Tipps om körskola i Stockholm?(Även andra nybrörjartips tack)

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Tips om körskola i Stockholm?(Även andra nybrörjartips tack)

Hejsan!

Som topic antyder är jag på jakt efter en bra körskola i Stockholmområdet. Då jag bor på Söder själv är det ju bra om den är ganska centralt men lite utanför tullarna spelar ju ingen roll om det är en bra skola.

Tänkte bara ta några enstaka lektioner så man får känsla för deras hojar som man(antagligen) ska köra upp på. Får ju inte köra upp på farsans Fazer 600 eftersom den är <600cc :va så jag måste lära mig baxa runt nån cb750 eller vad det nu är dom brukar ha.

Övade garagevändingar idag på Solvalla för första gången. Hade aldrig kört hojen tidigare, eller annan tung MC heller för den delen, men det gick faktiskt riktigt bra. Har bara kört en del cross för några år sedan. Fazern är verkligen lättkörd, smidig och hade bra känsla i framhejdarna. Fast vad vet jag? :) Gick helt ok också, inte så man blev rädd men mer än tillräckligt för en nybörjare som jag. Iofs råkade jag tappa markontakt med framhjulet en gång när jag skulle kolla om den gick något på 1:an...:dummer Började röra på sig rätt bra nånstans efter 8-9k varv.

Efter ca: 30 min med diverse svängar, bromsningar, och försök till garagevändning började det gå rätt bra och känsla för bromsar, dragläge och framförallt balans började infinna sig. Hade lett runt hojen tidigare inför garagevändingen och det visade sig att den var exakt lika stor vändradie som mellan två parkeringsfickor i bredd på Solvallaparkeringen. Bra att slippa konerna och ha en massa olika ställen att öva på. :)

Fan vad svårt det var i början med garagesvängen då jag använde frambroms och koppling istf bakbroms/koppling. Hade ju läst en massa här på forumet så jag hade snappat upp en del nyttiga tips men glömt just detdär med vilken broms. Typ, fäst blicken dit du ska, titta inte ner etc. kom jag iaf ihåg. Efter att bakhejdarna användes istället gick det _mycket_ bättre :D

Efter jag kört hojen en timme ungefär började jag sätta vändning efter vändning och man började bli rätt varm i kläderna(bildligt och bokstavligt) och kände att jag hade rätt bra kläm. Efter ytterligare 20-30 min kanske gick det bra att sätta över ett tiotal vändingar direkt efter varandra och efter ytterligare nån halvtimme satt den klockrent hela tiden. Jag märkte iofs att jag kunde minska radien krafigt(ca 30cm kortare) om jag vinklade in hojen en del fast då går det också lite snabbare. Ska man krypa runt med hojen var det enkare att sitta mer upprätt. Frågan är ju vilken vändingsteknik som är bäst och om någon inte är godkänd vid uppkörning?

Så, med detta i beaktande och att jag har kört mycket bil sedan jag tog körkort -98 tror jag att jag inte behöver ta så jättemånga lektioner.

Så, vilken är körskolan jag ska ringa imorgon och slutligen hosta upp stålars till? Lånar dom ut hojar mot betlaning även till privatister eller måste man hyra eller låna av någon annnan?

Alla tips om både garagesväng, uppkörning, körskola eller annat matnyttigt för en nybörjare mottages tacksamt.

Mvh / Christian aka Baltazar
 
Last edited:

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Anitas Körskola i Västertorp! :tummenupp
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Nacka skrev:
Anitas Körskola i Västertorp! :tummenupp

Ok, vad gör dom så bra? Lite mer info skulle inte skada
:)

Någon annan som har tips på körskola?
Hur är Deab och Slussens trafikskola? Någon som har erfarenehet av dom?

Mvh
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Deab är ok, använder dem inom jobbet pga avrostning varje år! Det som är negativt är att deras hojar skulle nog kunna vara i bättre skick om man nu ska lägga ut så pass mkt pengar per lektion. Grönlunds vid ÖB vid järva krog nästan är :kocko . Ena läraren sa att min tjej skulle aldrig kunna få ett mc-kort. Jo! hon bytte körskola snarast. Hon åkte på en intesivkurs i västerås + att hon övningskörde stor sett varje dag med mig då. Jo hon fick kortet. Jag har haft in en del av grönlunds hojar men har inte mött honom ännu! (tur är väl det) :mad: . Nackdelen med de större körskolerna är att de tar hand om alldeles för många samtidigt under en lektion, då blir det inte så mkt personlig hjälp dvs bortkastade pengar.
 

Kaitzor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Bromma
Hoj
SV1000S (såld)
Jag körde med Jarla MCskola, som ligger ute vid Solvalla. Helt ok. Men jag håller med föregående talare om att lärarna har lite för många elever under lektionstid.. Men så är det nog på de flesta skolor, antar jag.
 

ledb

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
VTR1000F
Kan rekommendera Södermalms Trafikskola.

Jag gjorde ungefär som du, dvs körde mycket privat för att sedan stämma av med en körskola. De flesta skolor är ganska fullbokade just nu, men Södermalms Trafikskola gjorde sitt bästa för att kunna klämma in mig. Trevliga och kompetenta lärare, men prismässigt ligger de lite högre än övriga skolor.

De har några BMW R 850R, som är ganska klonkiga, men lättkörda. En trevlig sak med dem är att de har ABS, så det finns ingen risk för låsning när man gör bromsproven :tungan. Dock har de även servo, och blinkersreglagen sitter lite annorlunda så de kan ta ett tag att vänja sig vid. Dessutom gör boxermotorn att cykeln gärna viker sig en aning vid gaspådrag när man krypkör. Lär man sig använda det har man ganska stor nytta av det vid garagevändningen.

Många skolor verkar tveka inför att låna ut hojar till privatister, men har man tagit några lektioner hos dem borde det inte vara något problem.
 

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
Personligen gillade jag den något råa/hjärtliga stilen hos Grönlunds i Solna. De såg iaf till att jag fick mitt kort. Dessutom var det bara hos dem jag kunde fixa tider då de har egen körgård. Ibland kan det ju vara skönt att man är några stycken så att det inte hänger en lärare över axeln hela tiden...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Baltazar skrev:
Så, vilken är körskolan jag ska ringa imorgon och slutligen hosta upp stålars till? Lånar dom ut hojar mot betlaning även till privatister eller måste man hyra eller låna av någon annnan?

Mvh / Christian aka Baltazar

Jag körde hos körkortsproffsen vid gullmarsplan. Jag betalade för en dubbelektion när jag skulle köra upp. Då fick jag låna deras hoj samtidigt som min körskolelärare följde med ut till Tullinge.. Var lite skönt att ha honom med sig å få sista-minuten-tips inför uppkörningen..

Jag körde upp som privatist och körde mest privat men hyrde hojen(och körskoleläraren :tungan ) för själva uppkörningen.
 

Virtuos

En liter är en liter
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
GSXR1000K2
Håller med diesafe, Slussens lärare är riktigt bra. Tog mig 1,5 månad tills jag hade kortet i min hand, körde upp den 7/6 -04. Då hade jag bara kört i skola. Bra och lättkörda hojar också, GSX 750.
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Ok, nu börjar det ramla in en hel del tips. Kanon!

Motardnisse -> När du säger att Deabs hojar är i dåligt skick, menar du att dom är burkigare än körskolehojar är i allmänhet? Isf känns det kanske inte så prisvärt. Fast det är väl lite lotteri med körskolor antar jag. Man vill betala så lite som möjligt och få så bra hoj + lärare som möjligt :)
Grönlunds ska jag alltså hålla mig borta från :rolleyes:


diesafe -> Ok, då ska jag prta lite med Slussens och se vad jag får för intryck.


ledb -> Södermalms verkade ju vettiga. Deras priser för körlektioner var väl likvärdiga med de flesta körskolor. Det enda jag tyckte var fantastiskt dyrt var deras pris vid lån av MC till uppkörningen som betingade ung dubbelt så mycket som de flesta andra körskolor. 2000:-?


Korvgubbe -> Det var ju rätt strategiskt av dig att ta lektion till uppkörningen :) När man lånar hojen till uppkörning måste väl åndå en från trafiksolan följa med? Eller?


Förresten, alla ni som tipsar om skolor ska ha jättetack. Det skulle dock vara skitbra om ni kunde berätta vad det är för hojar dom har?
BMW trodde jag aldrig körskolor hade. Har meste sett cb750 faktiskt.

Mvh
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Baltazar skrev:
Korvgubbe -> Det var ju rätt strategiskt av dig att ta lektion till uppkörningen :) När man lånar hojen till uppkörning måste väl åndå en från trafiksolan följa med? Eller?

Det kan ju tänkas finnas körskolor som "hyr ut" hojarna utan att följa med men jag tyckte det var skönt att ha med läraren för en del tips som sagt. tror nästan det var det som gjorde skillnaden... Jag kände mig tryggare, fick användbara tips och hade dessuto fördelen av att kunna köra dit så jag blev lite varm i kläderna... Kan ju annars vara svårt att få loss en polare från jobbet för att få dit hoj å allt.
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Baltazar skrev:
Ok, vad gör dom så bra? Lite mer info skulle inte skada
:)

Någon annan som har tips på körskola?
Hur är Deab och Slussens trafikskola? Någon som har erfarenehet av dom?

Mvh

Micke, som är mc-läraren på Anita's, är erkänt bra och håller dessutom i kurser hos SMC (?) för andra körskolelärare.

Gör gärna en sökning, det finns flera trådar om just körskolor i Sthlm.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är det bara en person som jag har problem med därifrån grönlunds. Resten av gänget där är säkert bra. Men man trycker inte ner en person som vill ta kortet och knappt kört moppe tidigare. Den körskoleläraren verkar inte fatta att han också var nybörjare en gång i tiden. Jarla körskola verkar ha en riktigt fin bana utanför solvalla, man ser den när man kör förbi solvall på höger sida
Ang Deab så vet jag inte riktigt om jag skulle betala fullt pris för att köra deras hojar. Det var lite läckande packboxar, slita bromsbelägg, och såg allmänt slitna ut. Visst har säkert de flesta skolor en hård budget. Men om man nu betalar ett antal hundralappar per lektion så tycker jag man borde få köra på en välservad hoj iallafall. Men det var inga problem att bromsa i 90km/m med deras DT125cc med läckande packbox och nerkletade bromsbelägg. (De byter nog de rätt snart tror jag) Det bästa är om du åker ut till de skolor du är intresserad av och kollar deras utrustning innan du bestämmer dig. Det är ju trots allt deras utrustning du kommer använda att antal lektioner framåt. Lycka till! :tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag hade nog valt Anitas, har hört mycket bra om dom.

Körde istället ett par lektioner på Jarla. Det negativa var att man inte har samma lärare, utan att det är olika och ett antal elever på körgården.
Det känns inte som att de kan fokusera till 100% på en då.
Körde även en lektion på Staffans trafikskola i Älvsjö. Läraren är hård men bra.

Grönlunds i Solna ratade jag efter en timme. Vi var tre hojar. Jag och två killar på tunga hojar. Stämningen var hård och eftersom jag hade någon sorts billigare körlektion [mer prova på] så struntade läraren fullkomligt i vad jag gjorde.

Kör upp privat för fan, körskolor suger ut pengar..
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
1) Gör alla övningar så du kan MER än du ska kunna... typ garagevändning utan 20cm extra kanter, konbanan under 19sek, bromsningar utan låsning även på vått underlag...

2) Sakta ner vid skymda korsningar, eller där högerregeln gäller

3) Kör rakt i en "S-kurva"

4) Titta "onödigt mycket" i backspeglar, sidan, andra vägar osv.

5) Ta en tiparol dagen innan du kör upp


Gör du så, klarar du det :)
 

ledb

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
VTR1000F
Baltazar skrev:
ledb -> Södermalms verkade ju vettiga. Deras priser för körlektioner var väl likvärdiga med de flesta körskolor. Det enda jag tyckte var fantastiskt dyrt var deras pris vid lån av MC till uppkörningen som betingade ung dubbelt så mycket som de flesta andra körskolor. 2000:-?

Om jag inte missminner mig ligger väl de flesta på 600:-/h och 1200:- för utlåning av cykel. Södermalms ligger (som du säger) på 1475:-/120 min och 2000:- för utlåning.

Jag tog några lektioner och körde sedan upp med min egen, så jag vet inte hur de är vid uppkörningen. De sa att man får köra dit, som uppvärmning och repetition, men så gör väl de flesta?

Anledningarna att jag valde dem var:
1. De tog sig besväret att ringa runt till folk som redan var inbokade för att se om de kunde flytta på sina tider för att jag skulle få tid (som jämförelse kan nämnas att Slussens första lediga tid var i juli och att de inte kunde göra något åt det).
2. De har fräscha hojar.
3. De ligger bekvämt placerade 250 m från min dörr.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top