Tipps till A-torp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja du Peter, vad finns där att säga om anderstorp..
banan består av mer kurvor än rakor, bra varvtider hittar man alltså i svängarna, och på rakorna, men rakorna börjar i svängarna.
alltså,
ditt spår i kurvan är grunden till fart på rakan
man kan gå fortare in i kurvorna än man tror/vågar
vanligen tar man en typisk anderstorpkurva så att man går in lite väl fort, siktar lite väl mkt mot innerkant, driftar ut 2-4meter i mitten på kurvan
hämtar hem spåret i takt med att farten blir den rätta
faller in mot inre apex och tangerar det strax en bit innan utgången
samtidigt är ger du gradvis mer gas
kurvorna är mkt långa, mkt reda, mkt bankade
ta med dig duktigt med fart in, skrämmer du inte dig själv så går det inte fort nog
som alltid, titta dit du ska, gasa gradvis tidigt hellre än mkt gas sent
har du olika drev att välja på så dreva efter utgången på långrakan

hm, fråga om det är nått
kommer nog ner på söndag och hejjar på dig

Last edited:

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Medin skrev:
F..n, de säger på vädret att det skall bli regn i helgen. Är det någon som har lite tipps om att köra i regn? Har ju aldrig gjort det heller :gnissla

Det enda tips jag kan ge är det jag fick av Miinin, att alltid ha bromsat klart innan du svänger. Alltså inte som på torrt då man ofta bromsar långt in i kurvan. I övrigt är gäller det väl att köra väldigt mjukt antar jag.
Jag är inte snabb på regn så det finns säkert någon som kan ge mer tips. Sen är det väl som alla säger, det går att köra betydligt fortare än man tror.
Det ska bli kul den dagen man upptäcker det. :)

Lycka till i helgen.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Medin skrev:
F..n, de säger på vädret att det skall bli regn i helgen. Är det någon som har lite tipps om att köra i regn? Har ju aldrig gjort det heller :gnissla

Tycker att när det blir regn så blir Atlas och Hansen dom kurvorna som blir halast först och som flest kraschar i när det regnar. Men det beror lite också på var det regnar för på Anderstorp kan det regna i en del och vara torrt på en annan del.

Sen är det lite ojämnt längst till vänster i slutet på långa rakan vilket inte blir så bra att köra på när det står lite mera vatten i ojämnheterna med tanke på inbromsningen och risken för vattenplaning.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har ett michelin regndäck liggandes som jag inte behöver, köp...
1000kr
framdäck
I regnet gäller det att vara mjuk, göra det man ska i tid och gradvis.

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Tack för alla tipps. Hoppas att det kommer gå bra :tummenupp

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000
Medin skrev:

Regn = mjukis

Kör så mjukt du kan och använd hela banbredden. Inga on-off på gas, broms eller hastiga nerlägg. Reglera effekten så att du slipper ketchup släpp. Gör dig färdig med inbromsningen innan du läggetr in mot svängen.

Annars tror jag bara du kan gasa på som vanligt på rakan.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår