oscar skrev:
2473987 Suck! Nu blir jag ju tvungen att erkänna att jag inte kommit så långt i boken ännu, utan bara hört det från Pålle!
Tydligen fick han testa ett flertal olika motorvarianter med Yamaha innan HAN bestämde vilken de skulle köra med. När han väl valde så gjorde han det inte för att den var bäst, utan för att den skulle bli bäst och mest lättkörd!
Jag är osäker på om detta kommer ifrån hans bok eller någon annanstans ifrån men vad jag kan dra mig till minnes så är skillnaderna mellan HRC och Yamahas filosofier bland annat:
- HRC levererar den hoj som enligt dem är bäst (snabbast) och låter inte teamen fippla så mycket med inställningar. Bland annat så ska styrhuvudet på RC211V vara plomberat så att det inte går att ändra styrvinkeln och även svinginfästningen är fast och går inte att justera.
- Yamaha levererar en hoj där det mesta är justerbart för att teamen ska kunna ställa in hojen och anpassa den efter rådande förhållanden.
- HRC tar inte så mycket hänsyn till teamens feedback om hur hojen fungerar utan är hela tiden fokuserade på sitt eget testande av hojen och deras egna slutsatser av dessa. Testresultaten mynnar sedan ut i nya delar till hojen som skickas till teamen för att montera på deras hojar, oavsett om de ämnar åtgärda ett fel som teamet upplevt eller ett fel som HRC säger att hojen har.
- Yamaha frågar teamet hur de tycker att hojen ska förbättras och jobbar sedan med detta som utgångspunkt när de tar fram nya delar till hojen för att lösa de problem som teamet och förarna upplever att hojen har.
- Honda har som mål att bygga den fulländade hojen.
- Yamaha har som mål att bygga en hoj som Rossi kan vinna VM på.
Det är väl ganska tydligt om man ser tillbaka några år hur sårbart Yamahas arbetssätt är när man inte har team och förare som kan ge rätt feedback alternativt att Yamaha inte har resurserna att åtgärda alla fel och det kanske blir felaktiga prioriteringar bland felen. Förmodligen var det en kombination av Rossis feedback och Yamahas ökade satsning som gjorde att de fick fart på M1:an till 2004 års säsong.
HRC kommer å andra sidan alltid att ha en otroligt snabb hoj men det är inte säkert att den passar någon av deras förare eftersom det till stor del är ingenjörerna som bestämmer hur den ska se ut.
Nu verkar ju HRC till viss del gå ifrån detta eftersom de bygger en hoj som är anpassad efter Pedrosas fysiska förutsättningar. Till slut kanske HRC inser att det är viktigare att vinna VM än att bygga den snabbaste hojen?
Jag tror för övrigt att det blir en radfyra i nya Hondan. Eventuellt en V4, jag har inte riktigt förstått vad skillnaderna, förutom yttermåtten, på dessa konfigurationer innebär i slutänden, det vill säga hur effektkurvan påverkas, hållbarhet, varvtal osv.