skulle vilja ha lite hjälp och råd å ställa chassit någrolunda grund inställt så här på vintern. och råd om vad man bör åka för grejer. tipps om hur man lättast ställer in allt.
även tipps på vad man kan köpa för grejer för å få mesta möjliga per krona. Jag behöver inga värsting grejer då jag precis börjat åka bana. men är inte rädd för å lägga pengar på bra grejer.
Hojjen är en gsxr 1000 k5.
just nu:
orginal bakdämpare
framgaffeln orginal sånär som öhlins olja.
läst igenom öhlins manual ett par ggr och försökte kolla hur hänget var nu på hojjen med mig på då jag är någorlunda tyngre än föregående ägare. jag väger ca 100 kg.
dessa värden fick jag:
BAK
från hjulbult mätt lodrätt rakt upp till cutsen
bak hjulet i luften 640mm
bak obelastat utan förare 633mm
differans = 7mm
öhlins rekomenderarv 10-20 mm
bak belstat med förare 608mm
differans bakhjulet i luften till belastat med förare = 32mm
öhlins rekomenderar 25-40mm
FRAM
mätt från botten på gaffelbenet till slutet på övre gaffelbenet.
fram hjulet i luften 124mm
fram obelastat utan förare 100mm f2
differans = 24mm
öhlins rekomenderar 15-30mm
fram belastat med förare 88mm
differans = 36mm
öhlins rekomenderar 35-50mm
glömde dock räkna både bak å fram på hur många varv förspänningen var ställd.
som de ser ut nu så stämmer ju allt relativt bra bortsett fårn bakhjulet i luften till obelastat på marken. Där e hojjen lite för hård.
jag var helt inställd på att ajg som tyngre förare skulle behöva hårdare fjädrar? men detta är la ignetligen enda sättet å ta reda på om fjädrarna räcker till? dock är de ju standardfjädrar i hojjen och många påstår ju att de skall vara gjorda för 75 kg. men jag har ju långt kvar till de övre gränsvärdena
hur komp å retur står har jag inte kollat. gjorde bara denna snabb kollen i idag.
tanken fårn början var att köpa ett öhlins kolvit med schimms, ta bort ändstoppen, byta till hårdare fjädrar, sam töhlins olja å pcakboxar.
bak antigne byta fjäder till hårdare eller köpa en ny öhlinsdämpare.
men vad tjänar jag på batt byta grejer?
om jag köper hårdare fjädrar, kommer jag få släppa på förspänningen då? eller skall ajg låta de som sitter i sitta där?
nån vänlig själv som vill förklara lite lätta grundregler hur allting fungerar. och tala om för mig vad som förbättras med ovanstående mods.
ha i tanke att jag bar aåkt bana 80 mil än så länge. men vill ha en bra grund hoj att lära mig åka på och tänker lägga pengar och tid först å främst på att lära mig chassie.
tacksma för svar och åssikter.
även tipps på vad man kan köpa för grejer för å få mesta möjliga per krona. Jag behöver inga värsting grejer då jag precis börjat åka bana. men är inte rädd för å lägga pengar på bra grejer.
Hojjen är en gsxr 1000 k5.
just nu:
orginal bakdämpare
framgaffeln orginal sånär som öhlins olja.
läst igenom öhlins manual ett par ggr och försökte kolla hur hänget var nu på hojjen med mig på då jag är någorlunda tyngre än föregående ägare. jag väger ca 100 kg.
dessa värden fick jag:
BAK
från hjulbult mätt lodrätt rakt upp till cutsen
bak hjulet i luften 640mm
bak obelastat utan förare 633mm
differans = 7mm
öhlins rekomenderarv 10-20 mm
bak belstat med förare 608mm
differans bakhjulet i luften till belastat med förare = 32mm
öhlins rekomenderar 25-40mm
FRAM
mätt från botten på gaffelbenet till slutet på övre gaffelbenet.
fram hjulet i luften 124mm
fram obelastat utan förare 100mm f2
differans = 24mm
öhlins rekomenderar 15-30mm
fram belastat med förare 88mm
differans = 36mm
öhlins rekomenderar 35-50mm
glömde dock räkna både bak å fram på hur många varv förspänningen var ställd.
som de ser ut nu så stämmer ju allt relativt bra bortsett fårn bakhjulet i luften till obelastat på marken. Där e hojjen lite för hård.
jag var helt inställd på att ajg som tyngre förare skulle behöva hårdare fjädrar? men detta är la ignetligen enda sättet å ta reda på om fjädrarna räcker till? dock är de ju standardfjädrar i hojjen och många påstår ju att de skall vara gjorda för 75 kg. men jag har ju långt kvar till de övre gränsvärdena
hur komp å retur står har jag inte kollat. gjorde bara denna snabb kollen i idag.
tanken fårn början var att köpa ett öhlins kolvit med schimms, ta bort ändstoppen, byta till hårdare fjädrar, sam töhlins olja å pcakboxar.
bak antigne byta fjäder till hårdare eller köpa en ny öhlinsdämpare.
men vad tjänar jag på batt byta grejer?
om jag köper hårdare fjädrar, kommer jag få släppa på förspänningen då? eller skall ajg låta de som sitter i sitta där?
nån vänlig själv som vill förklara lite lätta grundregler hur allting fungerar. och tala om för mig vad som förbättras med ovanstående mods.
ha i tanke att jag bar aåkt bana 80 mil än så länge. men vill ha en bra grund hoj att lära mig åka på och tänker lägga pengar och tid först å främst på att lära mig chassie.
tacksma för svar och åssikter.
Last edited: