Tips om körskola i Stockholm?(Även andra nybrörjartips tack)
Hejsan!
Som topic antyder är jag på jakt efter en bra körskola i Stockholmområdet. Då jag bor på Söder själv är det ju bra om den är ganska centralt men lite utanför tullarna spelar ju ingen roll om det är en bra skola.
Tänkte bara ta några enstaka lektioner så man får känsla för deras hojar som man(antagligen) ska köra upp på. Får ju inte köra upp på farsans Fazer 600 eftersom den är <600cc så jag måste lära mig baxa runt nån cb750 eller vad det nu är dom brukar ha.
Övade garagevändingar idag på Solvalla för första gången. Hade aldrig kört hojen tidigare, eller annan tung MC heller för den delen, men det gick faktiskt riktigt bra. Har bara kört en del cross för några år sedan. Fazern är verkligen lättkörd, smidig och hade bra känsla i framhejdarna. Fast vad vet jag? Gick helt ok också, inte så man blev rädd men mer än tillräckligt för en nybörjare som jag. Iofs råkade jag tappa markontakt med framhjulet en gång när jag skulle kolla om den gick något på 1:an... Började röra på sig rätt bra nånstans efter 8-9k varv.
Efter ca: 30 min med diverse svängar, bromsningar, och försök till garagevändning började det gå rätt bra och känsla för bromsar, dragläge och framförallt balans började infinna sig. Hade lett runt hojen tidigare inför garagevändingen och det visade sig att den var exakt lika stor vändradie som mellan två parkeringsfickor i bredd på Solvallaparkeringen. Bra att slippa konerna och ha en massa olika ställen att öva på.
Fan vad svårt det var i början med garagesvängen då jag använde frambroms och koppling istf bakbroms/koppling. Hade ju läst en massa här på forumet så jag hade snappat upp en del nyttiga tips men glömt just detdär med vilken broms. Typ, fäst blicken dit du ska, titta inte ner etc. kom jag iaf ihåg. Efter att bakhejdarna användes istället gick det _mycket_ bättre
Efter jag kört hojen en timme ungefär började jag sätta vändning efter vändning och man började bli rätt varm i kläderna(bildligt och bokstavligt) och kände att jag hade rätt bra kläm. Efter ytterligare 20-30 min kanske gick det bra att sätta över ett tiotal vändingar direkt efter varandra och efter ytterligare nån halvtimme satt den klockrent hela tiden. Jag märkte iofs att jag kunde minska radien krafigt(ca 30cm kortare) om jag vinklade in hojen en del fast då går det också lite snabbare. Ska man krypa runt med hojen var det enkare att sitta mer upprätt. Frågan är ju vilken vändingsteknik som är bäst och om någon inte är godkänd vid uppkörning?
Så, med detta i beaktande och att jag har kört mycket bil sedan jag tog körkort -98 tror jag att jag inte behöver ta så jättemånga lektioner.
Så, vilken är körskolan jag ska ringa imorgon och slutligen hosta upp stålars till? Lånar dom ut hojar mot betlaning även till privatister eller måste man hyra eller låna av någon annnan?
Alla tips om både garagesväng, uppkörning, körskola eller annat matnyttigt för en nybörjare mottages tacksamt.
Mvh / Christian aka Baltazar
Hejsan!
Som topic antyder är jag på jakt efter en bra körskola i Stockholmområdet. Då jag bor på Söder själv är det ju bra om den är ganska centralt men lite utanför tullarna spelar ju ingen roll om det är en bra skola.
Tänkte bara ta några enstaka lektioner så man får känsla för deras hojar som man(antagligen) ska köra upp på. Får ju inte köra upp på farsans Fazer 600 eftersom den är <600cc så jag måste lära mig baxa runt nån cb750 eller vad det nu är dom brukar ha.
Övade garagevändingar idag på Solvalla för första gången. Hade aldrig kört hojen tidigare, eller annan tung MC heller för den delen, men det gick faktiskt riktigt bra. Har bara kört en del cross för några år sedan. Fazern är verkligen lättkörd, smidig och hade bra känsla i framhejdarna. Fast vad vet jag? Gick helt ok också, inte så man blev rädd men mer än tillräckligt för en nybörjare som jag. Iofs råkade jag tappa markontakt med framhjulet en gång när jag skulle kolla om den gick något på 1:an... Började röra på sig rätt bra nånstans efter 8-9k varv.
Efter ca: 30 min med diverse svängar, bromsningar, och försök till garagevändning började det gå rätt bra och känsla för bromsar, dragläge och framförallt balans började infinna sig. Hade lett runt hojen tidigare inför garagevändingen och det visade sig att den var exakt lika stor vändradie som mellan två parkeringsfickor i bredd på Solvallaparkeringen. Bra att slippa konerna och ha en massa olika ställen att öva på.
Fan vad svårt det var i början med garagesvängen då jag använde frambroms och koppling istf bakbroms/koppling. Hade ju läst en massa här på forumet så jag hade snappat upp en del nyttiga tips men glömt just detdär med vilken broms. Typ, fäst blicken dit du ska, titta inte ner etc. kom jag iaf ihåg. Efter att bakhejdarna användes istället gick det _mycket_ bättre
Efter jag kört hojen en timme ungefär började jag sätta vändning efter vändning och man började bli rätt varm i kläderna(bildligt och bokstavligt) och kände att jag hade rätt bra kläm. Efter ytterligare 20-30 min kanske gick det bra att sätta över ett tiotal vändingar direkt efter varandra och efter ytterligare nån halvtimme satt den klockrent hela tiden. Jag märkte iofs att jag kunde minska radien krafigt(ca 30cm kortare) om jag vinklade in hojen en del fast då går det också lite snabbare. Ska man krypa runt med hojen var det enkare att sitta mer upprätt. Frågan är ju vilken vändingsteknik som är bäst och om någon inte är godkänd vid uppkörning?
Så, med detta i beaktande och att jag har kört mycket bil sedan jag tog körkort -98 tror jag att jag inte behöver ta så jättemånga lektioner.
Så, vilken är körskolan jag ska ringa imorgon och slutligen hosta upp stålars till? Lånar dom ut hojar mot betlaning även till privatister eller måste man hyra eller låna av någon annnan?
Alla tips om både garagesväng, uppkörning, körskola eller annat matnyttigt för en nybörjare mottages tacksamt.
Mvh / Christian aka Baltazar
Last edited: