Tipps råd om att ställa chassit

MC Doktorn

Guest
jag väger 100kg
kör med orginal fjädrar fram 95 och kör med 90 fjäder bak. allt på inrådan av PW. funderar på att släppa förspänning fram 1-2 varv och bak lika dant.. blir lite mjukare. annars verkar allt stämma.

vad är bäst att köra hårt eller mjukt inställt? hårdare bak mjukare fram eller tvärtom?

nu ligger jag ju iaf enligt öhlins spec bra....

du blir inte besviken om du handlar av pontus. kanon kille med koll på läget och aldrig några bekymmer.
Rätt fjädrar har du nu för att ställa in häng.
Sedan kommer det svåra.
Fjädring är som svartmagi det finns inte ett generellt rätt svar pga att det finns olika förare, banor, hojar och däck så är variablarna är många.

Balansen fram och bak är viktigt, grovt sett om du trycker ihop hojen ska den sjunka ihop lika mycket fram och bak och fjädra ut lika snabbt utan att vara gungig.


Som nazurro säger testa först men fråga dom som har kört din hoj på bana.
Själv tyckte jag man fattade bäst när man ändrade själv.
Många hävdar att rookisar bör inte röra fjädringen om den känns bra och däcken ser ok ut, helt fel tycker jag.

//Martin
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
utan att förstöra allt för mkt i tråden så bör man ha hänsyn till däckmärke, fast det är nåt som man bara kan ställa in vid provkörning. sp visst någon typ av grundinställning men därefter måste du ställa efter däcken.

:tummenupp

Rätt fjädrar har du nu för att ställa in häng.
Sedan kommer det svåra.
Fjädring är som svartmagi det finns inte ett generellt rätt svar pga att det finns olika förare, banor, hojar och däck så är variablarna är många.

Balansen fram och bak är viktigt, grovt sett om du trycker ihop hojen ska den sjunka ihop lika mycket fram och bak och fjädra ut lika snabbt utan att vara gungig.


Som nazurro säger testa först men fråga dom som har kört din hoj på bana.
Själv tyckte jag man fattade bäst när man ändrade själv.
Många hävdar att rookisar bör inte röra fjädringen om den känns bra och däcken ser ok ut, helt fel tycker jag.

//Martin


ey martines! du ska få skruva lite på min sursucka till våren, jag har aldrig varit 100% nöjd med den!
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Rätt fjädrar har du nu för att ställa in häng.
Sedan kommer det svåra.
Fjädring är som svartmagi det finns inte ett generellt rätt svar pga att det finns olika förare, banor, hojar och däck så är variablarna är många.

Balansen fram och bak är viktigt, grovt sett om du trycker ihop hojen ska den sjunka ihop lika mycket fram och bak och fjädra ut lika snabbt utan att vara gungig.


Som nazurro säger testa först men fråga dom som har kört din hoj på bana.
Själv tyckte jag man fattade bäst när man ändrade själv.
Många hävdar att rookisar bör inte röra fjädringen om den känns bra och däcken ser ok ut, helt fel tycker jag.

//Martin

ja har försökt läsa mig till så mycket jag kan, men jag är samtidigt så ny på de här med banåka så jag får ställa bra enligt spec. går de inte alls så får jag ta de då annars lär jag köra hela året på samma inställning. Nu har jag iaf rätt grejer och rätt häng. de bör funka för mig till en början. pontus har ställt komp å retur bak å fram som enligt honom borde vara bra. hänget fick jag justera upp lite bak och lite lösare fram för å hamna innom spec. men nu bär de vara rätt fjädrar dämpare etc så jag har ett bra utgångsläge.

förhoppningsvis blir man snabbare å snabbare i sommar å lär väl sig vad man bör ändra för att de skall slita mindre däck greppa bättre å gå fortare:)

sen de där med olika banor etc. jag tror ärligt talat jag är för dålig för å veta om jag skall släppa 2 klick på returen om jag kör anderstorp eller kinnekulle. Jag kör nog så mö jag vågar först å främst:D

Får väl låta nån erfaren gubbe provköra hojjen nån körning å känna på den...
 

sandstream

Guest
sen de där med olika banor etc. jag tror ärligt talat jag är för dålig för å veta om jag skall släppa 2 klick på returen om jag kör anderstorp eller kinnekulle. Jag kör nog så mö jag vågar först å främst:D
Det gör du helt rätt i. Man ska åka rätt fort för att börja lägga tid på fjädringsinställningar som inte har med däckslitage att göra.

Ett annat tips, om du har tid, är att skruva tex kompressionen fram i botten, köra ett par vara, komma in och skruva ut den max, köra ett par varv. Sen gör man samma sak med returen och sen även bak. Då får man lite bättre förståelse för vad de olika inställningarna gör och kan lättare hitta något som känns bra.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Det gör du helt rätt i. Man ska åka rätt fort för att börja lägga tid på fjädringsinställningar som inte har med däckslitage att göra.

Ett annat tips, om du har tid, är att skruva tex kompressionen fram i botten, köra ett par vara, komma in och skruva ut den max, köra ett par varv. Sen gör man samma sak med returen och sen även bak. Då får man lite bättre förståelse för vad de olika inställningarna gör och kan lättare hitta något som känns bra.

bra tipps. har hyrt mantorp 3 timmar i början på maj får la prova där. när man nästan är själv på banan. men jag litar ganska blint på att pontus kan sin sak. så jag börjar lära känna hojjen och åka som den är nu. har bara kört 3 mil på den på gata i 4 plus grader å kalla slicks...Den bör vara betydligt mer lättkörd än k1an jag hade....
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Utan att ha de absoluta superfakta om just din hoj, så har jag iaf försökt skriva om just exakt det du frågar efter - som av ett sammanträffande! :) (lustigt)
Jag försöker ju alltid tala till bönder på bönders vis och till lärde på latin, så du kan säkert ha någon liten nytta av den artikeln.
Håll således ögonen öppna i affär´n efter nästa nummer av Bomber Magazine.
Där hittas iaf artikeln.

M.v.h

Verkar som internet rockar bomber...snabbare och bättre...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top