tipps för bakljuls åkning med zx9r -97

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
Köpte min hoj i våras, en zx9r -96, helsystem och planad topp(bot på kawwa-sjukdomen), på första turen, när jag körde hem den, fick jag upp den 1:an, 2:an och en liten lättning med 3:an under accelaration...Åkte lugnt hem, med hjärtat i halsen, satte mig i soffan och tänkte "-ett monster, jag har köpt mig plats i galgbacken! Det här blir min sista sommar..." Före Ninjan så brummade jag runt på cb900 Bol 'dor...Kan tänka mig att de som kör rettor och dylikt har respekt för pållarna under kutsen...

Nåja, till poängen, det ska inte vara nån större svårighet att få upp skiten upp du, som tidigare sagt, inte ligger på tanken utan fördelar vikten närmare bakhjulet...
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Rakt ut i natur skrev:
Med risken för att bli stämplad som ett moppefucko så skriver även jag ett inlägg i denna tråd.
Jag har kört en del cross mm så jag är väl inte helt främande för att köra på slangen. Men jag har nu provat en del med min lillgixxer å jag tycker den är mycket bäg att få upp på slangen. Det jag nu undrar över är.
Är det jag som måste lära mig att köra eller finns det en annan förklaring till dess ovilja att gå på slangen.
Hojen är en GSX-R750R 89a och enligt trimmgurun som jag pratat me så ska denna hoj vara på ca 140hk på bakhjulet med de godis som sitter på den.
Hojen väger ca 235kg och varvar ca 95000 rpm i 200blås å gör ca 110-120 på 1an då den varvar ca 13000.
Visst får jag upp hojen utan att trixa med koplingen men det är inte lönt att ens försöka om inte man varvar över 8000.
Inte ens vid mycket hård körning vill denn lätta på framhjulet det släpper bak istället när det skjuter i som mäst vid ca 11000
Är det min körförmåga det sitter i eller är den högt växlad. För nog tycker jag väl att en hoj på 140hk ska gå att få upp på slangen under 8000 utan att behöva trixxa med koplingen.

Är man nybörjare så är man.
Av/på gas vid mitten av varvtalen på ettan och den kommer flyga upp som en raket..
Man kan det med allt, utan möjligtvis en shadow utan motor.. Koppla på rätt ställe på tvåan och du kommer upp likaså..
 
Last edited:

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Åkte lugnt hem, med hjärtat i halsen, satte mig i soffan och tänkte "-ett monster, jag har köpt mig plats i galgbacken! Det här blir min sista sommar..."

Det tänker jag äfter varje körnin har inte riktit vant mig med klöset än.

Tack för tipsen ska fara på fältet å prova lite ikväll där behöver man ju inte oroa sig för andra trafikanter.

Detta med att förflytta vikten har jag provat sitter så upprätt som möjligt å så långt bak som möjligt men den vill ändå inte men jag provar igen ikväll och hoppas på bättre lycka har även ställt om tändningen så man ska kunna ge fullt på lite lägre varv.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag har ett ännu jobbigare I-landsproblem.. :3freak Det har blivit för lätt att slanga! Min nya Gixxer är för stökig på ettan så jag kan inte slanga alls långt, den är för hysterisk helt enkelt, jag får nöja mig med lugnare hjulningar på tvåan i högre farter, om det skall bli mer än upp som en sol o ner som en plattfisk, och allt på en millisekund.. :gnissla ..
Men men, värre problem går ju att ha :yoparty , Innan säsongen är finito skall jag väl hinna få lite "rullvridkontroll" ... :banana
 

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Kunde inte hålla mig var och provade å det gick inte någe vidare flyttade även om styret så att jag kunde sitta rakare men icket :4skrika :gnissla :gnissla :4skrika
Tar inte upp fören ca 10000 å då inte särskillt mycke heller ca 20cm. Problemet ligger nog i att jag inte kan ge fullt fören nålen passerat ca10000 tills dess kan jag bara ge halv gas.
Jag får nog lugna mig med slangandet tills nästa sommar då jag kanske sitter på en 1100 fighter istället :yoparty Å då kanske även föraren har blivit lite slankare :arsele
 
Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
TheDude skrev:
7000 är nog nästan för högt :) Jag körde som sagt på 5000 när jag testade ninjan och det var inga problem! Men det handlar väldigt mycket om teknik och att våga. Så fortsätt träna så kommer det att bli högre och högre till slut :)

Det sjuka är att: det går inte.... det går inte.... det går inte... SEN, rätt va det är får man till det när man minst anar det så flyger hojen upp.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Rakt ut i natur skrev:
Kunde inte hålla mig var och provade å det gick inte någe vidare flyttade även om styret så att jag kunde sitta rakare men icket :4skrika :gnissla :gnissla :4skrika
Tar inte upp fören ca 10000 å då inte särskillt mycke heller ca 20cm. Problemet ligger nog i att jag inte kan ge fullt fören nålen passerat ca10000 tills dess kan jag bara ge halv gas.
Jag får nog lugna mig med slangandet tills nästa sommar då jag kanske sitter på en 1100 fighter istället :yoparty Å då kanske även föraren har blivit lite slankare :arsele

Du kan ju inte sitta rätt uppåner och bara gasa och tro att det går. Det är som med cykel, man måste hjälpa till med hela kroppen. Försök att få upp en MTB genom att bara trampa som fan.
 

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Rigge skrev:
Du kan ju inte sitta rätt uppåner och bara gasa och tro att det går. Det är som med cykel, man måste hjälpa till med hela kroppen. Försök att få upp en MTB genom att bara trampa som fan.

Jag hjälper till så gått de går men funkar inte ändå men det är nog bara att öva det ska gå får nog fara och nöta mera på fältet.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tatt2d skrev:
hm det funkar någ bättre på din 98:a 32 kg lättare än -97an ursäkta men den vill inte upp bara du behöver inte läsa inläggen om du inte är intre :fatta! sserad
Jo, inte en pinal är samma mellan en 97a och en 98a, ram, motor och allt skit är annorlunda.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
non-stop skrev:
Köpte min hoj i våras, en zx9r -96, helsystem och planad topp(bot på kawwa-sjukdomen), på första turen, när jag körde hem den, fick jag upp den 1:an, 2:an och en liten lättning med 3:an under accelaration...Åkte lugnt hem, med hjärtat i halsen, satte mig i soffan och tänkte "-ett monster, jag har köpt mig plats i galgbacken! Det här blir min sista sommar..." Före Ninjan så brummade jag runt på cb900 Bol 'dor...Kan tänka mig att de som kör rettor och dylikt har respekt för pållarna under kutsen...
...
Nej en R1a går inte så jävligt som din hoj (utom möjligen en 04a, det ska jag ha osagt), de är betydligt slöare än din beskrivning till och med.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top