Sitter man rakt upp (eller lutar lika mycket som hojen alltså) så blir det som sagt inga sidokrafter alls. Hänger man däremot ut röven i kurvorna, vilket man ju måste göra när det inte går att luta hojen mer, så kommer man att få lite sidokrafter eftersom hojen så att säga lutar lite utåt i kurvan relativt hela paketet hoj+förare.ozto skrev:2666915Hur kan den bryta vid nerlägg? Du har ju inga sidokrafter vid lerlägg hojen lutar ju!
Mort skrev:2667553Sitter man rakt upp (eller lutar lika mycket som hojen alltså) så blir det som sagt inga sidokrafter alls. Hänger man däremot ut röven i kurvorna, vilket man ju måste göra när det inte går att luta hojen mer, så kommer man att få lite sidokrafter eftersom hojen så att säga lutar lite utåt i kurvan relativt hela paketet hoj+förare.
Det inte mer än några få graders lutning (testas enkelt genom att köra rakt fram och hänga ut max åt ena hållet och kolla hur mycket hojen lutar åt andra hållet), men beroende på sensorns konstruktion kan det detekteras som mycket mer än så. En dämpad pendel kommer att detektera lutningen korrekt, eftersom den tar hänsyn till att både sidokraften och "normalkraften" ökar med högre hastighet vid en given lutning. En billigare och kompaktare konstruktion är att bara mäta sidokraften genom en kula som hålls på plats av ett par fjädrar. Den kommer dock att överdriva vinkeln mer och mer ju högre hastigheten är vid en given lutningsvinkel. Det skulle kunna vara detta som ställer till det på gixxern.
Slut på mekaniklektionen.
Ring eller kula gör iofs ingen skillnad för resonemanget, det intressanta är om den känner storleken av sidokraften eller riktningen av den resulterande kraften. Båda delarna fungerar utmärkt för att avgöra om en stillastående hoj står eller ligger, men mäter man bara sidokraften får man ett hastighetsberoende fel om föraren hänger ut på sidan av hojen vid kurvtagning.Bruno skrev:2669377det är ingen kula på suzukin utan en ring som rör sig på en pinne. jag har varit med om att hojen slagit av ett antal gånger, men det har varit provocerat. tex bakhjul, framhjul och sedan kraftigt nerlägg eller 12r. skulle inte tro att detta kan hända på bana när man har en massa krafter som verkar.
ulf_lundin skrev:2670020Kastar man hojen från ena sidan till den andra kommer absolut givaren känna sidokrafter.
Men stängs soppan av för nåt annat än vurpa så är systemet felgjort.
Förstår isf dom som kopplar ur den.
/u
Jag vill minnas att det står i reglementet att det är krav på sensor som bryter bensinen vid vurpa på alla hojar med insprut, vid roadracingtävling
Fråga: kontrolleras detta på besiktningen?
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail
En dröm sedan många år har ... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Foto: LEON Transportstyr... |
|
Aprilia RSV4 X ex3ma
Aprilia har presenterat RSV... |
|
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |