Tingsrätten nekar SAAB rekonstruktion

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Svenska politiker prioriterar sänkt moms på krogen istället för att komma med en lösning till att rädda svenska industriarbeten...finns det någon motsvarighet utomlands?

Herre jösses, hade saab lyckats gå med vinst nån gång i bland hade det kanske varit värt att rädda det, men det har ju bara vart ett stort svart hål. Ska Svenska staten rädda företag är det väl bättre att lägga pengar på att öka lönsamheten på att driva företag i Sverige än att hålla liv i ett lik?
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Hade SAAB haft efterfrågade produkter hade jag varit benägen att hålla med. Men att hålla ett företag med så dåliga utsikter under armarna är bara slöseri med skattemedel.
När produktionen stannade hade försäljningen ökat under en längre period. Främst p.g.a att vi började se frukterna av den försäljningsorganisation som byggdes upp efter rekonstruktionen. Under tiden i GM:s ägo fick bilarna trängas med många andra modeller från GM i bilhallarna och det fanns ingen riktig försäljningsstrategi annat än på den svenska och brittiska marknaden. Detta hämmade definitivt Saabs försäljning, inte bilarna i sig. Att säga att Saab hade dåliga utsikter är att göra det väldigt lätt för sig. Klart är dock att någon i ledningen har klantat sig och grovt underskattat kapitalbehovet som krävdes för att hålla igång Saab tills vi skulle bli vinstdrivande.

Det är nog bara i Sverige jag har hört folk skrika "lägg ner skiten" åt ett bolag som kämpar för att komma på fötter och faktiskt har möjligheter bara man löser finansieringen tills dess man är vinstdrivande. Det var inte så att man drev ett företag helt utan potential.

Det kan vara värt att tänka på att Porsche, Mercedes och BMW har gjort precis samma resa som den Saab skulle kunna gjort. D.v.s från ruinens brant till stora vinstdrivande företag som sysselsätter många människor. Fast å andra sidan, de är ju tyskar och vi är bara svenskar. :rolleyes:

Och till de som undrar så arbetar jag inte längre på Saab.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vi får väl hoppas att herr Müller har lyckas plundra bolaget tillräckligt mycket bara nu innan fogden ska ha sitt...

Trist, men inte speciellt oväntat tyvärr.

Nu är frågan när nästa "skräll" går igenom, att Volvo flyttar all produktion till Kina och vi får vinka hej då till dem också :hej
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Hade SAAB haft efterfrågade produkter hade jag varit benägen att hålla med. Men att hålla ett företag med så dåliga utsikter under armarna är bara slöseri med skattemedel.

Nystart 2010 efter en finanskris som härjar än i dag med sargade återförsäljarnät på huvudmarknaderna i USA och England samt utan de ekonomiska stöd andra biltillverkare fått i både EU och USA av respektive regeringar och svenska press krävfa svarta siffror efter ettt år. Man kanske skulle gett dem chansen iallafall?

Troligen är det GM som blåst svenskarna ordentligt genom att neka Egget att köpa SAAB som kunde ha fungerat. GM "satsade" istället på Müller för att de inte trodde på honom och i och med detta slippa ta ansvar för nedläggningen som skulle komma snabbt med honom vid rodret(sedan bara lyfta hem patenten som SAAB har). Müller har dock visat sig vara envis och GM sprider då rykten i bakgrunden som svensk press snabbt plockar upp.



Herre jösses, hade saab lyckats gå med vinst nån gång i bland hade det kanske varit värt att rädda det, men det har ju bara vart ett stort svart hål. Ska Svenska staten rädda företag är det väl bättre att lägga pengar på att öka lönsamheten på att driva företag i Sverige än att hålla liv i ett lik?

Är det inte något naivt att tro att ett stort amerikanskt bilföretag med verksamhet över hela jorden skulle syssla med välgörenhet i tjugo år i ett socialistiskt land som de flesta amerikaner förknippar med god choklad, ihålig ost och alptoppar? Med bokföring kan man flytta vinsten dit man skattar minst och om det nu ändå har varit så mattsvart som du tror så har de nog fått ut något av värde ur SAAB iallafall.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Det kan vara värt att tänka på att Porsche, Mercedes och BMW har gjort precis samma resa som den Saab skulle kunna gjort. D.v.s från ruinens brant till stora vinstdrivande företag som sysselsätter många människor. Fast å andra sidan, de är ju tyskar och vi är bara svenskar. :rolleyes:

Och till de som undrar så arbetar jag inte längre på Saab.

Din jämförelse med tyskarna är ju intressant. När gick SAAB senast med vinst? 80-talet, om ens då?
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Din jämförelse med tyskarna är ju intressant. När gick SAAB senast med vinst? 80-talet, om ens då?

Senast var 1997. Bara mellan 1997 och 2007 har de gått back drygt 25,5 miljarder, att de inte konkat tidigare är ofattbart. Tyvärr kommer ju också många av de drygt 1600 underleverantörerna att klappa ihop..
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Prova, finns en massa andra ställen som har pryttlar; Speedparts.se, skruvat.se osv.. ScanTech är en stor tillverkare av många delar som säljer till de flesta ickeanslutna. Rutor finns hos bilrutefirmor. Kunde jag få en ny till min AMC som slutade tillverkas för 30år sedan så kan nog en Saab leva en stund till :D (Btw, inte bytt något på mitt härk på 10000mil :yoparty )

Det löser sig säkert ännu bättre med reservdelsförsörjningen när konken är ett faktum. Man får väl helt enkelt sluta anlita märkescverkstäder osså, som bara använder originaldelar...
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
För över ett år sedan då Maud Olofsson var på tapeten i Trollhättan, då just då kunde hon/regeringen gjort något.

Man kunde lagt villkor att starta om ett slimmat SAAB med de delar inom koncernen som har framtiden för sig (framtidens miljöbilar, viss teknik, batteridrift, nya motorer etc).

Nu är det ju för sent med sarjat varumärke och skandaler. Sen det där med att inte gått med vinst. Ett globalt bolag lägger oftast ev. vinst där det är mest fördelaktig bolagsskatt och övriga villkor (dvs i USA). Jag säger inte att SAAB tidigare gått med vinst, men om har gjort det, så lär det ju inte synas i SAAB Sverige.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Behöver han verkligen skriva över sina tillgångar till frun? Han har ju redan slussat pengarna vidare via skatteparadis säkert till länder dit svenska eller europeiska rättsväsendet inte kommer åt dem. Sedan tycker jag det ska bli intressant att se hur styrelseledamöterna klarar sig. Tror knappast att de kan klara sig genom sina avhopp. De kom lite väl sent.

Han har säkert sett om sitt hus, men om det innebär att han själv har tillgångar eller ej låter jag vara osagt. Fogdens långa arm når en bit numera och den når därtill längre o längre för var dag som går.
Jag har inga insikter i SAAB:s styrelse, men det är väl inte osannolikt att styrelsen hoppade för att Muller vägrat upprätta kontrollbalansräkning. Frågan blir väl då närmast när halva aktiekapitalet var förbrukat. Det är nog ingen vild gissning att den tidpunkten inte inträffade igår direkt. Stor risk för ansvarsgenombrott således.

Din jämförelse med tyskarna är ju intressant. När gick SAAB senast med vinst? 80-talet, om ens då?

Nu är det ju faktiskt som Hårding säger, att det inte går att avgöra om ett dotterbolag i en koncern är vinstdrivande bara genom att titta på resultatet. Såväl GM som Ford har flyttat pengar från SAAB respektive Volvo ut ur Sverige under åren. Sen är det en annan femma att SAAB sett över tid knappast varit en bra affär för ägarna.
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Så trött på denna fars nu. Självklart önskar eller hoppas jag inte på att SAAB skall gå omkull men som det håller på nu så är det oundvikligt med en konkurs. Återkommande löner som inte betalas ut, skulder på 7miljarder till olika fodringsägare m.m.


Sen denna Müller...
De skall skicka med mycket mer information i överklagan säger han. Varför skickade det inte med allt de hade till Tingsrätten direkt och undvikit att få avslag?
Han säger att de har en plan C och D. Men på frågan vad det är så svarar han att de har en vecka på sig att tänka ut det.. :va
Nästa vecka ska Saab överklaga tingsrättens beslut. Till dess vädjar Victor Muller till fack och underleverantörer att inte sätta biltillverkaren i konkurs.
– Vi kommer att ge mycket mer information i överklagandet och tror på ett annat beslut. Vi ber därför alla fordringsägare att vänta.
Experterna dömer ut Saabs chanser att få prövningstillstånd i hovrätten. Men Muller ger inte upp.
– Vi har en plan C också. Och en plan D.
Vad innebär de?
– Det har vi en vecka på oss att tänka ut

Länk


Någon nämnde Porsche, BMW, Mercedes och att dom har haft de lika svårt. Har dom också haft återkommande problem med t.ex löneutbetalningar, betala underleverantörer?



Edit:
Något jag inte förstår mig på är varför facket verkar vara de enda som kan begära SAAB i konkurs? Borde inte underleverantörerna (eller valfri fordringsägare) som inte fått betalt kunna göra det med?
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu är det ju faktiskt som Hårding säger, att det inte går att avgöra om ett dotterbolag i en koncern är vinstdrivande bara genom att titta på resultatet. Såväl GM som Ford har flyttat pengar från SAAB respektive Volvo ut ur Sverige under åren. Sen är det en annan femma att SAAB sett över tid knappast varit en bra affär för ägarna.

Självfallet är det så.

Men en fingervisning kan man få genom att se hur många bilar SAAB tillverkat som mest, vilka prognoser man har haft och hur det har gått med dessa samt hur stor produktion som företag brukar behöva för att det ska generera intäkter.

Baserat på det tror jag inte direkt att SAAB har varit en vinstaffär för GM. Sen kan man blanda in varumärkesvård, tuffa prestigemodeller som spiller goodwill på billigare massproducerade men inte heller där lär väl GM haft någon större framgång.

Tyvärr, jag är uppvuxen med SAAB och hade gärna sett att dom överlever men två "riktiga"(*) biltillverkare i ett 9 miljoner land är nog lite mycket för underlaget, även om det mesta går på export.

(*)ja det finns fler tillverkare, men det är skillnad på att skruva < 50 per år och >100.000 som krävs för att det ska funka industriellt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Något jag inte förstår mig på är varför facket verkar vara de enda som kan begära SAAB i konkurs? Borde inte underleverantörerna (eller valfri fordringsägare) som inte fått betalt kunna göra det med?

Bl a Staten, GM prioriterade fordringsägare. Blir det något över vid en konkurs tillfaller det möjligtvis underleverantörerna beroende på var på listan de hamnar. Det skulle kunna vara anledningen varför man ännu inte krävt att bolaget sats i konkurs. Man har nämligen inget att hämta eller oviss om det finns något att kräva. Representanterna för de anställda däremot lär nog vara de som tillslut sticker kniven i bolaget om inga löneutbetalningar kommer. De har inget annat val.

Porsche, VAG, BMW, Mercedes har alla någon gång varit illa ute med ett ålderstiget produktprogram och vikande försäljningssiffror i en övergång till modernare tillverkningssätt. VAG och BMW var väl som mest illa ute under 60- talet och Mercedes och Porsche under 90- talet. Att de överlevt har nog varit på grund av att de haft starka ägare och visst statligt eller regionalt stöd genom åren. Jag vet inte om någon av dem varit så illa ute att de ställt in några betalningar till anställda och underleverantörer.

Problemet med SAAB är att de inte har någon stark ägare i ryggen som har ett tillräckligt stort riskkapital. Vore jag investerare så hade jag nog hellre köpt upp smulorna efter Müller än skjuta till pengar i bolaget i dagsläget. Svårt att se hur Müller ska få ihop det här. Kineserna verkar ju minst sagt avvaktande. De som ska rädda bolaget kvar i Müllers ögon.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Porsche, VAG, BMW, Mercedes har alla någon gång varit illa ute med ett ålderstiget produktprogram och vikande försäljningssiffror i en övergång till modernare tillverkningssätt. VAG och BMW var väl som mest illa ute under 60- talet och Mercedes och Porsche under 90- talet. Att de överlevt har nog varit på grund av att de haft starka ägare och visst statligt eller regionalt stöd genom åren. Jag vet inte om någon av dem varit så illa ute att de ställt in några betalningar till anställda och underleverantörer.

Ja vilka tillverkare har inte haft svåra perioder och till och med räddats från konkurs nån gång och ofta av statliga pengar. Min bror har gjort en lista med intressanta uppgifter om några ägare och räddningar:

GM, Chevrolet, Cadillac ägs sedan 2008 till ca 20 procent av de amerikanska bilfacken(”Hoffa”), 50 procent ägs av staten (USA mest samt Kanada). Gamla privata GM, GM pre2008, finns i dag samlat i MotorsLiquidationCompany.

Chrysler (utbailat av amerikanska staten 2008 och ägs delvis nu av FIAT).

Citroen (del av PSA, ett bolag som bildades av franska staten för att rädda två bankrutta franska bilföretag, nämligen Citroen/Peugeot), Peugeot (PSA).

Kia, Hyndai (koreanerna bildade Hyundai-KIA AutomotiveGroup 1998 med statligt stöd för att rädda två bilföretag som föll med asiatiska krisen).

Renault (Renaults största ägare är franska staten, näst största ägare är Nissan som fransmännen i sin tur äger till hälften).

VW (kontrolleras fortfarande till en femtedel av den tyska delstaten Niedersachsen, VW var väl i övrigt en "helstatlig stiftelse" långt in på 70-talet), diktatorn i Qatar äger idag 17%. VW äger idag Audi(krisade hårt på 80-talet och sålde runt 10.000 bilar per år när det var som värst, resten är historia), Porsche, Skoda, Seat, Lamborghini, Scania, MAN

Mercedes (största ägare är diktatorn i AbuDhabi).
Nissan (Nissan ägs nästan till hälften av Renault).
BMW (är privat, faktiskt det enda helt privata av de stora tyska bilmärkena).
Opel (ägs av GM, dvs ägs bl.a. av "Hoffa").
Fiat (Fiat var kaputt senast 2004). FIAT äger idag Alfa Romeo, Ferrari, Maserati och är delägare i Chrysler.
Volvo (Volvo PV ägs i dag till hälften av ett "landsting" i nordöstra Kina, nämligen Daqing, andra hälften ägs av en viss Shu Fu Li, högaktad medlem i Kinas kommunistparti samt medlem i det inflytelserika statsorganet "Chinese People’s Political Consultative Conference" (medlemmarna i konferensen väljs självklart in av det mäktiga kommunistpartiet). Sverige skickar fortfarande bistånd till Kina.
Jaguar (ägs av TataMotor Indien).


Man inser snabbt att biltillverkning är politik och den så kallade fria marknaden inte riktigt existerar och därför är det synd att svenska politiker är så ryggradslösa och skyller på EU-regler i SAAB-krisen(Franska stödlån gick bra 2009 på 56miljarder med villkor att ingen skulle sparkas, Spanien gav 45miljarder i stödlån till sin bilindustri 2009, Tyskland gav stöd till sin 2009 men vet ej hur mycket i reda pengar). När GM skulle sälja Opel så var Angela Merkel med i förhandlingarna, när GM skulle sälja SAAB Automobile så skickade man tungviktaren Jöran Hägglund(dock säkert bättre än virrpannan Maud O).

Det är synd och märkligt att den svenska mentaliteten nu för tiden är "det går inte" och "lägg ner skiten" och man undrar varför det är skrivet i sten att ett nystartat SAAB inte skulle kunna göra en resa likt Audi.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är synd och märkligt att den svenska mentaliteten nu för tiden är "det går inte" och "lägg ner skiten" och man undrar varför det är skrivet i sten att ett nystartat SAAB inte skulle kunna göra en resa likt Audi.

Det var aldrig skrivet hur den här följetången skulle sluta. Ett rätt stort problem har hela tiden varit Muller och de figurer som figurerar i bakgrunden. Man litar inte på dem - med all rätt. Med andra personer med högre trovärdighet tror jag att man hade haft större möjlighet att överleva.

Nu säger Muller att de har pengarna till löneutbetalningarna på ett utländskt bankkonto. Dags att syna bluffen. Jag tycker inte att staten eller någon annan ska gå in i SAAB under rådande omständigheter. Försätt SAAB i konkurs.

Sedan kan man hoppas att någon annan sätter ihop spillrorna framgångsrikt.

http://www.svd.se/naringsliv/ingen-lon-trots-att-saab-har-pengar_6456392.svd
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är synd och märkligt att den svenska mentaliteten nu för tiden är "det går inte" och "lägg ner skiten" och man undrar varför det är skrivet i sten att ett nystartat SAAB inte skulle kunna göra en resa likt Audi.

Kanske för att det bara varit hästhandlare som visat intresse för att köpa SAAB? Första hade inte ens några pengar, och Müller verkar ju också rätt misstänkt.

Vart är de seriösa spekulanterna? Kan det vara så att de bedömt att SAAB inte är något att satsa på? Om de, som kan branschen, inte är intresserade finns ju en stark anledning att tvivla.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kineserna verkar ju minst sagt avvaktande. De som ska rädda bolaget kvar i Müllers ögon.

Hur skulle du själv agera?

Om jag var ägare till ett kinesiskt bolag med gott om pengar men i avsaknad av ett bra internationellt varumärke. Så vore jag väl rimligtvis intresserad av att ta över Saab. Men i nuvarande läge så skulle jag ju naturligtvis vänta in konkursen och därefter köpa upp godbitarna.

Hur motiverar man att pytsa in pengar redan idag? Kanske om man är rädd att någon annan ska hinna före men sannolikheten till det är nog obefintlig. Och om någon annan ändå hinner före så är det knappast svårt att hitta nåt gammalt ansenligt varumärke för den som så önskar.

Visst det finns en färdigutvecklad bil klar för produktion men jag skulle inte pytsa in pengar för att ro det projektet iland utan att verkligen vara ägare till bolaget. Och särskillt inte till ett bolag med Muller vid rodret.

Man inser snabbt att biltillverkning är politik och den så kallade fria marknaden inte riktigt existerar och därför är det synd att svenska politiker är så ryggradslösa...

Just därför ska man hålla sig ifrån branshen, och jag är tacksam att vår regering inte slösar bort mina pengar på att hålla igång en verksamhet som bara kan leva med hjälp av stadigt inflöde av statliga bidragspengar.

Tack Maud!
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur skulle du själv agera?

Har redan svarat på det tror jag i något av de tidigare inläggen. Resonerar ungefär som dig. Jag skulle också vara avvaktande. Inte en chans att jag skulle investera pengar med Muller bakom rodret. Kineserna är knappast dumma planekonomer med Mao´s lilla röda i handen. Tror man det bedrar man sig gruvligt. De kan det här spelet lika väl som någon annan i väst.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top