Tippa motorkonfigurationen på nya MotoGP Hondan

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tror på en v4 i screamer utförande då dagens femma -1 cylinder blir ganska exakt 800cc. Att behålla dagens konfiguration med en femma är väl inte heller troligt då redan dagens borr/slag förhållande är rätt extremt och vinsten av den varvtalshöjning ett kortare slag skulle möjliggöra är knappast eftersträvnandsvärt. Sen tror jag på screamer då man åtminstone i början kommer att få så pass mycket mindre effekt att däcken kommer att hålla för en screamer något mina öron ser fram emot.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kul förhållningssätt till sina förare:

"They know nothing. We have not said anything to them – what the engine configuration is, or the bike's shape or the performance."

That´s HRC for you...

Hoppas såklart på en V3 med helt osannolikt ljud.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fixa en poll! :)

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2473923 Kul förhållningssätt till sina förare:
"They know nothing. We have not said anything to them – what the engine configuration is, or the bike's shape or the performance."
That´s HRC for you...
Kan inte se något fel i det.
Det är väl inte förarnas jobb att bestämma vilken motor som passar bäst?
HRC har väl en hel stab som inte gör annat än beräknar och testar olika konfigurationer.
Att få en så bra hoj som möjligt är väl det enda förarna bryr sig om, eller?

MC Doktorn

Guest
En trea varvvar inte tillräckligt mycket och en femma blir för tung så en 4:a perfekt kompromiss, honda bygger en V4:a.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
2473923 Kul förhållningssätt till sina förare:

That´s HRC for you...
Ja, det är rätt tydligt att de undervärderar förarnas betydelse för utvecklingen av deras kära produkt, inte bara p g a ovanstående utan också för att de är sist ute att låta de "riktiga" förarna prova.

F-n att man inte hade råd med en Aprilia i stället. :mad:

Ja just det ja, en 3:a hoppas jag på också. Light is right. ;)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
sandstream skrev:
2473982 Jag tror det går fortare om du återger i en mening eller två vad Rossi sagt :tummenupp

Suck! Nu blir jag ju tvungen att erkänna att jag inte kommit så långt i boken ännu, utan bara hört det från Pålle! :mad:

Tydligen fick han testa ett flertal olika motorvarianter med Yamaha innan HAN bestämde vilken de skulle köra med. När han väl valde så gjorde han det inte för att den var bäst, utan för att den skulle bli bäst och mest lättkörd!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Hoppas att någon ger sig på en trea.
Tror honda kommer komma med en v4'a.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2473963Det är väl inte förarnas jobb att bestämma vilken motor som passar bäst? HRC har väl en hel stab som inte gör annat än beräknar och testar olika konfigurationer. Att få en så bra hoj som möjligt är väl det enda förarna bryr sig om, eller?
Läs Mat Oxleys "Thunder from Down Under" så kommer du få en intressant inblick i hur en riktig GP-förare vill ha sin motor - i motsats till tillverkaren.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Killar i Pedrosa´s storlek är ju framtiden så jag tror de satsar på en förhållandevis lätt hoj.

Jag tror chansen att vi får se:
Twin= 8%
Tripple= 2%
Rad4= 15%
V4= 70%
V5=5%
Valfri6á = 0%

My två Cent

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
oscar skrev:
2473987 Suck! Nu blir jag ju tvungen att erkänna att jag inte kommit så långt i boken ännu, utan bara hört det från Pålle! :mad:

Tydligen fick han testa ett flertal olika motorvarianter med Yamaha innan HAN bestämde vilken de skulle köra med. När han väl valde så gjorde han det inte för att den var bäst, utan för att den skulle bli bäst och mest lättkörd!

Jag är osäker på om detta kommer ifrån hans bok eller någon annanstans ifrån men vad jag kan dra mig till minnes så är skillnaderna mellan HRC och Yamahas filosofier bland annat:

- HRC levererar den hoj som enligt dem är bäst (snabbast) och låter inte teamen fippla så mycket med inställningar. Bland annat så ska styrhuvudet på RC211V vara plomberat så att det inte går att ändra styrvinkeln och även svinginfästningen är fast och går inte att justera.
- Yamaha levererar en hoj där det mesta är justerbart för att teamen ska kunna ställa in hojen och anpassa den efter rådande förhållanden.
- HRC tar inte så mycket hänsyn till teamens feedback om hur hojen fungerar utan är hela tiden fokuserade på sitt eget testande av hojen och deras egna slutsatser av dessa. Testresultaten mynnar sedan ut i nya delar till hojen som skickas till teamen för att montera på deras hojar, oavsett om de ämnar åtgärda ett fel som teamet upplevt eller ett fel som HRC säger att hojen har.
- Yamaha frågar teamet hur de tycker att hojen ska förbättras och jobbar sedan med detta som utgångspunkt när de tar fram nya delar till hojen för att lösa de problem som teamet och förarna upplever att hojen har.
- Honda har som mål att bygga den fulländade hojen.
- Yamaha har som mål att bygga en hoj som Rossi kan vinna VM på.

Det är väl ganska tydligt om man ser tillbaka några år hur sårbart Yamahas arbetssätt är när man inte har team och förare som kan ge rätt feedback alternativt att Yamaha inte har resurserna att åtgärda alla fel och det kanske blir felaktiga prioriteringar bland felen. Förmodligen var det en kombination av Rossis feedback och Yamahas ökade satsning som gjorde att de fick fart på M1:an till 2004 års säsong.

HRC kommer å andra sidan alltid att ha en otroligt snabb hoj men det är inte säkert att den passar någon av deras förare eftersom det till stor del är ingenjörerna som bestämmer hur den ska se ut.

Nu verkar ju HRC till viss del gå ifrån detta eftersom de bygger en hoj som är anpassad efter Pedrosas fysiska förutsättningar. Till slut kanske HRC inser att det är viktigare att vinna VM än att bygga den snabbaste hojen?

Jag tror för övrigt att det blir en radfyra i nya Hondan. Eventuellt en V4, jag har inte riktigt förstått vad skillnaderna, förutom yttermåtten, på dessa konfigurationer innebär i slutänden, det vill säga hur effektkurvan påverkas, hållbarhet, varvtal osv.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
En V-sjua. Bara att smäcka dit ett slip-on om den inte låter bra :yoparty

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...