhet av lagar osv.
så har ni något bra tips så hojta till. Jag behöver inga dumma svar har redan tillräckligt med ångest:gnissla

Niklasekdahl

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Yamaha R1
tänk på att det är åklagaren som har bevisbördan och inte du. Det är således åklagaren som måste bevis att brott föreligger. Du behöver inte bevisa din oskuld. Har du förnekat brott??

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Ja, Du får inte ett pris om du målar upp din egna skuld i något!
Bättre att berätta om omständigheterna runt det hela istället!

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Niklasekdahl skrev:
2661782 tänk på att det är åklagaren som har bevisbördan och inte du. Det är således åklagaren som måste bevis att brott föreligger. Du behöver inte bevisa din oskuld. Har du förnekat brott??
Ja, jag nekade brottet.

Frisk

Fegast i stan
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
Gixxer -01
@ GixxerTina:
Man måste gå till tingsrätten om man har blivit kallad. Annars kommer det en målad bil och hämtar upp en istället...

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Niklasekdahl skrev:
2661802 Har du blivit erbjuden juridiskt ombud ???
Nej, det har jag inte... det enda jag fått av polisen är ett samtal där dom ville ha min historia och sen rapporten som skickades till åklagaren och nu kallelse till tingsrätten...

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
Been there done that.. Bara att gå dit och se glad ut. Tydligen såg inte jag så glad ut så det blev dagsböter för mig.

Niklasekdahl

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Yamaha R1
Jag kan ställa upp som ditt juridiska ombud för en ringa summa beroende på var du bor, studerar juridik i lund.

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
ducceper skrev:
2661815 Been there done that.. Bara att gå dit och se glad ut. Tydligen såg inte jag så glad ut så det blev dagsböter för mig.
hmmm dagsböter kan jag klara mig med (är fattig student så det blir nog inte så mycket i så fall) så länge jag inte blir av med kortet.. pendlar 6 mil/dag så blir jag av med det så är det kört:näsblod

Niklasekdahl skrev:
2661821 Jag kan ställa upp som ditt juridiska ombud för en ringa summa beroende på var du bor, studerar juridik i lund.
Ok, ska kolla runt lite men det låter som ett bra alternativ.. ska till Kalmar Tingsrätt. men låt mig fundera på det och blir det aktuellt så får du ett pm:tummenupp

Last edited:

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
lasse kongo skrev:
2661819 inte bra... i vilken tingsrätt?
Här hemma i götet

zingo00 skrev:
2661826 hmmm dagsböter kan jag klara mig med (är fattig student så det blir nog inte så mycket i så fall) så länge jag inte blir av med kortet.. pendlar 6 mil/dag så blir jag av med det så är det kört:näsblod

Kortet kan du glömma om du blir dömd. Tror att det fungerar så i alla fall.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...