Tingsrätten nekar SAAB rekonstruktion

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
30% har jag för mig att det är.
Möjligen äger Nissan motsvarande del i Renault också.

Ungefär som du skriver och det kallas väl korsvist ägande. Renault äger 43,4% av Nissan(enligt wikipedia) och Nissan är näst största ägare i Renault med 15%. Renault är ju en stor spelare på fordonsmarknaden och äger även 20% av Volvo som tillverkar lastbilar. Så man kan säga att franska staten är delägare i den svenska kronjuvelen men sånt är OK för svenskar bara det inte är svenska staten(när de sedan tänkt att de är OK så åker svensken ner och tankar på Statoil).
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Ungefär som du skriver och det kallas väl korsvist ägande. Renault äger 43,4% av Nissan(enligt wikipedia) och Nissan är näst största ägare i Renault med 15%. Renault är ju en stor spelare på fordonsmarknaden och äger även 20% av Volvo som tillverkar lastbilar. Så man kan säga att franska staten är delägare i den svenska kronjuvelen men sånt är OK för svenskar bara det inte är svenska staten(när de sedan tänkt att de är OK så åker svensken ner och tankar på Statoil).

Har du någon riktig fakta på detta eller är det bara enligt wikipedia då går efter?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Varför har du så svårt att tro på detta?

Men, duger "hästens mun" som källa? Kolla andra sidan i detta dokument (Nissan Global antar jag att du kan lita på?): http://www.nissan-global.com/EN/DOC...NDBOOK/2009/Alliance_FactsAndFigures_2009.pdf

Svaret är iaf att Renault äger 44,3 procent av Nissan, som i sin tur äger 15% av Renault.

Fy fan... :mad: Världens bästa bilar ägs av världens sämsta bilar. :huvet:glömdet:brinnerup motherfuck,.,,


Ja detta är bra mycket bättre än wikipedia iallafall.. :tummenupp
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det var aldrig skrivet hur den här följetången skulle sluta. Ett rätt stort problem har hela tiden varit Muller och de figurer som figurerar i bakgrunden. Man litar inte på dem - med all rätt. Med andra personer med högre trovärdighet tror jag att man hade haft större möjlighet att överleva.

Nja, du kan inte påstå att svensk media(TV,dagspress och facktidningar fråntaget AMS) har gjort resan speciellt lätt för SAAB Automobile utan mest skrivit skit om företaget på den viktiga hemmamarknaden och gärna då utan faktakoll.

Men visst SAAB/Müller är givetvis ansvarig för den situation de hamnat i nu och Müller har missbedömt mycket och knappast varit den optimala ägaren kunskapsmässigt eller ekonomiskt(men nu är han "ägaren" och ingen kan väl påstå att gubben saknar kämparglöd).

Angående personer i bakgrunden av Müller så vet man väl inte så mycket mer om dem än att Antonov snuvat Bonnier på affärer i Baltikum (vilket kan förklara tidningarna DI och DN negativa anslag på tangenterna och de påverkar mycket av tyckandet i Sverige). Så mycket bevis om hans skumma affärer och brottslighet har man väl inte presenterat förutom att någon försökt skjuta hans farsa. Troligen är han ute i kylan för att han är ryss och GM(Jänkarna) som bestämmer i denna soppa vill inte att "deras" teknik skall hamna i ryska händer precis som OPEL-affären gick i stöpet på grund av ryska intressen hos köparen. Ryktet säger att GM själva sattes i konkurs och räddades av amerikanska staten för att ryska banker hade så mycket panter i bolaget att det kunde ha hamnat i ryska händer.

Tyvärr är det väl så att skall man blanda bort alla tänkbara investerare för att de kan ha lite ekonomiska oegentligeheter eller annat omoraliskt i sitt förflutna...så finns det nog inte så många kvar. Världen är inte sockersöt och vaderad i bomull.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Ungefär som du skriver och det kallas väl korsvist ägande. Renault äger 43,4% av Nissan(enligt wikipedia) och Nissan är näst största ägare i Renault med 15%. Renault är ju en stor spelare på fordonsmarknaden och äger även 20% av Volvo som tillverkar lastbilar. Så man kan säga att franska staten är delägare i den svenska kronjuvelen men sånt är OK för svenskar bara det inte är svenska staten(när de sedan tänkt att de är OK så åker svensken ner och tankar på Statoil).

Jag betalar inte skatt till franska staten så hur dom spendera franska folkets skattepengar bryr jag mig inte om (eller kan göra något åt).
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Jag betalar inte skatt till franska staten så hur dom spendera franska folkets skattepengar bryr jag mig inte om.

Du betalar skatt som hamnar hos franska bönder via EU så att fransmännen istället kan använda sina skattepengar till att rädda sina biljobb...bra eller hur.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
ser man på vilka modeller SAAB tillverkar nu så går dom ju tvärt emot vad folk vill ha i Europa i alla fall..

Kolla nya 9-5 sedan..vilken pråm till bil..sen kombin samma sak där..vilka i europa köper sånna bilar med tanke på bränslepriserna som råder ?

jag har haft 4 st 9-5 kombi, 1 st 9-3 aero och alla led av kvalitets brister efter 5000 mil ( alla köptes nya )..gnisslade och knarrade lite överallt.

enda som saab kan är komfort, saab har tycker jag riktigt sköna stolar där jag spenderat mellan 6-8000 mil/år
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Du betalar skatt som hamnar hos franska bönder via EU så att fransmännen istället kan använda sina skattepengar till att rädda sina biljobb...bra eller hur.

Okey, nu hamnar vi på ett litet sidospår men iom du är ute och cyklar en del nu så.. Frankrike betalar mer till EU än vad de får tillbaka netto så dra någon annan historia. Polen, Grekland är de länder som får ta mest del av kakan. Länk

Märkligt vad många anser att SAAB har ett självklart existensberättigande oavsett vad. Att företaget inte på länge gått med vinst, tillverkat bilar som marknaden eftertraktar, betalar ut löner, betalar sina underleverantörer verkar vara av sekundär betydelse för dessa, i mina ögon, fanatiker.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Märkligt vad många anser att SAAB har ett självklart existensberättigande oavsett vad. Att företaget inte på länge gått med vinst, tillverkat bilar som marknaden eftertraktar, betalar ut löner, betalar sina underleverantörer verkar vara av sekundär betydelse för dessa, i mina ögon, fanatiker.

De har i sak inget självklart existensberättigande men en de har ett par helt nya färdiga och produktionsklara modeller, så när bolaget kursat skulle inte jag bli förvånad om någon köper inkråmet och fortsätter. Blir en betydligt bättre omstart än att köpa det från GM som Spyker gjorde...

Apple är ju ett exempel på "från plattfisk till val"..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nja, du kan inte påstå att svensk media(TV,dagspress och facktidningar fråntaget AMS) har gjort resan speciellt lätt för SAAB Automobile utan mest skrivit skit om företaget på den viktiga hemmamarknaden och gärna då utan faktakoll.

Men visst SAAB/Müller är givetvis ansvarig för den situation de hamnat i nu och Müller har missbedömt mycket och knappast varit den optimala ägaren kunskapsmässigt eller ekonomiskt(men nu är han "ägaren" och ingen kan väl påstå att gubben saknar kämparglöd).

Angående personer i bakgrunden av Müller så vet man väl inte så mycket mer om dem än att Antonov snuvat Bonnier på affärer i Baltikum (vilket kan förklara tidningarna DI och DN negativa anslag på tangenterna och de påverkar mycket av tyckandet i Sverige). Så mycket bevis om hans skumma affärer och brottslighet har man väl inte presenterat förutom att någon försökt skjuta hans farsa. Troligen är han ute i kylan för att han är ryss och GM(Jänkarna) som bestämmer i denna soppa vill inte att "deras" teknik skall hamna i ryska händer precis som OPEL-affären gick i stöpet på grund av ryska intressen hos köparen. Ryktet säger att GM själva sattes i konkurs och räddades av amerikanska staten för att ryska banker hade så mycket panter i bolaget att det kunde ha hamnat i ryska händer.

Tyvärr är det väl så att skall man blanda bort alla tänkbara investerare för att de kan ha lite ekonomiska oegentligeheter eller annat omoraliskt i sitt förflutna...så finns det nog inte så många kvar. Världen är inte sockersöt och vaderad i bomull.

Jag kan inte se att media gjort några fel när det kommer till SAAB. Men den biten har jag inte berört. Jag tycker att man haft rätt att ställa kritiska frågor efter alla turerna med SAAB. Media har i princip bara täckt det som allmänheten velat få svar på. Det är trots allt våra skattepengar som sätts på spel.

Visst är bilindustrin mycket politik med statligt stöd i många länder och mäktiga ägarefamiljer som fått olika typer skydd av sittande regeringar genom åren för att kunna fortsätta behålla makten över sina investmentbolag och därmed makten över bolag som ansetts vara av nationellt intresse. Vore intressant att se vilka stödåtgärder staten tagit om SAAB fortfarande ägdes av Wallenberg familjen.

Jag tror det bästa som kan hända är att SAAB sätts i konkurs och att någon annan än Muller tar över taktpinnen om det finns något kvar att rädda när allt är över.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Renault är ju en stor spelare på fordonsmarknaden och äger även 20% av Volvo som tillverkar lastbilar. Så man kan säga att franska staten är delägare i den svenska kronjuvelen men sånt är OK för svenskar bara det inte är svenska staten(när de sedan tänkt att de är OK så åker svensken ner och tankar på Statoil).

Just därför så skall man köpa äktsvenska kvalitetslastbilar från Scania.










DVS: Volkswagen.








DVS: Porsche.
 

sportbike

Guest
Jag har en nära barndomsvän som brukar stötta mig i svåra stunder.
Jag tog upp ämnet Saab häromdan och han sa precis som han brukar, när det har kärvat till sig, kort men koncist:
It´s over, face it.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fy fan... :mad: Världens bästa bilar ägs av världens sämsta bilar. :huvet:glömdet:brinnerup motherfuck,.,,


Ja detta är bra mycket bättre än wikipedia iallafall.. :tummenupp

Sist jag kollade på en karta över ägandet inom bilindustrin så var Honda enda biltillverkare som varken ägs av nån annan eller ägar del av någon annan. (Acura borträknat då det enbart är ett märke för Hondas premiummodeller i USA)

Utöver just Honda så var det ett jäkla korsägande över hela planeten och man kunde konstatera att via varandra så låg alla tillverkarna i samma säng.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top